Columbus +14,4 °C Dangus giedras
Sekmadienis, 6 Spa 2024
Columbus +14,4 °C Dangus giedras
Sekmadienis, 6 Spa 2024

Dėl padangų – nemalonumai: verčiau nerizikuoti

2023/10/28


Lauke sparčiai krentanti temperatūra rodo, kad artėja automobilių padangų keitimo metas. Draudimo ekspertai pažymi, kad naudodami pagal sezoną netinkamas padangas, vairuotojai rizikuoja ne tik savo ir keleivių sveikata, bet ir gali susidurti su kitais nemalonumais. Savo ruožtu priminimų vairuotojams turi ir aplinkosaugininkai.

Pagal šiuo metu Lietuvoje galiojančią tvarką, vasarines padangas į žiemines reikia pakeisti iki lapkričio 10 dienos. Eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis leidžiama nuo lapkričio 1 d.

Kaip atkreipia dėmesį Artūras Juodeikis, „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento vadovas, neužtenka vien tik pakeisti padangas į žiemines. Būtina, kad jos turėtų pakankamą protektoriaus gylį, kuris siektų bent 3 milimetrus – tik tuomet padangos gali būti laikomos tinkamomis. Jei po lapkričio 10-sios naudojamos padangos, neskirtos važiuoti žiemą arba protektoriaus gylis neatitinka reikalavimų – panaikinamas privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas.

Štai kokius argumentus pateikia draudimo ekspertas

Kai kurie vairuotojai vasarines padangas į žiemines suskumba keisti žiūrėdami oro sąlygų, bet ne nurodytų datų. Rudeniniai orai permainingi, gali suklaidinti: net jei diena yra saulėta ir temperatūra pliusinė – po nakties jau gali būti pašalę. „O tai reiškia, kad tam tikrose atkarpose vairavimas su vasarinėmis padangomis yra itin nesaugus ir stipriai didinantis riziką patekti į eismo įvykį. Pavojingiausios vietos yra viadukai, tiltai, saulės neapšviečiami keliai, apsupti aukštų namų ar miško“, – sako  draudimo ekspertas.

Jo pastebėjimu, vasarai skirtų padangų guma paprastai yra efektyvi tik esant aukštesnei nei 7 laipsnių temperatūrai, o kai ji žemesnė – tokių padangų guma sukietėja ir tinkamai nebesukimba su kelio danga.

Staigus snygis ar plikledis į gatves gali atnešti daug chaoso. Kardinaliai pasikeitus oro sąlygoms, visuomet sudėtingiau valdyti automobilį ne tik dėl techninių priežasčių, tačiau ir dėl to, kad įgūdžiai vairuojant šaltuoju sezonu būna primiršti per šiltąjį metų laiką.

Aplinkos temperatūrų svyravimai veikia oro slėgį padangose. Atšalus slėgis jose gali sumažėti, taigi visada derėtų patikrinti, ar slėgio rodikliai atitinka automobilio gamintojų nurodytus reikalavimus.

Na, ir dar vienas stiprus argumentas: eismo įvykio atveju pirmiausia atsižvelgiama į jo priežastis. Pasak A. Juodeikio, jei avarija įvyksta dėl laiku nepakeistų padangų (transporto priemonė buvo nesuvaldyta, išslydo iš šalutinio kelio į pagrindinį ar nespėjo sustoti ir atsitrenkė į kitą automobilį),  tokie eismo įvykiai pripažįstamo nedraudžiamaisiais ir žalą kaltininkas privalo atlyginti pats.

Priminimų vairuotojams turi ir aplinkosaugininkai

Aplinkos apsaugos departamentas (AAD) savo ruožtu skuba priminti, kad padangų atliekas reikia tinkamai tvarkyti, o gyventojai jas gali atiduoti ir nemokamai.

„Kiekvienais metais informuojame gyventojus apie aplinkai atsakingą elgesį keičiant savo automobilių padangas ir legalius būdus, kur jas nemokamai atiduoti, nes mūsų visų elgesys daro įtaką aplinkai, kurioje gyvename“, – sako AAD Atliekų tvarkymo kontrolės skyriaus patarėjas Paulius Rutkauskas.

Jo teigimu, aplinkos teršimo atvejų padangomis vis dar nustatoma. Departamento sukurtu įrankiu „Tvarkau Lietuvą“ per mėnesį gauta daugiau nei 50 pranešimų apie užterštas teritorijas, kuriose rasta ir padangų.

Aplinkosaugininkai atkreipia dėmesį, kad net iki 80 proc. transporto priemonių dalių ir detalių galima perdirbti, todėl ragina naudotis numatytais atliekų sutvarkymo būdais.

Kur dėti senas padangas ir kitas automobilines atliekas 

Paprastai padangas vairuotojai keičia autoservisuose, todėl ten jie gali nemokamai palikti tiek padangų, kiek keičia.  Pagal galiojančius įstatymus už padangų tvarkymą atsakingi padangų gamintojai ir importuotojai.

Pardavėjas privalo pranešti pirkėjui, kad į padangos kainą jau įskaičiuotos ir jos sutvarkymo išlaidos.

Panaudotos padangos, alyva, filtrai bei kitos transporto priemonių priežiūros ir remonto atliekos iš gyventojų nemokamai surenkamos stambiųjų atliekų surinkimo aikštelėse. Jų adresus, darbo laiką ir kitą informaciją galima rasti savivaldybių arba atliekų tvarkytojų svetainėse.

Veiklos vykdytojas (pvz., automobilių servisai) privalo priimti visas transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto veiklos metu susidariusias nepavojingąsias ir pavojingąsias atliekas (išimtis pakartotiniam naudojimui tinkamos detalės). 

Tiek autoservisai, tiek padangų prekybos vietos iš vairuotojų surinktas padangas privalo pristatyti teisėtiems atliekų tvarkytojams (žr. atliekų tvarkytojų valstybės registre). Šios paslaugos yra mokamos.

Už į aplinką išmestas atliekas Administracinių nusižengimų kodekso 247 str. numato baudą, kurios dydis gali svyruoti nuo 30 iki kelių tūkstančių eurų, priklausomai nuo atliekų kiekio ir nuo to, ar išmestos atliekos pavojingos, ar ne. Taip pat gali būti skaičiuojama aplinkai padaryta žala. Tais atvejais, kai padangos deginamos, skiriama bauda ir skaičiuojama žala aplinkai.

 

Partnerio turinys

123rf nuotr.

Dalintis
Verslas