Columbus +18,6 °C Dangus giedras
Penktadienis, 19 Bal 2024
Columbus +18,6 °C Dangus giedras
Penktadienis, 19 Bal 2024

Elektroninė prekyba – galimybė ūkininkams tiesiogiai pasiekti pirkėjus

2023/03/14


Elektroninė prekyba pakeitė bemaž visų verslo sričių veiklą ir įmonių komunikaciją su klientais, tad žemės ūkis nėra išimtis. Augant šviežių produktų paklausai ir poreikiui racionalizuoti tiekimo grandinę, elektroninė prekyba atvėrė naujas galimybes žemės ūkio verslui pasiekti pirkėjus, iš esmės sutrumpinant tiekimo grandinę, parduodant tiesiogiai galutiniam vartotojui.

Panagrinėkime elektroninės prekybos galimybes žemės ūkio sektoriuje, taip pat kokia yra  teikiama nauda ir kokie iššūkiai, kuriuos įmonės turi įveikti, kad galėtų sėkmingai dirbti skaitmeninėje erdvėje.

Inovacijų agentūros mentorė, elektroninės prekybos konsultantė Alma Užusienė, padedanti regioniniams verslams perkelti savo veiklą į internetą, kurti ir vystyti elektronines parduotuves, vardija pagrindinius pranašumus ir iššūkius, su kuriais susiduria į skaitmeninę rinką žengiantys ūkininkai.

Elektroninės prekybos pranašumai žemės ūkyje

Didesnis pasiekiamumas. Vienas iš pagrindinių elektroninės prekybos pranašumų yra tai, kad ji leidžia žemės ūkio įmonėms išplėsti savo pasiekiamumą už vietinės teritorijos ribų. Parduodami internetu, ūkininkai ir kiti žemės ūkio produktų gamintojai gali patekti į pasaulinę rinką, pasiūlyti savo produktus klientams iš įvairių pasaulio šalių. Tai reiškia, kad ūkininkų neberiboja jų lokacija ir jie gali rasti naujų rinkų savo produkcijai.

Tiesioginė prieiga prie vartotojų. Elektroninė prekyba leidžia ūkininkams ir kitoms žemės ūkio įmonėms parduoti savo produktus tiesiogiai vartotojams išvengdami tarpininkų, tokių kaip didmenininkai ir mažmenininkai. Ši tiesioginė prieiga prie klientų reiškia, kad ūkininkai gali pasiūlyti savo produkciją konkurencingomis kainomis ir kartu išlaikyti pelningumą.

Padidėjęs efektyvumas. Elektroninė prekyba gali padėti supaprastinti tiekimo grandinę. Ji sumažina laiko ir kitas sąnaudas, susijusias su fiziniais pardavimo kanalais. Ūkininkai gali naudoti elektroninės prekybos platformas savo inventoriui tvarkyti, užsakymams apdoroti ir siuntoms sekti, o tai gali sutaupyti laiko ir sumažinti išlaidas.

Geresnė klientų patirtis. Elektroninė prekyba lemia geresnę klientų patirtį, – klientai gali patogiai apsipirkti savo namuose. Šis patogus privalumas gali padidinti klientų lojalumą ir pakartotinį verslą.

Elektroninės prekybos iššūkiai žemės ūkyje

Infrastruktūros trūkumas. Vienas didžiausių iššūkių, su kuriuo susiduria elektroninė prekyba žemės ūkyje, yra infrastruktūros trūkumas. Prieiga prie patikimo interneto ryšio ir transporto yra būtina, kad elektroninė prekyba būtų sėkminga, o daugelyje kaimo vietovių trūksta šių pagrindinių infrastruktūros komponentų.

Ribotas technologijų pritaikymas. Kitas iššūkis – sektoriuje vis dar ribotas technologijų pritaikymas. Daugelis ūkininkų ir kitų žemės ūkio produktų gamintojų neturi reikiamų įgūdžių ir žinių, kad galėtų efektyviai naudotis elektroninės prekybos platformomis, o tai gali trukdyti pasinaudoti elektroninės prekybos teikiamais privalumais.

Nemažos pradinės investicijos. Elektroninei prekybai gali prireikti nemažų pradinių investicijų, įskaitant elektroninės prekybos platformos kūrimo išlaidas ir rinkodaros bei reklamos išlaidas. Smulkiesiems ūkininkams ir žemės ūkio įmonėms tai gali būti kliūtis patekti į rinką.

Konkuravimas su esamais žaidėjais. Žemės ūkio elektroninė prekyba susiduria su  veiklos senbuvių, įskaitant stambiuosius žemės ūkio gamintojus ir mažmenininkus, konkurencija. Šie seniai skaitmeninėje erdvėje veikiantys žaidėjai turi masto ekonomijos ir nusistovėjusių platinimo tinklų pranašumą, todėl mažesnėms įmonėms sunku konkuruoti.

Elektroninės prekybos ateitis žemės ūkyje

Nepaisant iššūkių, elektroninės prekybos ateitis žemės ūkyje atrodo daug žadanti. Technologijoms toliau tobulėjant ir tampant vis labiau prieinamomis, elektroninės prekybos vystymas taps labiau pasiekiamas kiekvienam, norinčiam prekiauti internetu. Be to, pasaulinei šviežių produktų paklausai ir toliau augant, elektroninė prekyba taps vis svarbesniu kanalu, kuriuo žemės ūkio gamintojai galės pasiekti vartotojus.

Siekdami sėkmės elektroninės prekybos rinkoje, ūkininkai ir žemės ūkio įmonės turėtų sutelkti dėmesį į savo prekės ženklo pozicijų stiprinimą internete ir įsitvirtinti kaip patikimi aukštos kokybės produktų tiekėjai. Tai galima pasiekti naudojant efektyvią rinkodarą ir reklamą, puikų klientų aptarnavimą ir investuojant į reikiamą infrastruktūrą bei technologijas.

Taigi, elektroninė prekyba siūlo daug galimybių žemės ūki sektoriui: didesnį pasiekiamumą, tiesioginę prieigą prie vartotojų, didesnį efektyvumą ir geresnę klientų patirtį. Tačiau yra iššūkių, kuriuos įmonės turės įveikti, įskaitant infrastruktūros trūkumą, ribotą technologijų pritaikymą, nemažas pradines investicijas ir ilgalaikių rinkos žaidėjų konkurenciją. Nepaisant iššūkių, elektroninės prekybos žemės ūkyje ateitis atrodo daug žadanti, o žemės ūkio verslas, apimantis elektroninę prekybą, greičiausiai gaus naudos.

 

Inovacijų agentūros mentorė, elektroninės prekybos konsultantė Alma UŽUSIENĖ

Autorės nuotraukos

Dalintis
2024/04/18

Naujosios Zelandijos „Fonterra“ traukiasi iš „Rokiškio sūrio“

Iš vienos didžiausių pieno perdirbimo įmonių „Rokiškio sūris“ traukiasi strateginė investuotoja, didžiausia pasaulyje pieno eksportuotoja – Naujosios Zelandijos kompanija „Fonterra“, turėjusi 10 proc. ak...
2024/04/18

Administracinė našta ūkininkams – kaip akmuo po kaklu

Europos Komisija (EK) baigė ūkininkų apklausą apie administracinę naštą, su kuria jie susiduria kasdieniame darbe. Už žemės ūkį atsakingas EK narys Januszas Wojciechowskis tikisi, kad, apžvelgus Europos Sąjungos (ES) ūkininkų problemas, bus...
2024/04/18

Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą

Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. 
2024/04/18

Lietuvoje degalų kainos padidėjo, tačiau išlieka mažiausios tarp kaimynų

Praėjusią savaitę vidutinės degalų kainos Lietuvoje padidėjo: benzinas pabrango 0,4 proc., o dyzelinas – 0,2 procento. Benzinas brangsta jau ketvirtą savaitę, dyzelinas – trečią savaitę iš eilės. Tačiau mūsų šalyje degala...
2024/04/18

Skiriamos dotacijos privačių miškų kokybei gerinti

Miškų savininkams, norintiems pagerinti jiems priklausančių išretėjusių ir ekonomiškai menkaverčių medynų ar krūmynų kokybę, pertvarkant juos į produktyvius ir atsparius klimato kaitai medynus, bus skiriamos dotacijos. Aplinko...
2024/04/18

Bankų sektorius 2023 m.: mažino paskolų maržas, didino palūkanas už indėlius, dalį pelno pervedė gynybai

„Bankai buvo aktyvūs ir skatino buksuojančią ekonomiką, tačiau kartu nenuleisdami kokybės kartelės – vadinamųjų blogų paskolų lygis yra vienas mažiausių euro zonoje. Gyventojus kviečiame pasinaudoti pakilusių palūkanų normų aplinkos te...
2024/04/18

Nors dalyje Lietuvos taikomos lengvesnės AKM valdymo priemonės – virusas nesitraukia

Šiuo metu Lietuvoje afrikinio kaulių maro (AKM) virusas jau patvirtintas beveik 400 šernų, kai 2023 m. per visus metus atvejų skaičius siekė 600. Taigi laukinėje gamtoje virusas plinta augančia tendencija, todėl ūkininkai ir medžioto...
2024/04/18

Priminė pacientų teises ir atsakomybę už savo sveikatą

Balandžio 18-ąją minima Europos pacientų teisių diena, kurios tikslas – atkreipti piliečių, valstybinių bei nevyriausybinių organizacijų, visuomenės narių dėmesį į pacientų teisių svarbą. Ligonių kasos primena pagrindines Europos Sąjungos pa...
2024/04/18

Seimas priėmė pataisas dėl laikinos laisvos valstybinės žemės nuomos

Seimas pritarė Žemės įstatymo pataisomis, leisdamas laisvą valstybinę žemę (ne tik kaime, bet ir miestuose) laikinai naudoti tik ūkininkams arba įmonėms, kurie naudojo ją iki 2023 metų pabaigos.