Ashburn +15,8 °C Dangus giedras
Antradienis, 23 Bal 2024
Ashburn +15,8 °C Dangus giedras
Antradienis, 23 Bal 2024

Elektroninė prekyba – galimybė ūkininkams tiesiogiai pasiekti pirkėjus

2023/03/14


Elektroninė prekyba pakeitė bemaž visų verslo sričių veiklą ir įmonių komunikaciją su klientais, tad žemės ūkis nėra išimtis. Augant šviežių produktų paklausai ir poreikiui racionalizuoti tiekimo grandinę, elektroninė prekyba atvėrė naujas galimybes žemės ūkio verslui pasiekti pirkėjus, iš esmės sutrumpinant tiekimo grandinę, parduodant tiesiogiai galutiniam vartotojui.

Panagrinėkime elektroninės prekybos galimybes žemės ūkio sektoriuje, taip pat kokia yra  teikiama nauda ir kokie iššūkiai, kuriuos įmonės turi įveikti, kad galėtų sėkmingai dirbti skaitmeninėje erdvėje.

Inovacijų agentūros mentorė, elektroninės prekybos konsultantė Alma Užusienė, padedanti regioniniams verslams perkelti savo veiklą į internetą, kurti ir vystyti elektronines parduotuves, vardija pagrindinius pranašumus ir iššūkius, su kuriais susiduria į skaitmeninę rinką žengiantys ūkininkai.

Elektroninės prekybos pranašumai žemės ūkyje

Didesnis pasiekiamumas. Vienas iš pagrindinių elektroninės prekybos pranašumų yra tai, kad ji leidžia žemės ūkio įmonėms išplėsti savo pasiekiamumą už vietinės teritorijos ribų. Parduodami internetu, ūkininkai ir kiti žemės ūkio produktų gamintojai gali patekti į pasaulinę rinką, pasiūlyti savo produktus klientams iš įvairių pasaulio šalių. Tai reiškia, kad ūkininkų neberiboja jų lokacija ir jie gali rasti naujų rinkų savo produkcijai.

Tiesioginė prieiga prie vartotojų. Elektroninė prekyba leidžia ūkininkams ir kitoms žemės ūkio įmonėms parduoti savo produktus tiesiogiai vartotojams išvengdami tarpininkų, tokių kaip didmenininkai ir mažmenininkai. Ši tiesioginė prieiga prie klientų reiškia, kad ūkininkai gali pasiūlyti savo produkciją konkurencingomis kainomis ir kartu išlaikyti pelningumą.

Padidėjęs efektyvumas. Elektroninė prekyba gali padėti supaprastinti tiekimo grandinę. Ji sumažina laiko ir kitas sąnaudas, susijusias su fiziniais pardavimo kanalais. Ūkininkai gali naudoti elektroninės prekybos platformas savo inventoriui tvarkyti, užsakymams apdoroti ir siuntoms sekti, o tai gali sutaupyti laiko ir sumažinti išlaidas.

Geresnė klientų patirtis. Elektroninė prekyba lemia geresnę klientų patirtį, – klientai gali patogiai apsipirkti savo namuose. Šis patogus privalumas gali padidinti klientų lojalumą ir pakartotinį verslą.

Elektroninės prekybos iššūkiai žemės ūkyje

Infrastruktūros trūkumas. Vienas didžiausių iššūkių, su kuriuo susiduria elektroninė prekyba žemės ūkyje, yra infrastruktūros trūkumas. Prieiga prie patikimo interneto ryšio ir transporto yra būtina, kad elektroninė prekyba būtų sėkminga, o daugelyje kaimo vietovių trūksta šių pagrindinių infrastruktūros komponentų.

Ribotas technologijų pritaikymas. Kitas iššūkis – sektoriuje vis dar ribotas technologijų pritaikymas. Daugelis ūkininkų ir kitų žemės ūkio produktų gamintojų neturi reikiamų įgūdžių ir žinių, kad galėtų efektyviai naudotis elektroninės prekybos platformomis, o tai gali trukdyti pasinaudoti elektroninės prekybos teikiamais privalumais.

Nemažos pradinės investicijos. Elektroninei prekybai gali prireikti nemažų pradinių investicijų, įskaitant elektroninės prekybos platformos kūrimo išlaidas ir rinkodaros bei reklamos išlaidas. Smulkiesiems ūkininkams ir žemės ūkio įmonėms tai gali būti kliūtis patekti į rinką.

Konkuravimas su esamais žaidėjais. Žemės ūkio elektroninė prekyba susiduria su  veiklos senbuvių, įskaitant stambiuosius žemės ūkio gamintojus ir mažmenininkus, konkurencija. Šie seniai skaitmeninėje erdvėje veikiantys žaidėjai turi masto ekonomijos ir nusistovėjusių platinimo tinklų pranašumą, todėl mažesnėms įmonėms sunku konkuruoti.

Elektroninės prekybos ateitis žemės ūkyje

Nepaisant iššūkių, elektroninės prekybos ateitis žemės ūkyje atrodo daug žadanti. Technologijoms toliau tobulėjant ir tampant vis labiau prieinamomis, elektroninės prekybos vystymas taps labiau pasiekiamas kiekvienam, norinčiam prekiauti internetu. Be to, pasaulinei šviežių produktų paklausai ir toliau augant, elektroninė prekyba taps vis svarbesniu kanalu, kuriuo žemės ūkio gamintojai galės pasiekti vartotojus.

Siekdami sėkmės elektroninės prekybos rinkoje, ūkininkai ir žemės ūkio įmonės turėtų sutelkti dėmesį į savo prekės ženklo pozicijų stiprinimą internete ir įsitvirtinti kaip patikimi aukštos kokybės produktų tiekėjai. Tai galima pasiekti naudojant efektyvią rinkodarą ir reklamą, puikų klientų aptarnavimą ir investuojant į reikiamą infrastruktūrą bei technologijas.

Taigi, elektroninė prekyba siūlo daug galimybių žemės ūki sektoriui: didesnį pasiekiamumą, tiesioginę prieigą prie vartotojų, didesnį efektyvumą ir geresnę klientų patirtį. Tačiau yra iššūkių, kuriuos įmonės turės įveikti, įskaitant infrastruktūros trūkumą, ribotą technologijų pritaikymą, nemažas pradines investicijas ir ilgalaikių rinkos žaidėjų konkurenciją. Nepaisant iššūkių, elektroninės prekybos žemės ūkyje ateitis atrodo daug žadanti, o žemės ūkio verslas, apimantis elektroninę prekybą, greičiausiai gaus naudos.

 

Inovacijų agentūros mentorė, elektroninės prekybos konsultantė Alma UŽUSIENĖ

Autorės nuotraukos

Dalintis
2024/04/22

Jurginių išvakarėse – žiemos sugrįžimas

Jurginių išvakarėse į Lietuvą sugrįžo žiema. Pirmadienį sniegas, šlapdriba ir lietus maišėsi tarpusavyje, lydimi smarkoko ir šalto vėjo. Mišrūs krituliai nesiliovė iki vakaro. Ūkininkams vėl nemalonus gamtos pok&...
2024/04/22

Mėsa ir paukštiena prekiaujantiems gyventojams supaprastinta pajamų apskaita – tik e. būdu

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) informuoja, kad individualią veiklą su pažyma ar verslu liudijimu vykdantys gyventojai, kurie turgavietėse ir viešose prekybos vietose prekiauja mėsa, paukštiena ir jų gaminiais, nuo gegužės 1 d. ...
2024/04/22

D. Trumpa: pasitraukus „Fonterrai“ naujo investuotojo „Rokiškio sūris“ neieškos

Iš vienos didžiausių pieno perdirbimo įmonių „Rokiškio sūris“ pasitraukus 10 proc. jos akcijų turėjusiai strateginei investuotojai – didžiausiai pasaulyje pieno eksportuotojai – Naujosios Zelandijos „Fon...
2024/04/22

Vietos maisto produktai – mūsų stiprybė, kurią mokomės įvaldyti

(VDU ŽŪA langas) Gyvename sparčiai kintančiomis išorinės aplinkos sąlygomis. Pokyčius spartina kompleksas priežasčių, tarp kurių – klimato kaita ir neatsinaujinančių išteklių brangimas; geopolitinė aplinka, galinti transformuot...
2024/04/22

Per savaitę pigo nafta ir šoktelėjo elektros energijos kainos

Praėjusią savaitę didmeninės elektros kainos Lietuvoje pakilo net 186,8 proc. – iki 78,6 Eur/MWh, po ankstesnę savaitę fiksuotų rekordiškai žemų kainų – 27,4 Eur/MWh. Elektra brango visame Baltijos jūros regione. Kainų kilimui į...
2024/04/22

Agrarinės aplinkosaugos veiklose dalyvaujantiems ūkininkams trumpėja įsipareigojimų laikotarpis

Žemės ūkio ministerijai patikslinus Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ įgyvendinimo taisykles (AGRO taisyklės), ūkininkams sutrumpintas paskutinių metų įsipareigojimų lai...
2024/04/22

VRK parengė informaciją apie rinkimus ir referendumą lengvai suprantama kalba

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK), siekdama užtikrinti informacijos apie rinkimus sklaidą kiekvienai rinkėjų grupei, parengė ir išleido specialų leidinį supaprastinta kalba (ang. Easy to Read).
2024/04/22

Atskleidė vitamino D ir žarnyno mikrobiotos svarbą atopinio dermatito ir astmos išsivystymui

Alerginės ligos – plačiai paplitusios visame pasaulyje. Jų išsivystymo mechanizmai siejami su genetiniais veiksniais, aplinkos poveikiu, mityba. Šiuo metu daug dėmesio teikiama žarnyno mikroflorai ir vitaminui D. „Vitamin...
2024/04/22

„Galinta“ įmonių grupei – 14,8 mln. eurų injekcija

„Citadele“ bankas ir viena didžiausių grikių kruopų, dribsnių, ryžių bei kitų kruopų gamintojų ir prekybininkių Baltijos šalyse, įmonių grupė „Galinta“, susitarė dėl 14,8 mln. eurų finansavimo. Lėšos  bus...