„Šioje srityje esame jau nemažai nuveikę, dar nemažai pokyčių įgyvendinama ir suplanuota įgyvendinti. Pirmiausia minėtina jau paskutinę derinimo ir patvirtinimo stadiją pasiekusi Žemės ūkio technikos ir įrangos parametrų našumo skirtingiems dirvožemio tipams ir plotams nustatymo metodika, kuri buvo sukurta pasitelkiant Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos atstovus. Įsakymas dėl metodikos taikymo šią savaitę buvo patvirtintas mano įsakymu – jį galite rasti Teisės aktų projektų informacinėje sistemoje (TAPIS). Minėtai metodikai, kuri aktuali daugeliui paramos gavėjų, įgyvendinančių investicinius projektus ir planuojančių įsigyti žemės ūkio įrangą bei techniką, kviečiame teikti pastabas visus prie jos tobulinimo norinčius prisidėti asmenis. Ši metodika – įrankis supaprastinti projektų vertinimo procesą, kad pareiškėjams būtų aiškiai suprantama, kaip vertinama investicijų atitiktis jų ūkių gamybiniam potencialui. NMA stengiasi sumažinti paklausimų skaičių dėl investicijų, kurios atitinka metodikoje nurodytas reikšmes. Vertinant investicijų atitiktį gamybiniam potencialui, papildomi klausimai bus užduodami tik tais atvejais, kai investicijos viršija metodikoje nustatytas reikšmes arba nėra įvardytos joje.
Tuo metu NMA gali efektyviau naudoti savo išteklius, nes mažėja poreikis nagrinėti papildomus paaiškinimus dėl investicijų, kurios atitinka metodikoje nustatytas reikšmes. Taip užtikrinamas abipusis procesų skaidrumas ir sumažinamas administracinio darbo krūvis, leidžiantis efektyviau priimti sprendimus dėl paramos skyrimo.
NMA jau išbandė metodiką ir praktiškai įsitikino jos nauda – pagal priemonę „Investicijos į žemės ūkio valdas“ įvertinta beveik 500 skirtingų investicijų atitiktis ūkio gamybiniam potencialui ir tik keliais atvejais kilo poreikis prašyti papildomo investicijų pagrindimo ar paaiškinimo.
Kitas dar visai „karštas“ veiksmas, kuris, tikimasi, padės optimizuoti darbo procesus, konkrečiai – ūkiuose atliekamų patikrų procesus. Pratęsdami ŽŪM ir jos suformuotos tarpinstitucinės darbo grupės iniciatyvą dėl patikrų proceso optimizavimo, atliekame apklausą, kurios rezultatai padės nustatyti labiausiai pokyčių reikalaujančias sritis ir patobulinti šiuo metu veikiantį su parama žemės ūkiui bei kaimo plėtrai susijusį kontrolės mechanizmą. Apklausoje kviečiame dalyvauti visus, tiesiogiai susidūrusius su šia tema ir galinčius išreikšti savo nuomonę dėl visų su paramos administravimu susijusių institucijų atliekamų patikrų proceso. Įsiklausę į visuomenės, socialinių partnerių nuomonę, tikimės visi kartu rasti būdų optimizuoti atliekamų patikrų procesus.
NMA ir toliau mažina patikrų mastą. Vos prieš keletą dienų reikšmingai – nuo 5 proc. iki 1 proc. – sumažinta Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemonių patikrų minimali imtis. Tai reiškia, kad bus atlikta mažiau ūkių patikrų.
Be to, dar vasarą, atsižvelgdami į Europos Sąjungos (ES) reglamento nuostatų pakeitimus, priėmėme sprendimą nebeatlikti planinių patikrų, kaip ūkininkai laikosi paramos sąlygų reikalavimų mažesniuose nei 10 ha ūkiuose, taip pat nebus taikomos sankcijos už šių reikalavimų nesilaikymą. Jau nuo 2024 m. tikrinamų ūkių skaičius sumažėjo net apie 65 proc. ir ūkių, kuriuose bus vykdomos atitikties paramos sąlygų reikalavimams patikros, skaičius kasmet sieks nuo 415 iki 550 (vietoje įprastų 1 300 ūkių).
Kadangi ES ne daugiau nei 10 ha deklaruojančių ūkių plotas sudaro tik apie 10 proc. viso kasmet deklaruojamo ploto, tokių ūkių kontrolės atsisakymas nepakenkia paramos sąlygų reikalavimų tikslams ir leidžia reikšmingai sumažinti smulkiesiems ūkiams tenkančią administracinę naštą.
Visiems naudingi, kaip mažinantys administracinę naštą, dar šią savaitę žemės ūkio ministro įsakymu patvirtinti Teisės aktų nuostatų pažeidimų, susijusių su Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai ir Europos žuvininkystės fondo priemonių įgyvendinimu, administravimo taisyklių keitimai, leisiantys sutrumpinti pažeidimų administravimo procesus.
Nuo šiol, kai teismo nuosprendis ar teismo procesą užbaigianti nutartis įsiteisėja arba ikiteisminis tyrimas užbaigiamas prokuroro nutarimu ir visa apimtimi patenkinamas agentūros civilinis ieškinys, arba grąžinama visa išmokėta parama, agentūra tyrimo neatlieka. Jeigu tyrimas agentūros buvo pradėtas ir sustabdytas, jis yra nutraukiamas.
Taip pat nustatyta, kad NMA pati, nesikreipdama į ŽŪM, gali priimti sprendimą dėl sankcijų netaikymo, jei už padarytą pažeidimą būtų skiriama ne didesnė kaip 150 000 Eur sankcija, o už padarytą pažeidimą dėl išimtinių aplinkybių būtų skiriama ne didesnė kaip 50 tūkst. Eur sankcija. Anksčiau NMA turėdavo kreiptis į ŽŪM, jei už padarytą pažeidimą skiriama didesnė kaip 50 000 Eur ir už padarytą pažeidimą dėl išimtinių aplinkybių 10 tūkst. Eur sankcija.
Noriu akcentuoti, kad NMA yra atvira pokyčiams, dėl kurių supaprastės ir taps efektyvesni visi su parama susiję procesai, už kuriuos atsakinga mūsų institucija. Stengiamės atrasti spragas, kurios trukdo mūsų veiklos efektyvumui, ir to siekdami ieškome tiek patikrintų būdų, tiek naujų kelių ne tik organizacijos viduje, bet ir bendradarbiaudami su ŽŪM, kitomis institucijomis, socialiniais partneriais ir visuomene – esame atidūs jų teikiamoms pastaboms, kurios padeda mums tobulėti ir sklandžiau vykdyti veiklą.“
Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.