Pastaraisiais metais kai kurios įmonės, prekiaujančios buitine technika, pirkėjams siūlo paslaugą pratęsti jų įsigyjamos prekės gamyklinę garantiją. Buitinės technikos, pavyzdžiui, šaldytuvo, skalbimo mašinos, kavos virimo aparato, gamyklinė garantija dažniausiai esti dveji metai. Tačiau kai kuriose parduotuvėse perkant buitinę techniką galima už papildomą mokestį pratęsti šią garantiją dar keleriems metams – nuo vienų iki penkerių. Ar verta ilginti garantinį laiką, per kurį įsigytoji buitinė technika taisoma nemokamai? Kam atitenka pinigai, sumokėti už pratęstą buitinės technikos garantiją, kai ja netenka pasinaudoti?
Pratęsia ne visos parduotuvės Į redakciją kreipęsis skaitytojas A. D. teigia pasinaudojęs tokia paslauga – jis prasitęsė įsigytos buitinės technikos garantiją, tačiau apie tai pamiršo. Taigi pirkėjas, sugedus buitinei technikai, kurios garantija buvo pratęsta, nepasinaudojo galimybe prekę sutaisyti nemokamai per ilgesnį garantinį laikotarpį. Skaitytojas domisi, kam atitenka pirkėjų už pratęstą buitinės technikos garantiją sumokėti pinigai tuo atveju, jei šiuo ilgesniu garantiniu laikotarpiu nebuvo kreiptasi į parduotuvę pataisyti prekės. Jis taip pat klausia, ar parduotuvė, kuri teikia prekės garantijos pratęsimo paslaugą, neturėtų asmeniui, kuriam ji buvo suteikta, to vis priminti SMS žinute, elektroniniu ar paprastu paštu, paskambindama telefonu. Skaitytojas nenurodė, kurioje parduotuvėje įsigijo buitinę techniką, kartu prasitęsdamas ir jos garantiją. Redakcijos žiniomis, ne kiekviena buitine technika prekiaujanti įmonė siūlo pirkėjams už papildomą mokestį pratęsti jų įsigyjamos prekės garantiją. Antai Kauno „Akropolyje“ veikiančioje „Maximoje“ prekiaujama buitine technika, tačiau jos garantija nepratęsiama už papildomą mokestį. Tačiau čia pat, „Akropolyje“, veikiantis „Topo centras“, kuriame prekiaujama vien buitine technika, tokią paslaugą teikia.
Paslauga populiarėja Pasak vienos iš „Topo centro“ Kaune parduotuvės vadovių Laimos Alionienės, pastaruosius trejus metus buitinės technikos pratęstos garantijos paslauga tapo labai populiari – kasmet vis daugiau pirkėjų ją įsigyja bei aktyviai naudojasi. „Jei žmogus kreipiasi į „Topo centrą“ ir bent apytiksliai pamena, kada įsigijo prekę, jam dažnu atveju net nebūtina turėti čekio – elektroninėje sistemoje randame visus reikalingus dokumentus bei visas garantijas“, – tvirtina L. Alionienė. Paprašyta nurodyti pratęstos garantijos paslaugos populiarėjimo priežastis sako, jog net šiuolaikinė technika genda: „Nors kai kurie gamintojai svarbiausioms dalims, pavyzdžiui, skalbimo mašinos varikliui, suteikia 10 metų garantiją, pasitaiko, kad pirkėjas ateina su sugedusiu prietaisu, kurio garantija ką tik pasibaigė. Tokios patirties turintys žmonės patys prašo pratęsti įsigyjamos buitinės technikos gamyklinę garantiją, nelaukdami, kol tokią paslaugą pasiūlys pardavėjas.“ Pasak pašnekovės, sugedusios šiuolaikinės buitinės technikos taisymas gali būti brangus, o, turint gamintojo garantiją ar pratęstos garantijos paslaugą, bet kuri įsigyta technika taisoma nemokamai, o nepavykus sutaisyti – keičiama į naują.
Apdrausti pigiau nei taisyti „Kai žmonės „Topo centre“ perka buitinę techniką, kurios kaina didesnė nei 29 Eur, siūlome pratęsti jos gamyklinę garantiją ir prekę apdrausti. Pratęstos garantijos draudimą galite įsigyti visoms prekėms, kurioms gamintojas suteikia garantiją, – nuo ausinuko iki didžiausios įstrižainės televizoriaus“, – aiškina L. Alionienė. Pasak jos, kartą viena moteris, „Topo centre“ pirkdama 1000 Eur kainuojantį kavos virimo aparatą, prašė pratęsti jo garantiją sakydama, jog kaimynei lygiai tokio paties aparato taisymas atsiėjo 450 Eur. Moters kaimynės kavos virimo aparatas būtų sutaisytas nemokamai, jei ji, pirkdama šią prekę, būtų sumokėjusi 150 Eur už garantijos pratęsimą. L. Alionienė pateikia pavyzdį: sugedus televizoriaus, kurio gamyklinė garantija baigėsi, garso sistemai, dažniausiai kvalifikuoti meistrai vien už jo apžiūrėjimą gali prašyti 20 Eur, o rimtesnis remontas be detalių kainos atsieina daugiau nei 50 Eur. Tačiau jei televizoriaus gamyklinė garantija būtų pratęsta, t. y. galiotų iš viso iki 7–8 metų, jo taisymas nieko nekainuotų. Ir sugedusio kavos virimo aparato apžiūrėjimas atsieina 16 Eur, o remontas – apie 45 Eur. Bet kuriuo atveju – pasibaigus garantijai ar neturint garantijos, – rekomenduojama kreiptis į autorizuotą servisą, nes „auksarankių“ remontas gali kainuoti keliskart brangiau. „Technika tampa vis sudėtingesnė, tad neautorizuotame servise padarius klaidą ar įdėjus ne tą detalę, žmogui gali tekti mokėti dukart daugiau arba net išmesti prietaisą. Autorizuotas servisas įsipareigoja sutaisyti ir prisiima visą kaltę už bet kokias nesėkmes“, – teigia parduotuvės vadovė.
Įmokas renka draudimo įmonės „Topo centre“ pirkėjams siūlomi keli įsigyjamos buitinės technikos gamyklinės garantijos pratęsimo bei draudimo planai. Pagal vieną iš jų, garantijos pratęsimo kainą sudaro 15 proc. prekės kainos. Taigi, jei kavos virimo aparatas kainuoja 1 000 Eur, pratęsti jo dvejų metų gamyklinę garantiją kainuoja 150 Eur. „Paslaugos, kuri primintų, kad klientas turi pratęstos garantijos draudimą, „Topo centras“ neteikia, tokią informaciją žmogui derėtų prisiminti pačiam“, – sakė L. Alionienė. Pasak jos, apdrausti perkamus telefonus, kompiuterius, kitą panašią techniką verta vengiant nuostolių jų vagystės ar pametimo atvejais, o pratęsta buitinės technikos garantija padės išvengti nuostolių jai sugedus, kai baigėsi gamyklinė garantija. Pasak L. Alionienės, „Topo centro“ parduodamą prekės garantijos pratęsimo bei draudimo paslaugą suteikia draudimo įmonė „Warranty expert“. Šią paslaugą teikia ir kitos draudimo įmonės. Įvertinusios visus galimus gedimus, kitus pavojus, jos ir nustato buitinės technikos gamyklinės garantijos pratęsimo įkainius. Draudimo bendrovė, prisiimdama riziką, surenka besidraudžiančių pirkėjų įmokas. Taip yra kiekviename draudimo versle. „Topo centras“, teikdamas pratęstos prekių garantijos bei draudimo paslaugą, yra tik tarpininkas tarp draudimo įmonės ir klientų. Sudarydami su pirkėjais garantijos pratęsimo sutartį, parduodame draudimo įmonės paslaugą“, – apibendrina L. Alionienė.
Pinigai leidžiami vėjais Pastebėtina, kad gamyklinę garantiją daugiausia pratęsia didelės buitine technika prekiaujančios įmonės – be „Topo centro“, „Senukai“, „Elektromarkt“. Tokios paslaugos neteikia, pavyzdžiui, „Elektrolux“ parduotuvė Vilniuje. Jos vadybininkas Arūnas Stanulionis įsitikinęs, kad mokėti už buitinės technikos garantijos pratęsimą – vadinasi, mėtyti pinigus vėjais. „Nemanau, kad žmonėms reikalinga garantijos pratęsimo paslauga. Tai – vadybinis žingsnis siekiant parduoti prekę. Nemanau, kad papildoma garantija, už kurią sumokate, atsipirks. Pratęsta buitinės technikos garantija – didžiųjų prekybos centrų triukas, kuriuo įtikėjo žmonės, norintys apsidrausti. Bet natūralu, kad jie nori apsidrausti…“ – mintija A. Stanulionis. Pasak jo, jei buitinė technika nekokybiška, gedimai išryškėja greičiau, nei baigiasi gamyklinė garantija. Tad neverta mokėti už pratęstą garantiją. Jei kokybišką techniką gerai prižiūrėsi, tarkime, iš skalbimo mašinos pašalinsi kalkes, o iš indaplovės riebalus, ji ir neges, ilgai tarnaus.
Dvejus metus privalu taisyti nemokamai Ar Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) gauna vartotojų nusiskundimų dėl įsigytos buitinės technikos pratęstos garantijos – dėl to, kad vartotojas, pirkęs, tarkime, kavos virimo aparatą ar telefoną, kompiuterį, televizorių, šaldytuvą ir sumokėjęs tam tikrą pinigų sumą už tai, kad būtų pratęstas prekės galiojimo laikas, negalėjo pasinaudoti šia paslauga, pavyzdžiui, jo prekė nebuvo taisoma nemokamai arba keičiama į naują, kai dar nebuvo pasibaigęs pratęstas jos galiojimo laikas? VVTAT Produktų saugos ir kokybės departamento laikinoji direktorė Rasa Pupienienė teigia: „Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba tokio pobūdžio prašymų ar pasiteiravimų sulaukia retai ir pataria vartotojams prieš sudarant pratęstos garantijos sutartį atidžiai susipažinti su jos turiniu, taikomos garantijos apimtimi. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.363 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog laikoma, kad pardavėjas visais atvejais garantuoja daiktų kokybę. Nepaisant to, kokios trukmės prekės kokybės garantija nustatyta pardavėjo ir ar apskritai jis suteikia konkretų garantinį terminą parduodamai prekei, pirkėjas visais atvejais į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų gali kreiptis per dvejų metų laikotarpį, jei pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio garantijos termino.“ Pasak R. Pupienienės, jei vartotojas įsigyja pratęstą garantiją dėl konkrečios prekės, svarbu žinoti, jog pratęstos garantijos galiojimo metu jis gali kreiptis į tokią garantiją suteikusį verslininką (jis ne visada sutampa su pardavėju) tik dėl tokių priežasčių, dėl kokių buvo sutarta pratęstos garantijos sutartyje. Pavyzdžiui, jei pagal pratęstą garantiją atliekamas nekokybiškos prekės remontas, vartotojas neturi teisinio pagrindo reikalauti prekę pakeisti kita kokybiška preke arba grąžinti už prekę pardavėjui sumokėtų pinigų.
Prioritetas – klientui „Sutartis, sudaryta tarp vartotojo ir verslininko dėl pratęstos garantijos, – tai atlygintinų paslaugų teikimo sutartis. Vienas iš atlygintinų paslaugų ypatumų – kliento prioriteto principo įtvirtinimas, pagal jį paslaugų teikėjui keliama pareiga veikti sąžiningai ir protingai, kad tai labiausiai atitiktų kliento interesus. Kitas labai svarbus atlygintinų paslaugų sutarčių ypatumas susijęs su jos vienašališku nutraukimu, t. y. Civiliniame kodekse įtvirtinta vartotojo teisė bet kada nutraukti atlygintinų paslaugų teikimo sutartį. Tačiau šiuo atveju klientas privalo sumokėti paslaugų teikėjui kainos dalį, proporcingą suteiktoms paslaugoms, ir atlyginti kitas protingas išlaidas, kurias paslaugų teikėjas, norėdamas įvykdyti sutartį, padarė iki pranešimo apie sutarties nutraukimą gavimo iš kliento momento, – aiškina VVTAT specialistė. – Prieš sudarant paslaugų sutartį, paslaugų teikėjas privalo suteikti klientui išsamią informaciją, susijusią su teikiamų paslaugų prigimtimi, jų teikimo sąlygomis, paslaugų kaina, paslaugų teikimo terminais, galimomis pasekmėmis bei kitokią informaciją, turinčią įtakos kliento apsisprendimui sudaryti sutartį.“ R. Pupienienė į klausimą, ar prekybos įmonė, pratęsusi kliento pirktos prekės garantiją, privalo jam apie tai priminti, atsako: „Teisės aktai įtvirtina pareigą sutarties šalims bendradarbiauti, kooperuotis, vykdyti sutartį sąžiningai, tačiau pardavėjas ar paslaugos teikėjas neprivalo vartotojo įspėti ar priminti apie galiojančią pratęstos garantijos sutartį.“
Jolanta KAŽEMĖKAITYTĖ Autorės nuotrauka