Kaunas +2,9 °C Debesuota
Antradienis, 3 Grd 2024
Kaunas +2,9 °C Debesuota
Antradienis, 3 Grd 2024


Dominykas VANHARA
Advokatas 

Kas slypi po NT mokesčio pataisomis?

2023/10/16


Ką gi, sveikinu visus nekilnojamojo turto (NT) savininkus – Seimas po pateikimo pritarė nekilnojamojo turto mokesčio pataisoms, kuriomis itin stipriai praplečiama NT mokesčio bazė. Liko paskutinis balsavimas ir, labai tikėtina, Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo pataisos bus priimtos.

Man labai patinka, kai valdžia, priimdama mokestinius pakeitimus, kurie dažniausiai būna priimami tikrai ne mažėjimo link, nukelia įsigaliojimą po savo kadencijos pabaigos. Šiuo atveju įsigaliojimas numatomas nuo 2025 metų. Kaip tik iš karto po Seimo rinkimų, kurie įvyks 2024 m. spalį. Tam, kad rinkėjai prieš rinkimus nesinervintų, o tai vėl „ne tuos“ išrinks. O po rinkimų, kai rinkėjai pradės masiškai gauti iš VMI „raginimukus“ susimokėti NT „mokestėlį“, šaukštai jau bus po pietų. Kaip ten sakoma – nepatinka ši valdžia, po ketverių metų galėsite išsirinkti kitą...

Pirmiausia, į akis krenta nustatomos NT mokesčio tarifo vadinamosios „žirklės“. NT mokesčio tarifas galės būti nuo 0,05 proc. iki 4 proc. Taigi, mokesčio „žirklės“ nei didelės, nei mažos, tarifo skirtumas – 80 kartų. Konkretų tarifą numatoma palikti nusistatyti kiekvienai savivaldybei, kurios teritorijoje bus konkretus NT. 0,05 proc. NT mokesčio tarifas nėra didelis, tokį sutikčiau mokėti su esmine sąlyga, kad surinktas mokestis bus išimtinai panaudotas infrastruktūrai gerinti. Bet 4 proc. tarifas jau yra ne kas kita kaip NT savininkų išbuožinimas. Toks tarifas iš esmės reiškia, kad per 25 metus NT yra nusavinamas „liaudies gerovei“.

Vienas esminių aspektų, susijusių su mokesčiais, turi būti teisinis tikrumas. Mokesčių mokėtojui turi būti aišku, kokį mokestį jam reikės mokėti. O čia aiškumas gan įdomus – 80 kartų skirtumas yra, kaip čia pasakius...

Antra, visame civilizuotame pasaulyje NT mokestis yra suprantamas kaip infrastruktūros mokestis. Tokiu būdu NT mokestis gali būti net suprantamas ne kaip mokestis, bet kaip investicija į turimo NT vertės padidinimą. Pavyzdžiui, turi NT, savivaldybės administracija prie tavo NT išasfaltuoja kelią, nutiesia šaligatvį, įrengia netoliese parkelį ar skverą, dėl to tavo NT vertė padidėja. Moki mokestį – gauni infrastruktūrą. Viskas gerai – tokiu atveju protingo dydžio NT mokestį yra verta mokėti. O šiuo atveju valdžia, plėsdama NT mokesčių bazę, nurodo, kad mokamais NT mokesčiais bus „didinamas savivaldybių finansinis savarankiškumas“. Tai reiškia, kad surinktą NT mokestį savivaldybių administracijos galės naudoti kaip tinkamos. Galės panaudoti infrastruktūrai, o galės ir „Europe pride“ renginį finansuoti.

Trečia, itin neramina kriterijai, kuriais besiremdamos savivaldybių administracijos galės nusistatyti NT mokesčio konkretų dydį konkrečiam NT. Jų yra 8 ir išvardyti keičiamo Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 6 str. 5 d. Tarp jų yra tokie kriterijai, kaip NT paskirtis, NT naudojimas, NT techninės savybės, įskaitant energinį naudingumą.

Jau ne kartą ir ne du rašiau, kad į Vilniaus gyvenamojo NT nuomos rinką bando įeiti verslas bei instituciniai investuotojai, ir jiems labai nepatinka, kad NT nuomos rinkoje šiuo metu dominuoja smulkūs nuomotojai – fiziniai asmenys. Jie nuomoja po vieną, po du ar po tris butus. Todėl minėti verslo subjektai labai nori išstumti smulkius nuomotojus ir tokiu būdu prasivalyti rinką sau. Prieš metus finansų viceministrė, didžiulio proto žmogus, buvo neapdairiai leptelėjusi, kad gyvenamajam NT, kuris yra nuomojamas, bus taikomas 3 proc. metinis NT mokesčio tarifas. Tuo metu kilus pasipiktinimui viešojoje erdvėje, buvo atsitraukta. Tačiau dabar nuspręsta šioje situacijoje sužaisti kitaip.

O konkrečiai – nustatant minėtas tarifų „žirkles“ ir paliekant pačioms savivaldybių administracijoms nuspręsti konkrečius tarifus pagal nurodytus kriterijus. Vienas kriterijus – NT paskirtis. Verslo valdomi objektai, skirti gyvenamajai nuomai, bus komercinės paskirties, greičiausiai viešbučio. Tad šiai paskirčiai galės būti nustatytas nedidelis, pavyzdžiui, 0,5 proc. tarifas. Antrasis kriterijus – NT naudojimas. Prašom: gyvenamosios paskirties buto, naudojamo nuomai, tarifas – 4 proc. Motyvą sugalvos, patikėkite. Pavyzdžiui, kad „visokie spekuliantai dirbtinai išpučia NT kainas Vilniuje ir trukdo jaunoms šeimoms įsigyti pirmąjį būstą“. Ir tuomet visi smulkūs fiziniai NT nuomotojai gražiai ir tvarkingai susirinks savo žaislus iš šios smėlio dėžės ir užleis vietą rimtesniems dėdėms ir tetoms. Smagu? Tai va, čia pamoka, kas būna, kai pramiegate rinkimus.

Dar vienas iš kriterijų yra NT techninės savybės ir energetinis naudingumas. O taip! Senjoras, gyvenantis senos statybos bute ar senos statybos name, mokės didelį tarifą, o kas išgali nusipirkti A, A+ ar A++ klasės naujos statybos butą ar namą – mokės mažą tarifą. Nes svarbu „tvarumas“ ir „žaliasis kursas“. Bet negalima sakyti, kad viskas taip blogai – valdžia šiuo atveju paprastais senjorais pasirūpino. Jei senjoras neišgalės susimokėti NT mokesčio, jam šio mokesčio mokėjimas bus atidėtas iki mirties, o tuomet NT mokesčio skolą po senjoro mirties sumokės paveldėtojai iš paveldėto turto. Ir tvaru, ir įtrauku, ir rūpestis paprastais žmonėmis. Beveik ašarą nubraukiau nuo neapsakomo valdžios gerumo...

O ar yra gerų naujienų? Yra. Iki kitų Seimo rinkimų liko metai. Jų bent jau nepramiegokite, patys matote, kas nutinka, kai į rinkimus neateinate.

 

Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.

Dalintis