Ashburn -1,1 °C Dangus giedras
Trečiadienis, 29 Lap 2023
Ashburn -1,1 °C Dangus giedras
Trečiadienis, 29 Lap 2023


Marius DUBNIKOVAS
Ekonomistas
 

Kelių finansavimo kryžkelė

2023/09/28


Kryžkelė asocijuojasi su pasirinkimu. Kryžkelėje galima sutikti žmonių, kurie parodys kelią arba paklaidins. Šiandien Lietuvos keliai yra kryžkelėje, nes reikia apsispręsti ar mes investuosime ir išlaikysime patrauklų tinklą ar jį naikinsime toliau. Finansavimo trūkumas lemia, kad šiandien grįždamas iš Latvijos ar Lenkijos suvoki, kad keliai yra prastesni. Tai jaučiasi stipriausiai arteriniuose keliuose, kur kokybė turėtų būti užtikrinta.

Kelių kokybė lemia  mobilumą, kuris leidžia paskirstyti lėšas tolygiai šalyje. Kitaip sakant, žmogus gyvendamas priemiestyje ar periferijoje gali dirbti, uždirbti ir parsivežti pinigus į savo regioną, kur kels ekonomikos lygį su didesnėmis pajamomis. Latvijai ir Estijai nepasisekė, nes jos liko kelių miestų valstybėmis. Lietuva turi galimybę išlaikyti savo tankumą su ekonominiais centrais, kurių turime bent penkis didelius – Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Šiauliai ir Panevėžys. Taip pat turime žvaigždes – Akmenė, Plungė ar Tauragė, kurios geba kurti savo ekonominius centrus savo viduje ir žmogus Vilniuje niekada apie tai nepagalvos.

Lietuviai turi išlaikyti galimybę judėti ir uždirbti skirtinguose centruose – tam reikia kelių, nes kitu atveju žmogus, kuris neturi pajamų, migruoja į kitą šalį. Vidutinis atlyginimas Lietuvoje pasiekė 2000 eurų prieš mokesčius ir gali konkuruoti su užsienio valstybėmis.

Kitas klausimas saugumas. Turime kelis kelius į platų Pasaulį. Turime Suvalkų koridorių ir Klaipėdos uostą, kaip galimybę vežti savo prekes užsienio partneriams – Lenkijai, Vokietijai ir Latvijai, kurie yra mūsų didžiausi finansuotojai.

Karas mums uždarė kelius į Baltarusiją ir Rusiją per mums draugiškas valstybes. Verslas labai aiškiai suprato, kad negali toliau tęsti veiklos šiose valstybėse, todėl kompensuoti negautas pajamas reikės Vakarų Europoje. Prekes teks pristatyti tais pačiais keliais, kurie degraduoja. Pagal savivaldos apklausas galima spręsti, kad reikia papildomai iki 300 mln. eurų investicijų, kad išlaikytume sąsajas su kertiniais Lietuvai eksporto taškais. Tokia suma nėra vienkartinė, nes papildomas lėšas reikia investuoti kasmet.

Dėl infliacijos, rinkos sąlygų pokyčių ir atlyginimų augimo ši suma ateityje netgi turi tendenciją didėti, tad spręsti reikia operatyvinius klausimus ir strateginius, nes poreikis niekur nedings ir ateityje. Klausimus teks spręsti ne vienai Vyriausybei.

Kitas klausimas yra mokinių ir gerbtino amžiaus žmonių mobilumas. Mokyklos uždaromos, senjorų galimybės gauti medicinos paslaugas taip pat mažėja dėl senstančios Lietuvos. Mobilumo klausimas auga ir prisideda vis prie didesnių išlaidų. Žinoma, kad netaisytas, užleistas kelias kainuoja iki 4 kartų brangiau nei savo laiku suremontuotas. Taip pat daug lėšų investuojama į mobilumą, tačiau kaip gali veikti mobilumo programos, kam perkamos elektrinės transporto priemonės, skatinamas ekologiškumas, kai kelių nebuvimas visą tai nubraukia.

Mes esame apsisprendimo kryžkelėje, kai turime nuspręsti, kur judėsime – pritrauksime investuotojus, spręsime žmonių problemas ar liksime su prastais keliais regionuose ir paliksime žmones mažesnių pajamų rėžyje.

Dalintis

Advertisement

Advertisement

2023/11/28

Didės valstybės reguliuojama elektros kainos dalis, kils ir planų su fiksuota elektros energijos kaina tarifai

Vidutinė elektros kainos Nord Pool biržoje lapkričio 1–28 d. buvo 0,101 Eur/kWh be PVM – apie 16 proc. didesnė už vidutinę spalio mėnesio kainą, kuri siekė 0,087 Eur/kWh be PVM. Šį padidėjimą lėmė tai, kad pastarųjų trijų savaič...
2023/11/28

Lucasas: pilkoji zona – migracija - KOMENTARAS

Kai Kremlius ankstesnį kartą puolė Suomiją, jis pasitelkė tankus ir naikintuvus. Praėjus aštuoniasdešimčiai metų, jam pakanka mikroautobuso. Rusų pareigūnai veža 55 prieglobsčio prašytojus iš dabar jau uždaryto pasienio...
2023/11/28

Iki gruodžio pabaigos išmokas už deklaruotus plotus gaus 98 procentai paramos gavėjų

Nacionalinė mokėjimo agentūra (NMA) nuo gruodžio 1 d. pradeda mokėti likusią tiesioginių išmokų ir paramos pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano (Strateginis planas) bei pagal Lietuvos kaimo plėtros...
2023/11/28

Kaip iš tos pačios žemės uždirbti dvigubai daugiau?

Grūdų kainos nuolat kinta, žemdirbystė – vienas iš sunkiausiai nuspėjamų sektorių. Kiekvienų metų rezultatus smarkiai veikia politinės, klimato ir finansų rinkos aplinkybės. Todėl surasti būdą, kaip atliepti kasmet besikeičiančius sek...
2023/11/28

Sergančiųjų kas savaitę sparčiai daugėja

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSVC) duomenimis, per savaitę sergančiųjų gripu, ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis (ŪVKTI) ir COVID-19 liga (koronaviruso infekcija) skaičius dar padidėjo. Bendras sergamumo ši...
2023/11/28

Bendra eismo įvykių statistika

Lietuvos kelių policijos tarnyba pateikia duomenis apie eismo įvykius šalyje registruotus iki šių metų lapkričio 22 d. įskaitytinai.
2023/11/28

Kaimo gyventojų finansinis raštingumas – kokia situacija?

(VDU ŽŪA langas) Kalbėdami apie kaimiškųjų savivaldybių finansinio savarankiškumo didinimą bei kaimo vystymą negalime apeiti finansinio raštingumo temos, tai yra viena pagrindinių kompetencijų XXI amžiuje – finansinį ra&...
2023/11/28

Skambiai nuaidėjo LŽŪKT Raseinių r. biuro organizuota 30-ojo gimtadienio šventė

Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos (LŽŪKT) Raseinių r. biuro komandai paskutinis lapkričio penktadienis buvo šventiškas. Kavinėje „Isada“ šurmuliavo biuro klientai ir partneriai, rėmę biuro iniciuotą renginį...
2023/11/28

Tiriama sisteminė korupcija ir nusikalstamos finansinės schemos Vilniaus apskr. atliekų tvarkymo centre

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) kartu su Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) atlieka ikiteisminį tyrimą dėl sisteminės korupcijos ir finansinių nusikalstamų schemų Vilniaus regiono atliekų tvarkymo srityje, susijusių su stambaus masto ky...