„Tai yra didelių permainų pradžia. Tai, kas anksčiau atrodė visiška fantastika – dabar jau atsiranda technologiniai sprendimai. Vienas jų – žaliasis metanolis. Šis metanolis gaunamas ekologišku būdu. Disocijuojant vandenį gaunamas vandenilis. Disociacija reikalauja daug elektros energijos, tačiau šiuo atveju energija gaunama nenaudojant iškastinio kuro, nevykdant anglies dioksido emisijos. Naudojama iš gamtos šaltinių gauta energija. Kol kas tai yra brangu ir tokius sprendimus gali įgyvendinti itin stiprios kompanijos, turinčios daug laivų“, – teigia Klaipėdos universiteto (KU) Jūros technologijų ir gamtos mokslų fakulteto dekanas prof. dr. Viktoras Senčila.
Singapūro laivybos įmonė „X-Press Feeders“ nusprendė įtraukti Klaipėdos uostą į reguliarų laivybos maršrutą, kuriuo kursuos žaliuoju metanoliu varomi konteinerius gabenantys laivai.
„Klaipėdos uostas žymi svarbų istorijos momentą – pirmąjį uoste reguliariai kursuosiančio žaliuoju metanoliu varomo laivo „Eco Umande“ įplaukimą, kuris ne tik simbolizuoja tvarios laivybos eros pradžią Klaipėdos uoste, bet ir įtraukia Lietuvą į tarptautinį žaliųjų laivybos maršrutų tinklą. Tai didelis įvertinimas mūsų pastangoms siekti aplinkosauginių tikslų ir įrodymas, kad esame tarp pažangiausių Europos uostų. Kartu su tokiais uostais kaip Roterdamas ir Antverpenas mes prisidedame prie tvarios jūrinės laivybos pramonės vystymo“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Kiek daugiau nei prieš 50 metų veiklą Pietryčių Azijoje pradėjusi įmonė „X-Press Feeders“ šiuo metu dirba visoje Azijoje, Artimuosiuose Rytuose, Afrikoje, Karibų jūros regione, Lotynų Amerikoje, Viduržemio jūros regione ir Europoje. Pati įmonė konteinerių nevaldo, jos pagrindinė veikla – transporto paslaugų konteinerių operatoriams tiekimas. „X-Press Feeders“ šiandien turi daugiau nei 100 laivų nuo 700 TEU iki 7 tūkstančių TEU talpos. Žengdama tvarumo kryptimi, įmonė iki 2026-ųjų planuoja įsigyti 14 žaliuoju metanoliu varomų laivų. Šiuo metu jau plaukioja 4 tokie laivai, vienas jų – „Eco Umande“.
Konteinerius į Klaipėdos konteinerių terminalą ir iš jo plukdysiantis žaliuoju metanoliu varomas laivas „Eco Umande“ yra 148 metrų ilgio. Vienu metu 1 260 TEU konteinerių galintis plukdyti laivas kursuos maršrutu Roterdamas–Antverpenas–Klaipėda–Ryga–Roterdamas.
Šių metų balandį įmonė „X-Press Feeders“ ir šeši Europos uostai, tarp kurių ir Klaipėdos uostas, padėjo parašus bendrame dokumente ir įsipareigojo drauge skatinti tvarios laivybos plėtrą Šiaurės ir Baltijos jūrose kuriant žaliuosius laivybos koridorius, prisidedančius prie CO2 emisijų mažinimo. Taip pat įsipareigota uostuose plėtoti alternatyvių degalų, tarp kurių ir metanolis, tiekimo į laivus infrastruktūrą. Šis Klaipėdos uosto įtraukimas į žaliąjį laivybos maršrutą yra tarp Klaipėdos uosto ir „X-Press Feeders“ pasirašyto bendradarbiavimo susitarimo tąsa.
Žaliasis laivybos koridorius – tai reguliarus jūrų transporto maršrutas, kuriame ypatingas dėmesys skiriamas laivybos poveikio aplinkai mažinimui naudojant aplinkai draugišką kurą, pavyzdžiui, žaliąjį metanolį ar žaliąjį vandenilį, elektrą, taip pat diegiant infrastruktūrą ir pažangias technologijas, kurios leidžia sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas, oro taršą, triukšmą ir kitas neigiamas pasekmes aplinkai.
KU fotoinformacija