Telšių r. ūkininkas Artūras SAVICKIS:
„Būčiau gavęs 1,5 mln. Eur paramą, bet dėl biurokratinių kliūčių šis projektas sužlugo. Biurokratinis aparatas yra labai didelis. Fermos statybas pradėjome rengti nuo sklypo dokumentų sutvarkymo, kad sklypas būtų kaip ūkininko sodyba. Visas šis procesas užtruko beveik metus laiko. Pateiki dokumentus, o jei kas nors netinka, pataisymui reikia laukti 15 darbo dienų, pasitaiko ir žmogiškųjų klaidų – ir vėl reikia laukti... Nacionalinio visuomenės sveikatos centro atstovai pažymoje turėjo padėti parašą, kad neprieštarauja, jog ten bus statomi ūkiniai pastatai. Pasakė, kad turi būti atliktas ir poveikio aplinkai vertinimas. Išaiškinau, kad nereikia, nes norime tik susitvarkyti sklypo dokumentus. Vėl užtruko 15 ar 20 dienų, kol jie tą parašą padėjo.
Paramos sąlygose numatyta, kad per dvejus metus reikia gauti ir statybos leidimą, ir pastatyti. Įsivaizduokite, karuselę fermoje reikia užsisakyti prieš 10 mėn., o įmonė montavimo darbams pasilieka dar 10 mėn. Kokie terminai, kokia įtampa kyla investuojant tokias lėšas. Manau, kad Žemės ūkio ministerija (ŽŪM) vėluoja skelbti paramos šaukimus. Jeigu prieš mėnesį paskelbia, kad bus 1,5 mln. Eur paramos, tai kaip tam reikia pasiruošti per tą mėnesį? Vien tik projektą Nacionalinei mokėjimo agentūrai (NMA) gali parašyti per mėnesį ir vis tiek taisyklės nėra aiškios iki pat paskutinės dienos. Baisu, kai prie 1,5 mln. Eur europinės paramos dar reikia pridėti ir 1,5 mln. Eur, dažniausiai pasiskolintų – kyla nemažai nerimo, nes jei nespėsi įgyvendinti, bankui liksi skolingas 3 mln. Eur ir bankrutuosi.
Reikia tikrai geros kantrybės. Įgyvendinęs šį projektą, būčiau sukūręs apie 30 darbo vietų mūsų kaimo vietovėje, daug šeimų būtų galėję gyventi iš šio darbo pajamų. Bet, deja, šiandien grįžome į tuos rėmus, kur dabar esame, – tik modernizuosime darbą fermoje, bet jokių gamybos apimčių nebedidinsime.
Manau, ŽŪM turi turėti kažkokią viziją – jeigu norime investuoti į ilgalaikį turtą, statinius, sukuriančius pridėtinę vertę, turėtų būti teikiamas prioritetas tokiems projektams, ir nereikėtų laukti bendroje eilėje, kol koks nors biurokratas patvirtins vieną ar kitą dokumentą.
Keista, kad dėl statybos leidimų spartesnio išdavimo vieną kartą ir visiems laikams negali susitarti ŽŪM ir Aplinkos ministerija (AM). Matyt, per toli viena nuo kitos yra... Kol nebuvau susidūręs su tokiais biurokratais, maniau, kad viskas yra sutvarkoma greitai. Bet – kreipiausi į matininkus, jie irgi ilgai vargo siuntinėdami užklausas, paklausimus. Kreipiausi į projektuotoją – vėl tas pat. Minimalius dokumentus susitvarkyti reikia mažiausiai trejų metų. Nors tai galėtų būti padaroma per vienerius metus.
NMA turėtų suprasti, kad ne tik ūkininkams investavimas į pieno ūkius atneša pajamų ir naudos. Toks pastatytas ūkis gyvuos mažiausiai 20 metų ir atsipirks kelis kartus. Juk yra paskaičiuota, kad 1 Eur, investuotas į pieno ūkį, atneša 3 Eur. O mes dar prarandame ir europines lėšas, kai Lietuva prie paramos prisideda tik 15 proc. Tai reiškia, kad Lietuva, iš biudžeto investavusi 15 ct, uždirbtų 3 Eur. Ir kaimai būtų gyvybingi. Padaryti reikia labai nedaug – panaikinti perteklinę biurokratiją. O dabar, būdamas ūkininkas, turi tapti protingesniu už mokslininkus, kad galėtumei pasistatyti kažkokią fermą.“
ŽŪM Europos Sąjungos reikalų ir paramos politikos departamento direktorė Jurgita STAKĖNIENĖ:
„Ar galėtume savo taisyklėse nustatyti kažkokias išimtis ar nuostatas, kurios leistų ūkininkams greičiau gauti pažymas, reikalingus dokumentus kitose institucijose? Vienareikšmiškai – ne. Turbūt mums reikėtų glaudžiau bendradarbiauti su kitomis institucijomis, kartu ir aiškintis šį atvejį – kokios buvo priežastys, kodėl jam taip ilgai truko dokumentų tvarkymas, kad negalėjo įgyvendinti projekto. Kiek leidžia ŽŪM kompetencija, mes nuolat peržiūrime paramos taisykles, labai įdėmiai klausomės, ką mums sako ūkininkai ar jiems atstovaujančios organizacijos. Pagal galimybes reaguojame į šias pastabas. Pakeitimų iš tikrųjų būna daug. Bet ne ŽŪM kompetencijoje yra leidimai statyboms. Norėdami juos gauti, ūkininkai nueina kryžiaus kelius. Pritariu, kad ŽŪM turėtų inicijuoti pokalbius su AM, bandyti išsiaiškinti, kodėl taip ilgai užtrunka leidimų išdavimas. Man atrodo, kad tą problemą jau ne vieną kartą kėlė ir politikai. Turbūt jau pats laikas mums visiems ieškoti šios problemos sprendimo būdų.
Turime nusistatę savo tvarkas, kad ateinančių metų paraiškų grafiką paskelbiame besibaigiant metams. Šių, 2025 m., paraiškų rinkimo grafikai buvo patvirtinti dar praėjusių metų pabaigoje. Ar įmanoma padaryti, kad dideliems investiciniams projektams, kurių vertė yra milijono ir daugiau eurų, būtų greičiau gaunami leidimai ir tai atliekama koordinuotai – tai klausimas ne iš mano kompetencijos srities. Manyčiau, kad tai turėtų būti ir politikų, ir atskirų ministerijų vadovų sutarimas, kaip elgtis su tokiais projektais. Gerai, kai tokie klausimai yra keliami, ir reikia ieškoti būdų, ką tose procedūrose būtų galima supaprastinti, kad stambūs projektai konkuruotų tarpusavyje, o visi kiti socialinėms reikmėms skirti projektai irgi turėtų savo atskirą eigą.“
NMA direktorius Fortunatas DIRGINČIUS:
VISAS STRAIPSNIS ČIA, 2025 m. sausio 21 d. numeryje!
Galite prenumeruoti „Ūkininko patarėjo“ elektroninę leidinio versiją
arba popierinę: ukininkopatarejas.lt,
arba susisiekus el. paštu: platinimas@ukininkopatarejas.lt, tel. +370 603 75 963.
Taip pat leidinio prenumerata priimama per www.prenumerata.lt, www.prenumeruoti.lt, www.prenumeruok.lt
bei Perlo terminaluose.
Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti, įgarsinti žodžiu ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.