Atlikdama tinkamumo skirti paramą vertinimą, įvertinusi visų finansavimo šaltinių panaudojimo galimybes, NMA nustato mažiausią projektui įgyvendinti būtiną lėšų sumą. Pareiškėjas turi užtikrinti tinkamą projekto finansavimo šaltinį – skolintas lėšas, paramos lėšas, nuosavas lėšas ar iš veiklos gautinas lėšas. Projekto finansavimo skolintomis lėšomis nereikalaujama pagrįsti tuo atveju, kai projektą numatoma finansuoti suteikiama lengvatine paskola.
Taigi, vienu iš finansavimo šaltinių pasirinkę paskolą, ūkininkai turėtų atsakingai įvertinti savo galimybes grąžinti ją pagal sutartas sąlygas ir nuspręsti, kuri paskola jiems tinkamiausia – įprastinė ar lengvatinė, jeigu tai numatyta SP priemonės įgyvendinimo taisyklėse. Pažymėtina, kad skiriasi įprastinės ir lengvatinės paskolos gavimo bei grąžinimo sąlygos.
Vertindama paraišką, NMA turi įsitikinti, kad pareiškėjas, numatęs projektą finansuoti iš skolintų lėšų, gali užtikrinti, kad jis tikrai gaus paskolą reikalingai sumai finansuoti. Todėl su paraiška turi būti pateikti skolinimosi galimybes įrodantys dokumentai.
Lėšos projektui finansuoti gali būti skolinamos tik iš finansinių institucijų.
Kartu su paramos paraiška reikia pateikti paskolos suteikimo galimybę patvirtinančius finansų įmonės arba kredito įstaigos arba sutelktinio finansavimo platformų operatorių dokumentus. Sutelktinio finansavimo platformos operatorių sąrašą galima rasti Lietuvos banko interneto svetainėje adresu www.lb.lt Pažymėtina, kad skolintomis lėšomis užtikrinami finansavimo šaltiniai gali būti tikslinami paramos paraiškos vertinimo metu.
Projekto finansavimo šaltinius galima keisti po sprendimo dėl paramos skyrimo arba paramos sutarties sudarymo iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos, tačiau tik tuo atveju, jei keičiama finansavimą skirianti finansų įmonė, kredito įstaiga arba sutelktinio finansavimo platformos operatorius, arba investuojama didesnė nuosavų lėšų dalis.
Įkeisti už paramos lėšas įgytą ar sukurtą turtą NMA gali leisti tik tai finansų įmonei arba kredito įstaigai, arba sutelktinio finansavimo platformos operatoriui, kuri (kuris) suteikė paskolą projektui įgyvendinti. Įkeičiamas turtas turi būti skirtas paskolos, kuria finansuojamas projekto įgyvendinimas, grąžinimui užtikrinti.
Su finansų įmone arba kredito įstaiga pasirašytą paskolos arba per sutelktinio finansavimo platformos operatorių su projekto finansuotoju pasirašytą paskolos arba finansinės nuomos (lizingo) sutartį paramos gavėjas turi pateikti:
NMA nereikalauja, kad paramos gavėjas grąžintų paskolą bankui iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos. Paskolos grąžinimo laikotarpis yra pareiškėjo ir banko susitarimo objektas.
Skolintos lėšos pagrindžiamos kartu su paramos paraiška pateikiant finansų įmonės arba kredito įstaigos paskolos arba per sutelktinio finansavimo platformos operatorių suteikiamos paskolos suteikimo galimybės patvirtinimo dokumentus.
Lengvatinė paskola – tai paskola, suteikiama ūkininkams palankesnėmis sąlygomis, nei siūloma komercinių paskolų rinkoje. Lengvatines paskolas teikia finansų tarpininkai – juridiniai asmenys, teisės aktų nustatyta tvarka atrinkti tarpininkauti teikiant SP lėšas galutiniams gavėjams. Atrinktų finansų tarpininkų sąrašą pagal konkrečias SP priemones galite rasti čia.
Lengvatinės paskolos palūkanos skaičiuojamos tik finansų tarpininkų daliai, t. y. tai daliai, kuria finansų tarpininkas prisideda savo dalimi, o likusiai paskolos daliai taikomos nulinės palūkanos. Palūkanų norma finansų tarpininkų lėšų daliai, atsižvelgiant į rinkos sąlygas, nustatoma finansų tarpininkų atrankos sąlygose.
Lengvatinės paskolos gali kreiptis žemės ūkio subjektai, kurie teikia paraiškas NMA pagal priemonių įgyvendinimo taisykles, paraiškų priėmimo grafikuose nurodytais terminais. NMA, įvertinusi paraišką ir nustačiusi, kad projektas yra tinkamas gauti lengvatinę paskolą, pareiškėjui išduoda pažymą apie tinkamumą gauti lengvatinę paskolą (atkreiptinas dėmesys, kad pažyma galioja 6 mėn.). Su šia pažyma pareiškėjas jau gali kreiptis į UAB „ILTE“ atrinktą finansų tarpininką. Finansų tarpininkas atlieka ūkio subjekto tinkamumo gauti paskolą įvertinimą, priima sprendimą dėl lengvatinės paskolos suteikimo.
Finansų tarpininkas atlieka pareiškėjo tinkamumo gauti paskolą įvertinimą, vadovaudamasis savo vidaus tvarkomis ir procedūromis, ir priima sprendimą dėl lengvatinės paskolos suteikimo.
Jei sprendimas teigiamas, tolesnė eiga priklauso nuo to, ar lengvatinė paskola yra derinama su dotacija, ar prašoma tik lengvatinės paskolos investicijoms ir (arba) apyvartiniam kapitalui.
Kai asmuo teikė NMA paraišką ir prašė paramos dotacijai ir lengvatinei paskolai:
Pareiškėjui svarbu žinoti:
Kai prašoma paramos tik lengvatinei paskolai
Finansų tarpininkas apie priimtą sprendimą dėl lengvatinės paskolos suteikimo per 5 darbo dienas informuoja NMA, o su pareiškėju pasirašo paskolos sutartį. Jeigu finansų tarpininkas priima spendimą neteikti paskolos, pareiškėjas privalo apie tai informuoti NMA ir paraišką išregistruoti. Pareiškėjas paraiškos išregistruoti negali tuo atveju, jei NMA nustato ir informuoja pareiškėją apie paramos paraiškos trūkumus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas.
Lengvatinė paskola gali būti skiriama investicijoms, reikalingoms verslo planui įgyvendinti ir (arba) apyvartiniam kapitalui.
Dotacija (vienkartinė išmoka) negali būti naudojama finansavimui, gautam pagal lengvatinę paskolą, apmokėti. Lengvatinė paskola negali būti naudojama išankstiniam dotacijos finansavimui.
Paskolos grąžinimo terminas numatytas SP konkrečios priemonės įgyvendinimo taisyklėse ir negali būti ilgesnis kaip 5 metų laikotarpis nuo sutarties su finansų tarpininku pasirašymo.
Paskolos, skirtos tik apyvartiniam kapitalui finansuoti, teikiamos ne ilgesniam kaip 3 metų laikotarpiui nuo paskolos sutarties su finansų tarpininku pasirašymo.
NMA informacija