Didėja avarijų tikimybė
Ūkininko nuomone, kai kurios salelės keliuose įrengtos blogai arba netinkamoje vietoje, pavyzdžiui, ties grioviais, o važiuojamoji dalis ties jomis yra per siaura didesnėms transporto priemonėms. Tokia situacija esą didina avarijų skaičių ir skaudžias jų pasekmes. Pavyzdys – kelyje ties Žygėnų kaimu, Šakių r., įrengta salelė, kurioje neseniai įvyko keleivinio autobuso avarija. Joje nukentėjo šia transporto priemone keliavę užsienio valstybių gyventojai. Toje vietoje turėtų būti ne salelė, o vadinamasis gulintis policininkas.
„Nejau tik tada šių salelių neliks arba jos bus įrengtos tinkamai, kai nors vienoje iš jų nukentės ar žus Lietuvos žmonės? – klausė ūkininkas, piktindamasis ir net 30 kelio ženklų, neseniai pastatytų Vilkaviškio sankryžoje. – Kodėl taip blaškomas vairuotojų ir pėsčiųjų dėmesys? Kodėl, vienoje vietoje pastatant tiek daug kelio ženklių, taškomi pinigai? Galbūt tai proga juos „išplauti“?“
Keliuose įrengtos salelės yra itin aktuali problema ūkininkams dėl to, kad labai sunku arba net neįmanoma ties jomis įveikti siaurą kelio atkarpą, vairuojant žemės ūkio techniką – traktorius, kombainus.
Įrengė „miesto vartus“
Tad, galbūt kai kurios pavojingai įrengtos ar avarijų jau sukėlusios salelės yra panaikintos arba patobulintos? ŪP klausimus pateikė AB „Via Lietuva“ – taip nuo kovo 5 d. vadinama Lietuvos automobilių kelių direkcija.
„AB „Via Lietuva“ rūpinasi daugiau nei 21 tūkst. km valstybinės reikšmės kelių, daugiau nei 1 500 tiltų, viadukų, tunelių bei daugiau nei 5 tūkst. km pėsčiųjų ir dviračių takų. Įmonė siekia, kad šalies kelių infrastruktūra būtų nuolat plėtojama, atnaujinama bei modernizuojama, kurtų pridėtinę vertę valstybei, jos gyventojams ir taptų teigiamų pokyčiu vizitine kortele šalies svečiams. Visų eismo dalyvių saugumą užtikrinančios priemonės yra „Via Lietuva“ prioritetas, nes saugi kelionė – svarbiausia. Saugumo salelės yra vienos efektyviausių eismo saugos priemonių. Visos salelės projektuojamos ir įrengtos griežtai vadovaujantis galiojančiais normatyviniais dokumentais bei teisės aktais“, – ŪP teigė „Via Lietuva“ Infrastruktūros ir palaikymo grupės vadovas Martynas Gedaminskas.
Pasak jo, toje kelio ties Žygėnais, Šakių r., dalyje, kurioje neseniai įvyko keleivinio autobuso avarija, yra įrengti „miesto vartai“. Tokie „vartai“ – dažniausiai naudojamas kelių greičio mažinimo priemonių rinkinys, įrengtas ties gyvenamosios teritorijos pradžia. Tokios priemonės yra skirtos sumažinti transporto priemonių greitį ir eismo dalyvius aiškiai informuoti apie važiavimo režimo pasikeitimus. „Miesto vartai“ paprastai įrengiami dviejų eismo juostų keliuose, kai kelio tęsinys eina per gyvenvietę. Tipiniai „miesto vartai“ įrengiami siaurinant ir iškreivinant važiuojamąją dalį, įrengus centrinę iškilią salelę.
Prieš šiuos „miesto vartus“, apie 73 m atstumu, yra įrengti kelio ženklai „Gyvenvietės pradžia“, nurodantys, kad įvažiuojama į gyvenvietę, kurioje galioja eismo tvarką gyvenvietėse nustatantys Kelių eismo taisyklių reikalavimai. Gyvenvietėse visoms transporto priemonėms leidžiama važiuoti ne didesniu kaip 50 km/h greičiu. Taip pat prieš „miesto vartus“, apie 200 m atstumu, yra įrengti kelio ženklai „Iškili saugumo salelė“, kurie nurodo, jog kelyje yra įrengta iškili saugumo salelė.
Salelėje yra įrengti ir automobilių šviesą atspindintys oranžiniai signaliniai stulpeliai, kelio ženklai „Apvažiuoti iš dešinės“, salelės bortai paženklinti horizontaliomis brūkšninėmis baltomis ir juodomis linijomis, todėl ji išsiskiria iš aplinkos ir tamsiu paros metu.
„Miesto vartai“ ties Žygėnais įrengti 2018 m., rekonstruojant kelią Pilviškiai–Šakiai–Jurbarkas. Nuo įgyvendinimo iki dabar nuvirtęs autobusas su keleiviais tapo pirmąja nelaime, įvykusia šalia šios saugumo salelės.
Dar liko „juodųjų dėmių“
„Šis eismo saugumą didinantis sprendimas – saugumo salelės „miesto vartų“ teritorijose – yra pasiteisinusi ir plačiai naudojama praktika ir kitose šalyse: Austrijoje, Vokietijoje, Lenkijoje ir kitose, – tvirtino M. Gedaminskas. – „Via Lietuva“ prie eismo įvykių keliuose mažinimo ir eismo dalyvių saugumo užtikrinimo taip pat prisideda įgyvendindama infrastruktūrinius „juodųjų dėmių“ šalinimo projektus. Šių priemonių diegimas prisideda prie eismo įvykių keliuose mažinimo ir realių rezultatų – sumažėjusių „juodųjų dėmių“ skaičiaus keliuose ir didesnio visų eismo dalyvių saugumo.“
Pasak pašnekovo, šiuo metu valstybinės reikšmės keliuose yra nustatytos 38 „juodosios dėmės“. 2022 m. buvo 42, o 2021 m. – 44 tokios dėmės. „Juodosios dėmės“ dažniausiai atsiranda pėsčiųjų perėjose, vieno lygio sankryžose su nesaugiais kairiaisiais posūkiais ir šviesoforu reguliuojamose sankryžose. Dažniausi eismo įvykiai sankryžose – susidūrimai sukant į kairę (apsisukant), o ruožuose – užvažiavimai ant pėsčiojo arba dviratininko.
Kelio, gatvės ruožas ar sankryža (įskaitant kelius ir gatves su skiriamąja juosta) laikomi „juodosiomis dėmėmis“, jeigu juose per paskutinius 4 kalendorinius metus yra įvykę 4 arba daugiau įskaitinių eismo įvykių.
„Dalis „juodųjų dėmių“ šalinamos, įrengiant iškilias saugos saleles, ypač plačiose gatvėse, ties perėjomis, siekiant apsaugoti pėsčiuosius, arba pavojingose sankryžose, siekiant atskirti srautus, sulėtinti transporto priemones, apsaugoti į kairę sukančias transporto priemones. Nėra duomenų, patvirtinančių teiginius, kad salelės ne apsaugo eismo dalyvius, o kelią jiems pavojų. Galbūt salelės kai kuriems eismo dalyviams dar yra neįprastos, tačiau galime priminti, jog neigiamai buvo galvojama ir apie žiedines sankryžas, kurios mirčių skaičių probleminėse sankryžose sumažino drastiškai, – tikino M. Gedaminskas. – „Via Lietuva“ suplanavo per šiuos metus eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose „juodųjų dėmių“ kelių ruožuose bei sankryžose.“
Ūkininkams sunku važiuoti
Galite prenumeruoti „Ūkininko patarėjo“ elektroninę leidinio versiją
arba popierinę: el. paštu: platinimas@up.lt,
tel. +370 603 75 963
https://ukininkopatarejas.lt//katalogas/popieriniu-leidiniu-prenumerata/, www.prenumerata.lt, www.prenumeruoti.lt, www.prenumeruok.lt
bei Perlo terminaluose.
Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.