„Į ypatingųjų statinių kategoriją taip pat patenka statiniai, kurių projektavimas ir (ar) statyba finansuojami Lietuvos biudžeto lėšomis, įskaitant ES struktūrinių fondų ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas, valstybės vardu pasiskolintomis arba valstybės garantuotų paskolų lėšomis, valstybės piniginių fondų, savivaldybių biudžetų lėšomis.
2023 m. įstatymo pataisomis, atsižvelgiant į kelių Seimo narių siūlymus, buvo panaikinti statinio (projekto) ar jo dalies ekspertizės rangovams kelti kvalifikaciniai reikalavimai, jų atestavimas ir veiklos priežiūros pagrindai. Taip pat išplėsta teisė teikti statinio ekspertizės paslaugas ir fiziniams asmenims – architektams bei statybos inžinieriams. Vienintelis tokių pakeitimų argumentas buvo tas, kad ekspertų paslaugas galėtų teikti savo srities profesionalai, o ne dažnai pigią darbo jėgą samdančios atestuotos įmonės. Taigi, vietoje to, kad būtų išlaikyta kompetencija ir atskaitomybė, šiame ypač svarbiame statybos etape buvo suteikta teisė ir sudaryti pagrindai statinio ekspertizės paslaugas teikti neatestuotiems juridiniams ir fiziniams asmenims, šiems nekeliant kvalifikacinių reikalavimų arba keliant juos itin supaprastintus, kaip, pavyzdžiui, teise būti ekspertizės vadovu turint 2 metų vadovavimo patirtį.
Statinio ekspertizė yra ta statybos proceso dalis, kurioje užtikrinama statomo objekto kokybė, todėl nepagrįstas šio itin atsakingo proceso supaprastinimas vien tik įstatymo pataisų projekto iniciatorių nurodytu pagrindu, kad „pigi įmonių darbo jėga galėtų šias paslaugas teikti savarankiškai“.
Dėl tokio reikalavimų „atpalaidavimo“ kyla grėsmė statybos darbų kokybei, o taip suprojektuotuose statiniuose žmonių tyko pavojai ir kyla rizika dėl galimų statybos defektų ar netinkamo projekto įgyvendinimo. Todėl siūlome iš dalies sugrąžinti iki 2023 m. galiojusias nuostatas dėl ypatingojo statinio, jo projekto ar dalies ekspertizės paslaugų teikimui keliamų kvalifikacinių reikalavimų, paslaugų teikėjų atestavimo ir jų priežiūros.
Net Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) yra nurodžiusi, kad itin svarbu tinkamai ir aiškiai reglamentuoti statybos dalyvių, tarp jų ir ekspertizės rangovų, kvalifikacinius reikalavimus ir atsakomybę, kad būtų išvengta interesų konflikto, slaptų susitarimų tarp ekspertizės rangovų ir statytojų. Ypatingųjų statinių ekspertizės rangovais turėtų būti tik juridiniai asmenys, atitinkantys įstatyme nustatytus griežtus kvalifikacinius reikalavimus.
Įstatymo pataisomis taip pat buvo sukurtos sąlygos nesąžiningam projektuotojui už tam tikrą atlygį gauti fizinio asmens – ekspertizės rangovo teigiamą ir projektuotojui palankią projekto ekspertizės išvadą, o tai buvo žymiai sudėtingiau ar apskritai neįmanoma, kuomet ekspertizės rangovu galėjo būti tik atitinkamus kvalifikacinius reikalavimus ir patirtį turintis juridinis asmuo su griežta veiklos kontrole.
Galiausiai, supaprastinus reikalavimus statinio ekspertizės paslaugų atlikimui, sudarytos sąlygos reikšmingai sumažėti statybos darbų kokybei, o tai kelia grėsmę visuomenės saugumui, nes nekokybiški statiniai yra pavojingi gyventojams dėl galimų statybos defektų ar netinkamo projekto įgyvendinimo.
Dabar parengtu įstatymo pataisų projektu yra grąžinamos iki įstatymo pakeitimo galiojusios nuostatos, susijusios su statinio ekspertizės paslaugų teikimo keliamais kvalifikaciniais reikalavimais, paslaugų teikėjų atestavimu ir jų kontrole, kurios galiojo nuo Statybos įstatymo priėmimo dienos, t. y. daugiau nei 20 metų.
Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) ataskaitoje „Lietuvos statybos priežiūros sistemos efektyvumo didinimas“ rekomenduojama, kad turėtų būti taikomi griežtesni reikalavimai taip pat ir turėti tam tikros profesinės veiklos patirtį tam tikroms pareigoms, kurios apima priežiūros, tikrinimo ar techninės kontrolės užduotis, o tie asmenys, kurie kontroliuoja statybos veiklą, neturėtų turėti glaudžių ryšių su projektavimo ir statybos šalimis.“
Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti, įgarsinti žodžiu ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.