Abu sprendimai priimti po išsamaus dialogo su šiomis bendrovėmis, kad jos galėtų išsamiai išdėstyti savo nuomonę ir argumentus.
Pagal SRA programėlių kūrėjai, platinantys savo programėles per „Apple“ „App Store“, turėtų turėti galimybę nemokamai informuoti klientus apie alternatyvius pasiūlymus už „App Store“ ribų, nukreipti juos į tuos pasiūlymus ir leisti jiems pirkti.
Europos Komisija nustatė, kad „Apple“ nesilaiko šios pareigos. Dėl daugybės „Apple“ nustatytų apribojimų programėlių kūrėjai negali visapusiškai pasinaudoti alternatyvių platinimo kanalų už „App Store“ ribų pranašumais. Be to, vartotojai negali visapusiškai pasinaudoti alternatyviais ir pigesniais pasiūlymais, nes „Apple“ neleidžia programėlių kūrėjams tiesiogiai informuoti vartotojų apie tokius pasiūlymus. Bendrovė neįrodė, kad šie apribojimai yra objektyviai būtini ir proporcingi.
Balandžio 23 d. priimtu sprendimu Europos Komisija nurodė bendrovei „Apple“ panaikinti techninius ir komercinius nukreipimo apribojimus ir ateityje netęsti reikalavimų neatitinkančio elgesio, įskaitant elgesį, kurio tikslas arba poveikis yra lygiavertis.
Skiriant baudą bendrovei „Apple“ atsižvelgiama į reikalavimų nesilaikymo sunkumą ir trukmę.
Europos Komisija taip pat nutraukė tyrimą dėl „Apple“ įpareigojimų pasirinkti naudotoją, nes „Apple“ anksti ir aktyviai ėmėsi ieškoti sprendimo dėl atitikties.
Pagal SRA prieigos valdytojai turi gauti naudotojų sutikimą sujungti jų asmens duomenis teikiant įvairias paslaugas. Su tuo nesutinkantys naudotojai turi turėti prieigą prie mažiau individualizuotos, bet lygiavertės alternatyvos.
2023 m. lapkričio mėn. „Meta“ pristatė dvejopą reklamos modelį „sutik arba mokėk“. Pagal šį modelį Europos Sąjungos „Facebook“ ir „Instagram“ naudotojai galėjo pasirinkti, ar sutikti su asmens duomenų sujungimu personalizuotai reklamai, ar mokėti mėnesinę prenumeratą už paslaugą be reklamos.
Europos Komisija nustatė, kad šis modelis neatitinka Skaitmeninių rinkų akto, nes jis nesuteikė naudotojams reikiamo konkretaus pasirinkimo rinktis paslaugą, kurią teikiant naudojama mažiau jų asmens duomenų, tačiau kuri kitais atžvilgiais yra lygiavertė personalizuotų reklamų paslaugai. Be to, „Meta“ modelis neleido naudotojams pasinaudoti savo teise laisvai sutikti, kad jų asmens duomenys būtų sujungiami.
2024 m. lapkričio mėn. po daugybės susirašinėjimų su Europos Komisija „Meta“ pristatė kitą nemokamų personalizuotų reklamų modelio versiją, siūlydama naują galimybę, pagal kurią, kaip teigiama, reklamai naudojama mažiau asmens duomenų. Šiuo metu Europos Komisija vertina šią naują galimybę ir tęsia dialogą su „Meta“; bendrovės paprašyta pateikti įrodymų, kokį praktinį poveikį daro šis naujas reklamų modelis.
Balandžio 23 d. sprendimas nedaro poveikio šiam atliekamam vertinimui. Dabartiniu sprendimu nustatomas reikalavimų nesilaikymas, susijęs su laikotarpiu, per kurį galutiniams naudotojams ES buvo siūloma dvejopa galimybė „sutik arba mokėk“ tik nuo 2024 m. kovo mėn., kai Skaitmeninių rinkų akto įpareigojimai tapo teisiškai privalomi, iki 2024 m. lapkričio mėn., kai buvo pradėtas taikyti naujas „Meta“ reklamų modelis.
Skiriant baudą bendrovei „Meta“, atsižvelgiama į reikalavimų nesilaikymo sunkumą ir trukmę, kartu pažymint, kad šiandien priimti sprendimai dėl „Apple“ ir „Meta“ yra pirmieji sprendimai dėl reikalavimų nesilaikymo, priimti pagal Skaitmeninių rinkų aktą.
Europos Komisija taip pat nustatė, kad „Meta“ internetinė tarpininkavimo paslauga „Facebook Marketplace“ nebeturėtų būti priskiriama SRA. Sprendimas priimtas dėl bendrovės „Meta“ 2024 m. kovo 5 d. pateikto prašymo persvarstyti „Marketplace“ įtraukimą į sąrašą. Atidžiai įvertinusi „Meta“ argumentus ir atsižvelgdama į papildomas „Meta“ vykdymo užtikrinimo ir nuolatinės stebėsenos priemones, kuriomis siekiama kovoti su tuo, kad įmonės nenaudotų platformos „Marketplace“ komercinei veiklai vartotojų atžvilgiu, Europos Komisija nustatė, kad 2024 m. „Marketplace“ turėjo mažiau nei 10 000 verslo klientų. Todėl „Meta“ nebeatitinka atitinkamos ribos, leidžiančios daryti prielaidą, kad „Marketplace“ yra svarbi sąsaja, kuria naudodamiesi verslo klientai gali pasiekti galutinius naudotojus.
„Apple“ ir „Meta“ privalo įvykdyti Europos Komisijos sprendimus per 60 dienų, priešingu atveju joms gresia periodinės baudos.
Europos Komisija toliau bendradarbiauja su „Apple“ ir „Meta“, siekdama užtikrinti, kad būtų laikomasi Europos Komisijos sprendimų ir apskritai Skaitmeninių rinkų akto.
2024 m. kovo 25 d. Europos Komisija pradėjo „Apple“ taisyklių dėl nukreipimo „App Store“ ir „Meta“ modelio „mokėk arba sutik“ atitikties reikalavimams tyrimus. 2024 m. birželio 24 d. ir 2024 m. liepos 1 d. Europos Komisija atitinkamai informavo „Apple“ ir „Meta“ apie savo preliminarią nuomonę, kad bendrovės pažeidžia Skaitmeninių rinkų akto nuostatas.
„Apple“ ir „Meta“ turėjo galimybę pasinaudoti savo teise į gynybą, detaliai išnagrinėdamos Europos Komisijos tyrimo bylų dokumentus ir raštu atsakydamos į preliminarias Europos Komisijos išvadas. Europos Komisija reikalavimų nesilaikančioms bendrovėms gali skirti baudas, siekiančias iki 10 proc. jų bendros metinės apyvartos.
Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje informacija