„Valstybės ir Europos Sąjungos finansinė parama – pagalba tiems, kuriems iš tiesų jos reikia. Sutelkėme dėmesį į dar efektyvesnį jos administravimą. Subsidijos, parama mokymuisi ir kitos priemonės turi nešti ilgalaikę naudą ir atitikti darbo rinkos poreikius“, – sakė Priemonių organizavimo departamento direktorė Vaida Kamandulienė.
Kiekvienas aktyvios darbo rinkos politikos priemonės dalyvis vertinamas pagal formalius kriterijus, numatytus Užimtumo įstatyme, poįstatyminiuose aktuose ar Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis finansuojamų projektų reikalavimuose.
Darbdaviai, norintys dalyvauti remiamojo įdarbinimo priemonėje, turės atitikti ir specialiuosius kriterijus. Tai nėra nauja praktika ir taikoma, kai finansavimo galimybių nepakanka visiems pageidaujantiems.
Pasinaudoti subsidija darbo užmokesčiui galės darbdaviai, kurie be Užimtumo įstatyme nustatytų sąlygų, atitiks 2 iš 4 specialiųjų kriterijų:
Specialieji reikalavimai nebus taikomi darbdaviams, kurie įgyvendindami įdarbinimo subsidijuojant priemonę yra pasirengę į darbą priimti bedarbius, kuriems nustatytas 0-40 proc. dalyvumo lygis.
Anot V.Kamandulienės, parama mokymuisi skiriama ne tik norintiems įgyti darbo rinkai reikalingas profesijas, bet ir sėkmingai įsidarbinti: „Tikslingas mokymasis – didžiausias mūsų organizacijos prioritetas, todėl mokytis pirmiausiai bus siūloma tiems, kurie pageidaus sudaryti trišalę sutartį. Tokiu būdu kuriama didesnė nauda tiek žmogui, nes besimokydamas jis jau turės konkretaus darbo perspektyvą, tiek ir darbdaviui, nes po mokslų pabaigos jis turės garantuotą darbuotoją, įgijusį profesiją ar žinių.“
Taigi, profesinio mokymo priemonė pirmiausiai bus siūloma tiems vidutinių arba ribotų įsidarbinimo galimybių bedarbiams, kurie pageidauja sudaryti trišalę sutartį, o taip pat tiems bedarbiams, kurie ketina mokytis pagal formaliojo profesinio mokymo programas ir įgyti kvalifikaciją (ar jos dalį). Užimti (dirbantys) žmonės į finansavimą galės pretenduoti, jei rinksis paklausias mokymo programas ir pageidaus sudaryti trišalę sutartį. Tokie patys prioritetai bus aktualūs įgyvendinant įdarbinimo pagal pameistrystės darbo sutartį priemonę.
Dalyvaujant neformaliojo suaugusiųjų švietimo priemonėje pirmiausia bus siūloma dalyvauti bedarbiams, pageidaujantiems sudaryti trišalę darbo sutartį ir kurių įsidarbinimui yra svarbios valstybinės kalbos žinios. Jiems bus siūloma įgyti žinių ir pagal Užimtumo tarnybos nustatytas paklausių kompetencijų neformaliojo suaugusiųjų švietimo programas, prieš tai sudarius trišalę sutartį.
Neformaliojo švietimo ir savišvietos būdu įgytų kompetencijų pripažinimo priemonė bus siūloma visiems Užimtumo tarnyboje registruotiems asmenims, kuriems aktualu ne tik turimos žinios ar įgyta darbo patirtis, bet ir kvalifikaciją įrodantis dokumentas. Visgi prioritetas teikiamas vidutinių įsidarbinimo galimybių darbo ieškantiems asmenims, ketinantiems pripažinti kompetenciją, atitinkančią Užimtumo tarnybos atliktomis darbo rinkos prognozėmis nustatytas paklausias profesijas, įgyjamas formaliojo ir neformaliojo profesinio mokymo programose.
Pagal individualius poreikius stažuotės priemonė taip pat bus siūloma visiems registruotiems bedarbiams, tačiau pirmiausiai tiems, kuriems nustatyti 2 ir daugiau papildomo rėmimo požymių.
Kelionės išlaidų kompensaciją pirmiausiai gali tikėtis gauti darbo rinkai besirengiantys asmenys, šiuo statusu registruoti ilgiau nei metus, o taip pat tie, kurių įsidarbinimą riboja ne mažiau kaip dvi iš Užimtumo įstatyme nurodytų aplinkybių. Jie paramos judumui priemone gali pasinaudoti, jei dalyvauja konsultaciniuose užsiėmimuose.
Pasinaudoti paramos judumui priemone bus siūloma ir bedarbiams, kuriems registracija Užimtumo tarnyboje tęsiama panaikinus darbo rinkai besirengiančio asmens statusą; tiems, kuriems nustatytas iki 55 proc. dalyvumo lygis ar kurie įsidarbino pagal Užimtumo tarnybos pateiktą pasiūlymą dirbti tinkamą darbą.
Įdarbinimo subsidijuojant priemonė pirmiausia bus siūloma bedarbiams, kuriems nustatytos vidutinės arba ribotos įsidarbinimo galimybės, turintiems du ir daugiau darbo rinkoje papildomo rėmimo požymius, o taip pat bedarbiams su negalia. Priemonė bus pasiūlyta ir tiems bedarbiams, kurie yra pasirengę ieškotis darbo, nes išsprendė turėtas kliūtis užimtumui, t.y. jiems registracija Užimtumo tarnyboje tęsiama panaikinus darbo rinkai besirengiančio asmens statusą.
Aukštą pridėtinę vertę kuriančių kvalifikacijų ir kompetencijų įgijimo priemonėje prioritetas skiriamas bedarbiams, pageidaujantiems sudaryti trišalę sutartį; kvalifikuotiems bedarbiams, kurie siekia persikvalifikuoti ar tobulinti turimą profesinę kvalifikaciją, sudarę dvišalę sutartį.
Specialiuosius kriterijus atitiks ir užimti asmenys, pageidaujantys sudaryti trišalę sutartį arba dvišalę, kai jo darbovietė yra reorganizuojama arba restruktūrizuojama. Pretenduoti į finansavimą ir mokytis aukštą pridėtinę vertę kuriančių kvalifikacijų ar kompetencijų galės ir dirbantys pagal darbo sutartį, bet uždirbantys mažiau (iki 1,5 MMA kas mėnesį per paskutinius 3 mėnesius).
Išvardinti specialieji kriterijai taikomi Užimtumo įstatyme nustatytus formalius kriterijus atitinkantiems klientams, bet pirmiausia tiems, kurie niekada nedalyvavę priemonėse ar ilgesnį laiką registruoti Užimtumo tarnyboje.
„Taikydami specialiuosius kriterijus ir griežtindami paramos skyrimo tvarką norime padėti tiems klientams, kurie šiuo metu labiausiai pažeidžiami, o jiems skiriamas finansavimas – galbūt vienintelis kelias į užimtumą. Tuo pačiu užkertame kelią siekiantiems pasipelnyti ar piktnaudžiauti“, – pridūrė Užimtumo tarnybos atstovė.
Užimtumo tarnybos informacija