Žemės ūkio technikos naujiena – išmanusis plūgas

1. Apdovanojami naujojo plūgo kūrėjai: Dai Watanabe, „Kverneland Group“ prezidentas (centre), dešinėje nuo jo: Dominik Haselhorst, „KvGroup Operations Norway“ produktų padalinio vadovas, šalia jo – Odd Braut, „KvGroup Operations Norway“, dizainerių grupės vadovas, kairėje, šalia prezidento – Thomas Bortz, „KvGroup Deutschland“ direktorius

Ištisus porą amžių artojai visame pasaulyje naudojo iš esmės tos pačios konstrukcijos plūgą. Tačiau neseniai norvegų sukurtas išmanusis plūgas pradeda naują vagą šio žemės ūkio technikos agregato istorijoje. Vokietijoje vykusioje žemės ūkio technikos parodoje „Agritechnica“ pristatyta technikos naujovė žemdirbiams žada nepalyginamai didesnį arimo komfortą, geresnę kokybę bei didesnį darbo našumą.

Vadina revoliucija
Norvegų firma „Kverneland“ sukūrė ir lapkričio mėnesį Vokietijoje vykusioje parodoje „Agritechnica 2015“ pristatė išmanųjį plūgą „Kverneland 2500 i-plough“.  Ši naujiena yra kelių esminių techninių sprendimų rezultatas. Jį žemės ūkio specialistai vadina rimto plūgų evoliucijos etapo pradžia ar netgi revoliucija. Šių metų didžiausioje pasaulyje žemės ūkio technikos parodoje norvegų kūrinys pelnė metų mašinos apdovanojimą „Machine of the Year 2016“.
„Žemės ūkio technika, kaip ir visos kitos technologijos, nestovi progreso nuošalyje. Galų gale atėjo eilė ir plūgui, kurio  konstrukcija per 100 pastarųjų metų nelabai keitėsi, o jo veikimo principas išliko tas pats. Šįsyk  žengtas  didelis  žingsnis  pažangos  kryptimi“, – sako žemės ūkio technika prekiaujančios bendrovės „Dotnuvos projektai“ produktų vadybininkas Valentinas Bogačiovas.
Naujas plūgas, pasak jo, buvo kuriamas kaip koncepcinis modelis visai plūgų serijai. Kuriant jį didesnio nei 200 AG galingumo traktoriui  pirmiausia  buvo siekta pagaminti  įvairiems  plūgams tinkamą apvertimo mechanizmą. Ši inovacija paskatino ir kitus pakeitimus: iš kabinos valdomą prikabinimą ir atkabinimą, horizontaliai montuojamą apvertimo hidrocilindrą, vikšrinę  važiuoklę. Aukštyn ir žemyn kilnojamą ratą pakeitė švytuokle sukiojamas ratas ir kt.

Integruota navigacinė sistema
Konstruojant plūgą buvo užpatentuota net 10 naujų sprendimų, susijusių su plūgo transportavimo versija, centralizuotu priešplūgio gylio nustatymu, nauju atraminio rato padėties nustatymo mechanizmu ir kt. Naujasis plūgas gali būti komplektuojamas su dauguma dabar naudojamais „Kverneland“ plūgų korpusais.
Parodoje „Agritechnica 2015“, anot „Dotnuvos projektų“ atstovo, buvo demonstruojami ir kiti išmaniųjų plūgų prototipai. Panašiu keliu eina ne vienas gamintojas – kuria automatizuotai iš kabinos valdomus plūgus. Kitų firmų plūgus naujasis „Kverneland“ agregatas pranoko tuo, kad jis vienintelis pritaikytas dirbti su integruota GPS navigacine sistema.
„Integruota navigacinė sistema labai palengvins kokybiškai apdirbti nelygius lauko kraštus. Plūgas pats prisitaikys prie lauko kraštųreljefo. Mechanizatorius galės važiuoti tiesiai, o plūgo arimo plotis bus didinamas arba mažinamas automatiškai. Dėl to bus suartos visos, net ir labai nelygios, galulaukės“, – aiškina V. Bogačiovas.
Plūgo prikabinimą prie traktoriaus su apvertimo mechanizmu jis vadina neturinčiu analogų sprendimu. Plūgo konstrukcijoje – pasisukanti prikabinimo ašis, atsilenkiantis išilginės traukės prikabinamo kronšteinas, horizontalus apvertimo hidrocilindras.

Nereikės klampoti po dirvą
Anot V. Bogačiovo, ariant paprastu plūgu, atvykus į lauką plūgo transporto padėtį reikia pakeisti darbine padėtimi: išlipti iš traktoriaus, atsukinėti varžtus, atjungti sutvirtinimus. Naudojant išmanųjį plūgą bus galima sėdėti kabinoje ir spaudinėti prietaisų mygtukus. Tai jau yra paprasto ir išmaniojo plūgų skirtumas.
Pasak „Dotnuvos projektų“ atstovo, mechanizatoriui šiuo plūgu dirbti bus vienas malonumas: „Jis plūgą galės apversti ar jį pareguliuoti neišlipdamas iš kabinos, o tai ypač aktualu, esant šlapiai dirvai. Dabar jam nereikės klampoti po purvą. Man gerai žinomi atvejai, kai mechanizatorius žino, kad galėtų pareguliuoti plūgą, tačiau vengia to padaryti – nenori teptis kojų, jam nemalonu ir nepatogu“.\
Šis techninis sprendimas, be komforto, pagerins darbo kokybę. „Galėdamas šiuos veiksmus atlikti iš kabinos, greitai ir operatyviai parinkdamas tinkamiausius plūgo parametrus, jis, manau, pasieks geresnių arimo rezultatų“, – teigia V. Bogačiovas.
Anot jo, tai ypač aktualu esant kalvotai vietovei, kur dalis dirvos gali būti sausa, o kita dalis – šlapia. Panašiais atvejais prireikia dažniau reguliuoti arimo plotį ar gylį. Toks patogus plūgo parametrų keitimas mechanizatoriui tuo pačiu metu padės sutaupyti laiko. Galutinis rezultatas gali būti didesnis darbo našumas.

Naujasis plūgas.

Skirtas jauniems, bet patyrusiems
„Norint palengvinti darbą, plūgas buvo tobulinamas tol, kol tapo išmaniu“, – teigia „Dotnuvos projektų“ atstovas.
Didžiausias plūgo patobulinimas, kurį pastaruoju metu praktikoje naudojo pažangūs šalies ūkininkai, buvo plūgui pritaikytas elektrinis valdymo mechanizmas, važiuojant su navigatoriumi. Tai jiems padėdavo keisti užgriebio plotį. Naujasis plūgas žada gerokai daugiau komforto.
Parodoje pristatytas išmanusis plūgas bus pradėtas gaminti ateinančiais metais. V. Bogačiovas prognozuoja, kad šis plūgas technologijoms atvirų Lietuvos ūkininkų dėmesio centre atsidurs 2017-aisiais. „Tai bus žmonės, kurie priprato dirbti su kompiuterizuota žemės ūkio technika, yra gerai įvaldę elektroniką“, – prognozuoja V. Bogačiovas.
Vis dėlto, anot jo, pažangai pasiduoda ir labiausiai  inertiški mechanizatoriai. Dalis jų aktyviai priešinosi navigacinių sistemų naudojimui traktoriuose. Dabar gi nutinka priešingai: tie, kurie persilaužė ir dirba su navigacine sistema, jai sugedus nebenori tęsti darbo. Todėl tikėtina, kad po kelerių metų naują plūgą perkantys ūkininkai norės tik tokio tipo išmaniojo agregato.