Ashburn +19,7 °C Dangus giedras
Šeštadienis, 15 Bir 2024
Ashburn +19,7 °C Dangus giedras
Šeštadienis, 15 Bir 2024

Nuo sausio keisis kelių naudotojo mokestis, įsigalios nauji reikalavimai paspirtukininkams

2023/06/08


Seimas šiandien priėmė plačiam ratuotų gyventojų ratui aktualius įstatymų pataisas, kurios įsigalios nuo 2024 metų sausio 1-osios.

Įgyvendino europinę direktyvą

Seimas, įgyvendindamas 2022 m. vasario 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2022/362 nuostatas, pakeitė kelių naudotojo mokesčio ribinius tarifus ir nustatė maksimalius kelių naudotojo mokesčių dydžius, kurie priklauso nuo euro taršos klasės ir transporto priemonės ašių skaičiaus.

„Naudotojo mokesčių dydžiai nebuvo peržiūrėti nuo 2015 m., laikotarpis gana ilgas – daug kas per tą laiką keitėsi. Ir tie kriterijai, į kuriuos atsižvelgiama, kaip skaičiuojamas mokesčio dydis, kokia transporto priemonės emisijos klasė, svoris, metai – daugiau dedamųjų ir labiau įgyvendinamas principas – teršėjas moka. Labiau atliepia esamas aktualijas“, – Seimo kanceliarijos Spaudos biurui sakė Seimo narė Ieva Pakarklytė. Pasak parlamentarės, pasikeitus tarifams, papildomai į šalies biudžetą tikimasi surinkti apie 40 mln. eurų (prie dabar surenkamų 90 mln.).

Už naudojimąsi vietinės reikšmės keliais kelių naudotojo mokestis nebus mokamas.

Kelių naudotojo mokesčio nereikės mokėti ir už naudojimąsi magistraliniais keliais važiuojant grynaisiais elektromobiliais ir vandenilio dujomis varomais automobiliais.

Įstatyme reglamentuotas atsiskaitymas su valstybinės reikšmės kelių valdytoju už jo teisėtu pagrindu valdomose elektromobilių įkrovimo stotelėse suteiktas elektromobilių įkrovimo paslaugas.

Nustatyta, kad asmenys, kurie naudojasi valstybinės reikšmės keliuose šių kelių valdytojo teisėtu pagrindu valdomomis elektromobilių įkrovimo stotelėmis, už suteiktas elektromobilių įkrovimo paslaugas atsiskaito su valstybinės reikšmės kelių valdytoju. Elektromobilio įkrovimo paslaugos kainos dydžio apskaičiavimo metodiką nustato susisiekimo ministras.

Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pataisoms pritarė 90, prieš balsavo du, susilaikė 26 Seimo nariai.

Nauji reikalavimai elektrinių paspirtukų vairuotojams

Seimas priėmė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis nutarta nuo kitų metų įtvirtinti naujus elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taikomus reikalavimus ir draudimus.

Pagal priimtus įstatymo pakeitimus, elektrinė mikrojudumo priemonė bus apibrėžiama, kaip vienam asmeniui važiuoti skirta elektra varoma motorinė transporto priemonė, kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h, o sėdimosios vietos, jeigu ji įrengta, atskaitos taško aukštis ne didesnis kaip 540 mm. Elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis bus laikomi elektriniai paspirtukai, elektrinės riedlentės, balansiniai vienračiai, riedžiai ir pan. Neįgaliųjų vežimėliai prie elektrinių mikrojudumo priemonių nebus priskiriami.

Po ilgų diskusijų Seimas sutarė, kad šaligatvis galės būti naudojamas dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui, išskyrus savivaldybės tarybos ar jos įgalioto asmens nustatytose vietose. Tokiu būdu, pasak pasiūlymo rengėjų, savivaldybių tarybos išvengs didelės administracinės ir finansinės naštos, nes turės būti ženklinami ne visi šaligatviai ir gatvės, kur galima važiuoti, o tik tos vietos, kur eismas bus draudžiamas. Tai ypač aktualu mažesnėms savivaldybėms, kuriose nėra intensyvaus eismo šaligatviuose ir nėra poreikio nustatyti prievolę dviračiais, motoriniais dviračiais ir elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis važiuoti gatvėmis.

Elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis bus leidžiama važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, dviračių juostomis, dviračių takais, kelkraščiu, gyvenamojoje zonoje ne jaunesniems kaip 16 metų asmenims, o ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims – tik išklausiusiems mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą. Gyvenamojo namo kieme elektrine mikrojudumo priemone važiuojančių asmenų amžius nebus ribojamas, tačiau jaunesnius kaip 10 metų asmenis privalės prižiūrėti suaugęs asmuo.

Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, elektrinės mikrojudumo priemonės vairuotojas privalės dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba šios priemonės priekyje turės degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas.

Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, elektrinės mikrojudumo priemonės priekyje turės degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas, šios priemonės vairuotojas privalės dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

Jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalės būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą, o vyresniems kaip 18 metų vairuotojams toks reikalavimas bus privalomas važiuojant važiuojamąja kelio dalimi.

Jeigu važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku ar šaligatviu ženklinimo linijomis bus paženklinta dviračių eismui skirta šio tako ar šaligatvio dalis, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalės važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto.

Pagal priimtas pataisas, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams bus draudžiama važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, jeigu įrengti dviračių takai, taip pat važiuoti pėsčiųjų takais, per pėsčiųjų perėjas, automagistralėmis ir greitkeliais, vežti keleivius, kirsti kelią tam nepritaikytose vietose. Be to, vairuotojai negalėtų vežti, vilkti ar stumti krovinius, kurie trukdo vairuoti arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams, būti velkamiems ar vilkti kitą transporto priemonę, važiuoti įsikibus į kitą transporto priemonę ar važiuoti nelaikant bent viena ranka vairo, taip pat važiuoti didesniu kaip 20 km/h greičiu, o važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku, kelkraščiu arba šaligatviu pro pat pėsčiąjį – didesniu kaip 7 km/h greičiu. Be to, Seimas suteikė savivaldybių taryboms teisę apriboti elektrinių mikrojudumo priemonių statymą tam tikrose vietose.

Už šias Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas balsavo 74 Seimo nariai, prieš buvo 3, susilaikė 30 parlamentarų.

Seimas taip pat priėmė Administracinių nusižengimų kodekso pataisas, pagal kurias minėtų taisyklių nesilaikymas elektrines mikrojudumo priemones vairuojantiems asmenims užtrauks baudą nuo 20 iki 40 eurų, o vairavimas neblaiviam – nuo 80 iki 200 eurų.

 

 

Seimo kanceliarijos informacija

Asociatyvios 123rf nuotr.

Dalintis