Išmaniosios padangos: ar tai įmanoma?

Padangos pačios praneša apie savo būklę. Dar neseniai tai buvo panašu į tolimą viziją, tačiau jau netrukus naujausios technologijos, nustačiusios padangų nusidėvėjimą, pačios užregistruos automobilį vizito pas pageidaujamą padangų platintoją, o ABS sistema pailgins stabdymo kelią, kol padangos bus pakeistos.

servisas, vasarines padangos, ziemines padangos

Taupo laiką ir pinigus

„Išmaniosios padangų sistemos nėra naujiena. Jos įprastos specialiosios paskirties automobiliuose, tačiau dabar atėjo metas, kad jos taptų prieinamos  kiekvienam vairuotojui ir visoms transporto priemonėms“, – sako naujojo „Goodyear“ projekto „SightLine“ specialistė Sosia Causeret Josten.

„Goodyear“ padangų išmaniųjų technologijų paketas „SightLine“ padeda identifikuoti problemas, kol jos dar nėra pastebimos. Tai įmanoma naudojant sistemas, kurios gauna duomenis realiu laiku ir juos jungia su padangų dinamikos dėsniais. Iki 2027 metų visuose naujuose gaminiuose siekiama įdiegti dirbtinio intelekto pagrindu veikiančią įrangą. Išmaniosios ir prijungtos prie tinklo padangos taupo mūsų laiką, pinigus bei padidina saugumą kelyje.

Aptinka nesandarumą

Pirmiausia ši sistema bus diegiama krovininių mikroautobusų parkams. Ji operatoriams ir vairuotojams teiks apžvalgos duomenis, padės išvengti su padangomis susijusių prastovų ir sumažins gedimų šalinimo sąnaudas. Pirmajame etape bus įdiegtos sistemos, kurios aptiks padangų nesandarumą, stebės stovinčios transporto priemonės padangų būklę ir kontroliuos padangų slėgį. Sistema taip pat nustatys padangų lokaciją, skaičiuos padangų apkrovas, ridą, kontroliuos protektoriaus nusidėvėjimą ir kt.

Netolimoje ateityje „Goodyear“ planuoja  šią sistemą integruoti ir į lengvuosius automobilius. Tuomet, susidėvėjus padangoms, programėlė užregistruos transporto priemonę vizito pas pageidaujamą padangų platintoją. Tą dieną, kai transporto priemonė bus atgabenta į servisą, padangos jau bus ten. Vairuotojams tuo rūpintis ar imtis kokių priemonių nebereikės, viskas bus suorganizuota už juos.

Padės sumažinti avarijų riziką

Šios technologijos užtikrina ir saugesnį vairavimą.  ABS sistema kas kartą veikia vienodai ir neatsižvelgia į tai, kokios padangos sumontuotos. Jei ABS žinotų, kad automobilis važiuoja nudilusiomis vasarinėmis padangomis, ji galėtų reaguoti greičiau, kad sumažintų stabdymo kelią. Tai bus ypač svarbu ateityje, kai atsiras autonominių transporto priemonių, kurios privalės reaguoti pačios.

Beje, ateityje gali nepavykti paleisti automobilio, jei jo padangos bus nusitrynusios. Autonominėse transporto priemonėse tokia funkcija gali būti naudinga, nes padės sumažinti avarijų riziką. Naudojant šią technologiją galima rinkti kelio ir padangų būklės duomenis, pagal kuriuos bus diegiamos papildomos saugos funkcijos.

Apsieina be oro

Tai nepneumatinės padangos. Dažnai jos vadinamos beorėmis. Tokie ratai gaminami iš trijų komponentų: šlyties apkrovų perdavimo juostos (įskaitant protektorių), jungiamojo tinklo ir ratlankio. Svarbiausias čia – jungiamasis tinklas kurio konstrukcija kartu su šlyties apkrovų perdavimo juosta laiko visą transporto priemonės svorį ir užtikrina reikiamą padangos reakciją.

„Goodyear“ sukūrė specialios sandaros konstrukciją, kuri yra tampri ir gali išlaikyti ją iš viršaus slegiantį transporto priemonės svorį. Tai yra būtina, kad padanga būtų minkšta ir į kelio nelygumus reaguotų panašiai, kaip pripūsta oro padanga.

Nereikia techninės priežiūros

Beorės padangos yra komfortiškesnės esant didelėms apkrovoms, jos patikimos ir, svarbiausia, joms nereikia techninės priežiūros. Sumontavus tokias padangas nebereikia tikrinti oro slėgio, be to, transporto priemone galima važiuoti, net jei nutiktų kas nors nenumatyta. Jei padanga pripūsta oro, atsarginio varianto nėra. Orui staiga išėjus arba padangai praradus sandarumą transporto priemonė  važiuoti nebegali.

 Naudojant beores padangas tokios rizikos nėra. Jungiamojo tinklo konstrukcija ypatinga tuo, kad padanga savo funkciją atlieka įprastai, net jei jai kas nors nutinka. Net praradus kelis jungiamuosius elementus, su pažeista padanga be jokių rūpesčių galima nuvažiuoti dar daug  kilometrų.

Sumažės atliekų srautas

Pneumatinės padangos greitai neišnyks, tačiau beoris modelis atveria naujų galimybių. Tais pačiais keliais važiuoja įprastiniai nuosavi automobiliai, per dalijimosi paslaugas nuomojami automobiliai ir autonominės transporto priemonės. Joms visoms beorės padangos gali pailginti naudojimo laiką, pagerinti technines charakteristikas ir komfortiškumą. „Goodyear“ sukūrė beores padangas, skirtas konkrečiam poreikiui, pavyzdžiui, autonominiams autobusams, kursuojantiems nedidelėje konkrečioje teritorijoje, tarkim, miesto centre.

Daugelis įprastinių padangų tampa netinkamos naudoti jų eksploatavimo laikotarpio pradžioje dėl to, kad praduriamos arba, pavyzdžiui, per mažai jas pripūtus.  Nepneumatinėms padangoms tokios problemos nebūdingos, todėl jų eksploatavimas nenutrūksta. Taip sumažinamas padangų atliekų srautas.

„Goodyear“ yra užsibrėžusi tikslą šios technologijos pirmas padangas, kurioms nereikia techninės priežiūros, į rinką išleisti iki 2030 metų.

 

Redakcijos nuotrauka

2022.o6.20

Kristina JUGULYTĖ

Susijusios temos – skaitykite: padangos, Goodyear