Ashburn -1,1 °C Dangus giedras
Trečiadienis, 29 Lap 2023
Ashburn -1,1 °C Dangus giedras
Trečiadienis, 29 Lap 2023

E. Stonkutė: pasiūlymas dėl NT mokesčio modelio

2023/09/14


Mokesčių reformai gero laiko nėra. Banalu, bet tiesa. Bet būna NEGERAS ir LABAI BLOGAS laikas. Kaip tik toks yra dabar, tiesą sakant, net ir NT mokesčiui, nes jaunas šeimas slegia nežinomybė dėl palūkanų naštos. Kodėl į tai svarbu atsižvelgti? Nes Lietuva yra greičiausiai senstanti valstybė Europos Sąjungoje, tad jaunų šeimų lūkesčiai tikrai turi būti mūsų šalies prioritetas.

Bet kas tiesa, tas tiesa – diskusiją kada nors pradėti vis dėlto reikia, nes reformos nėra (neturėtų būti) projektuojamos, planuojamos ir juo labiau įgyvendinamos atsainiai ir paskubomis. Galima padėkoti Vyriausybei už gerą diskusijų pradžios dokumentą ir galų gale sprendimą skirti diskusijoms pakankamai laiko.

Be anksčiau paminėtos banalybės apie amžiną ne-laiką mokesčių reformai politikai dar labai mėgsta kartoti: „o tai ką jūs siūlote?“. Ir nors siūlymai turėtų būti visų pirma būtent politikų duona, nes tam turbūt juos ir išsirinkome, bet vis dėlto norisi pateikti pasiūlymą dėl galimo nekilnojamojo turto mokesčio modelio.

Mokesčių reformos pakete siūloma pagrindinį gyvenamą nekilnojamąjį turtą apmokestinti 0,06 procento mokestinės vertės, jei būsto mokestinė vertė neviršija 2-ų savivaldybės nustatytų medianų dydžio ir yra didesnė nei 1,5 medianos. Šis mokestis siektų 0,1 procento mokestinės vertės, jei būsto mokestinė vertė viršytų 2-ų savivaldybės nustatytų medianų dydį. Jau grindžiau anksčiau konkrečiais pavyzdžiais, kad toks nekilnojamojo turto apmokestinimas nėra teisingas. Tokią pačią išvadą padarė ir Lietuvos bankas, teigdamas, kad siūlomi nekilnojamojo turto mokesčio pakeitimai neužtikrina nei vertikalaus, nei horizontalaus mokesčio teisingumo. Taigi sumuojant neigiamų išvadų kiekį, toks, koks jis teikiamas, jis yra tiesiog nesvarstytinas.

Koks siūlymas? Išnagrinėjus 41 Europos šalies nekilnojamojo turto mokesčio sandaras, apibendrinant galima teigti, kad dominuoja du pagrindiniai NT mokesčio sandaros tipai: nekilnojamojo turto vertės apmokestinimas nustatytu tarifu (progresiniu arba ne) arba NT ploto apmokestinimas fiksuotu mokesčiu (nustatytas konkretaus dydžio mokestis už nekilnojamojo turto ploto kvadratą). Antras mokesčių tipas, manytina, nėra svarstytinas, nes jis nėra teisingas (mažesnės vertės turto savininkai mokėtų santykinai didesnį mokestį, nei turintys didesnės vertės nekilnojamąjį turtą).

Sakykime, lyginame dviejų butų, kurių plotas po 100 kv. m, savininkų mokesčius. Vieno jų kvadrato mokestinė vertė yra 1000 eurų, o kito 3000 eurų. Jei fiksuotas nekilnojamojo turto mokestis siektų 0,5 eurų už kvadratą, tada abu savininkai sumokėtų tokius pačius mokesčius – po 50 eurų. Tačiau jei palyginsime su nekilnojamojo turto verte, tada pirmas savininkas mokėtų 0,05 procento tarifo mokestį, o antras savininkas – 0,016 procento tarifo mokestį. Kitais žodžiais tariant, turintis brangesnės vertės turtą mokėtų santykiai mažesnius mokesčius. Tad nors sistema patraukli dėl savo paprastumo, neteisingumo aspektas pakankamai akivaizdus.

Todėl verta pasidomėti pirmuoju mokesčių sandaros tipu. O jis paprastas. Nustatomas tarifas taikomas nekilnojamojo turto vertei. Šis mokestis gali būti diferencijuotas arba ne. Mano nuomone, Lietuvos atveju, mokestinė sistema turi būti pati paprasčiausia, t. y. taikomas vienas vienodas mokesčio tarifas visiems ir taikomas tik nuo 70 proc. NT nustatytos mokestinės vertės.

Kodėl nuo 70 proc. vertės? Todėl, kad bet kokie masiniai (kuriuos atlieka ir VĮ Registrų centras, nustatydamas mokestines NT vertes) vertinimai visada generuos reikšmingas vertinimo paklaidas. Atsimenu, kad seniau ir žemės matavimuose būdavo iki 30 proc. paklaidų, versle iki 30 proc. pajamų ar pelno praradimai vadinami verslo rizikomis ir tik daugiau 30 proc. viršijantys praradimai jau gali būti traktuojami esą ne verslo valioje (kada ir viešosios paramos mechanizmai gali būti taikomi). Labai svarbu užtikrinti, kad kiekvienas suprastų, kad „nepermoka“, „nemoka už tai, ko neturi“ (tokiu būdu užtikrinant aiškumą ir teisingumą).

Jei asmuo nesutiktų ir su 30 proc. mažesne nei nustatyta nekilnojamojo turto mokestine verte, galima sudaryti sąlygas pačiam (užsakyti) atlikti turto vertinimą ir tada jo pagrindu (pateikus VMĮ) taikyti nekilnojamojo turto mokestį.

Pasvarstykime, koks galėtų būti to mokesčio tarifas? Mano asmeniniu vertinimu, galėtų būti 0,1 procento mokesčio tarifas pirmais metais, tačiau vėliau galėtų didėti iki 0,2 procento.

Tokiu atveju, asmuo, kurio gyvenamojo nekilnojamojo turto mokestinė turto vertė siektų 100 000 eurų, mokėtų 70 eurų per metus (100 000 x 0,7 = 70 000; 70 000 x 0,001 = 70 eurų). Tai daug ar mažai? Na, pagalvokime, kiek mokame už būsto draudimą ir automobilio draudimus. Manau, kad tokie mokesčiai turėtų būti, jei norime palaipsniui keisti savo surenkamų mokesčių struktūrą ir mažinti produktyvaus kapitalo (darbo ir investicijų) apmokestinimą, ko, manau, labai reikia.

 

Eglė STONKUTĖ, Lietuvos pramonininkų konfederacijos ekonomistė-analitikė

Dalintis

Advertisement

Advertisement

2023/11/28

Didės valstybės reguliuojama elektros kainos dalis, kils ir planų su fiksuota elektros energijos kaina tarifai

Vidutinė elektros kainos Nord Pool biržoje lapkričio 1–28 d. buvo 0,101 Eur/kWh be PVM – apie 16 proc. didesnė už vidutinę spalio mėnesio kainą, kuri siekė 0,087 Eur/kWh be PVM. Šį padidėjimą lėmė tai, kad pastarųjų trijų savaič...
2023/11/28

Lucasas: pilkoji zona – migracija - KOMENTARAS

Kai Kremlius ankstesnį kartą puolė Suomiją, jis pasitelkė tankus ir naikintuvus. Praėjus aštuoniasdešimčiai metų, jam pakanka mikroautobuso. Rusų pareigūnai veža 55 prieglobsčio prašytojus iš dabar jau uždaryto pasienio...
2023/11/28

Iki gruodžio pabaigos išmokas už deklaruotus plotus gaus 98 procentai paramos gavėjų

Nacionalinė mokėjimo agentūra (NMA) nuo gruodžio 1 d. pradeda mokėti likusią tiesioginių išmokų ir paramos pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano (Strateginis planas) bei pagal Lietuvos kaimo plėtros...
2023/11/28

Kaip iš tos pačios žemės uždirbti dvigubai daugiau?

Grūdų kainos nuolat kinta, žemdirbystė – vienas iš sunkiausiai nuspėjamų sektorių. Kiekvienų metų rezultatus smarkiai veikia politinės, klimato ir finansų rinkos aplinkybės. Todėl surasti būdą, kaip atliepti kasmet besikeičiančius sek...
2023/11/28

Sergančiųjų kas savaitę sparčiai daugėja

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSVC) duomenimis, per savaitę sergančiųjų gripu, ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis (ŪVKTI) ir COVID-19 liga (koronaviruso infekcija) skaičius dar padidėjo. Bendras sergamumo ši...
2023/11/28

Bendra eismo įvykių statistika

Lietuvos kelių policijos tarnyba pateikia duomenis apie eismo įvykius šalyje registruotus iki šių metų lapkričio 22 d. įskaitytinai.
2023/11/28

Kaimo gyventojų finansinis raštingumas – kokia situacija?

(VDU ŽŪA langas) Kalbėdami apie kaimiškųjų savivaldybių finansinio savarankiškumo didinimą bei kaimo vystymą negalime apeiti finansinio raštingumo temos, tai yra viena pagrindinių kompetencijų XXI amžiuje – finansinį ra&...
2023/11/28

Skambiai nuaidėjo LŽŪKT Raseinių r. biuro organizuota 30-ojo gimtadienio šventė

Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos (LŽŪKT) Raseinių r. biuro komandai paskutinis lapkričio penktadienis buvo šventiškas. Kavinėje „Isada“ šurmuliavo biuro klientai ir partneriai, rėmę biuro iniciuotą renginį...
2023/11/28

Tiriama sisteminė korupcija ir nusikalstamos finansinės schemos Vilniaus apskr. atliekų tvarkymo centre

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) kartu su Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) atlieka ikiteisminį tyrimą dėl sisteminės korupcijos ir finansinių nusikalstamų schemų Vilniaus regiono atliekų tvarkymo srityje, susijusių su stambaus masto ky...