Kaunas +0,7 °C Rūkas
Pirmadienis, 9 Grd 2024
Kaunas +0,7 °C Rūkas
Pirmadienis, 9 Grd 2024


Dalia KARPAVIČIENĖ
ŪP korespondentė 

Faktas: eismo saugumo salelės plačiai technikai per siauros

2024/04/04


Antradienį Kelmėje rajono ūkininkai su žemės ūkio technika pabandė tvarkingai pravažiuoti pėsčiųjų perėjas, kuriose įrenginėjamos eismo saugumo salelės.

„Norėjome parodyti, kad, pavyzdžiui, važiuojant su kombainu, kurio plotis 4,2 m, įsitekti 3,75 m pločio pravažiavime – neįmanoma. Neišvengiamai turime užvažiuoti ant salelės. Bet jei ūkininkai nors ir nepiktybiškai taip važiuos, tikriausiai neišvengs nuobaudų. Kitas dalykas – kas liks iš salelės po tokių užvažiavimų? Gali būti ir borteliai išversti, ir trinkelės išjudintos, ir dar visko gali nutikti“, – sakė akcijos iniciatorius, Kelmės rajono ūkininkų sąjungos (KRŪS) pirmininkas Martynas Puidokas.   

Raštai ir nepritarimai

Eismo saugumo salelių istorija Kelmėje prasidėjo dar 2022 metais. Gruodžio 5 dieną KRŪS nariai, susipažinę su planuojamomis įrengti eismo saugumo salelėmis Kelmėje, Vytauto Didžiojo ir Raseinių gatvėse, išsiuntė raštą tiek Kelmės rajono savivaldybės administracijai, tiek ir VĮ Lietuvos automobilių ir kelių direkcijai (LAKD, nuo šių metų kovo 5 d. – „Via Lietuva“). Rašte argumentuota, jog įrengus saugumo saleles, ties jomis eismo juostos susiaurės. Toks eismo juostų susiaurėjimas trukdytų pravažiuoti su žemės ūkio technika, todėl ūkininkai nesutinka su tokio pločio eismo saugumo salelių įrengimu.

Buvo atkreiptas dėmesys į tai, kad žemdirbiai, vežantys produkciją tiek į grūdų priėmimo punktą, esantį  į Pagojo kaime, tiek vykstantys į savo laukus su žemės ūkio technika, neturi galimybės apvažiuoti minėtų gatvių. „KRŪS nariai siūlo imtis kitų inžinerinių priemonių, kurios užtikrintų eismo ir pėsčiųjų saugumą. Žemdirbiai siūlo įvertinti ir greičio mažinimo kalnelių įrengimo galimybę ar kitas inžinerines priemones, kurios nesusiaurintų eismo juostų“, – teigiama rašte. Kelmiškiai ūkininkai prašė, kad, atsižvelgus į gaminamos ir parduodamos žemės ūkio technikos matmenų parametrus, eismo juosta nebūtų siauresnė negu 4,70 m.

LAKD atsakė į KRŪS raštą ir paaiškino, jog projektiniai sprendimai yra pakoreguoti, sumažinant saugos salelių plotį iki 2,50 m, todėl kelio plotis tarp šaligatvio ir salelės bus  išlaikomas platesnis, nei kad buvo teiktuose susipažinti sprendiniuose. Susiaurinus saleles, kelio plotis  tarp šaligatvio ir salelės bus nuo 3,70 m iki 5 m, o mažiausiais plotis tarp salelėje įrengiamo kelio ženklo Nr. 407 „Apvažiuoti iš dešinės“ ir šaligatvio bus 4,75 m, didžiausiais – 6,05 m. „Suprojektuotas kelio važiuojamosios dalies plotis nebus siauresnis negu reikalauja normatyviniai kelių ir gatvių projektavimo dokumentai bei bus išlaikyti reikalingi pločio gabaritai“, – pažymima rašte.

2022 metų gruodžio pabaigoje pėsčiųjų perėjų sutvarkymo sprendinius svarstė Kelmės rajono savivaldybės administracijos Eismo saugumo komisija. Buvo nuspręsta nepritarti AB „Kelių priežiūra“ 2022 lapkričio 15 dieną pateiktiems pėsčiųjų perėjos Raseinių g. sutvarkymo sprendiniais. Pasiūlyta susiaurinti eismo juostas ir pratęsti vidurio linijos ženklinimą iki saugumo salelės bei pažymėti horizontaliuoju ženklinimu. Siekiant išvengti dažnų eismo įvykių, ypač techninių, ir sureguliuoti eismo srautus, rekomenduota kreiptis į LAKD su prašymu, kad, ištyrus eismo intensyvumą, būtų įrengta žiedinė sankryža su nuolydžiu (Kelmės rajono savivaldybei bendradarbiaujant ir pagal galimybes prisidedant finansiškai). 

Problema – ne vienam ūkininkui

Vaiguvos seniūnijoje ūkininkaujantis Ričardas Vaičiulis sakė, jog ši problema aktuali ne tik jam, bet ir  tikrai ne vienam Kelmės rajono ūkininkui.

Ūkininko ir jo tėvo ūkis rajone išsidėstęs plačiai. Apie 25 proc. ūkio yra kitapus Kelmės, todėl tenka per miestą pervažiuoti.

„Apvažiuoti aplinkui yra galimybė šunkeliukais pro Paprūdžius arba link Mockaičių. Bet yra vienas „bet“.  Jeigu keliuku važiuojame su kombainu ir sutinkame lengvąjį automobilį, apsilenkti – jokių šansų. Keliukai – lengvosioms. Stumdymasis, pykčiai. Dalis keliukų kiekvieną pavasarį arba smarkiau palijus būna paženklinti kelio ženklu, draudžiančiu sunkesnių negu 8 t transporto priemonių eismą. Važiuojant aplinkkeliais į skirtingas vietas, per abi puses susidaro ir 13 km, ir 30 km. Daug problemų. Jei per javapjūtę pradėtume tais keliukais derlių vežti, būtų „batai“, iš keliukų nieko neliktų. Bet ir per miestą važiuoti sudėtinga dėl tų siaurų salelių ir plačios technikos“, – įsitikinęs ūkininkas. R. Vaičiulis sakė, jog tiksliai išmatuotas įrengiamos salelės pravažiavimo plotis buvo 3,75 m. Kombainą, kurio plotis kiek daugiau negu 4 m, neišvengiamai teks sukti arba ant šaligatvio, arba ant salelės.

„Reiktų nepamiršti, jog kelias per Kelmę, vėliau – per Užventį, yra vienas iš pagrindinių pasiekti Žemaitiją su didžiagabarite technika. Jei tokia technika per miestą nebegalėtų važiuoti, sunku ir įsivaizduoti pasekmes“, – svarstė R. Vaičiulis. Norint padidinti eismo saugumą, sumažinti greitį, ūkininko manymu, nebūtina tik  saugaus eismo saleles įrenginėti. Ne mažiau veiksmingas būtų ir greičio mažinimo kalnelis – pakilusi perėja, kurią be vargo įveiktų ir žemės ūkio technika.  

kelmes rajono ukininkai
Kelmės rajone yra ūkininkų, kurie net neturi galimybės, nepravažiavę miesto, patekti į savo laukus, kiti priversti daryti nemenkus lankstus.  Martyno Puidoko nuotr.  

Dėl ateities – nežinia

Nors KRŪS pirmininkas pripažino, jog iš dalies buvo atsižvelgta į ūkininkų prašymą, bet realiai situacija nelabai pagerėjo: „Netelpa kombainas. Ir viskas“.  M. Puidokas sakė skambinęs susisiekimo ministrui, bet ragelio jam taip ir nepakėlė. Paskambinęs ministerijos bendruoju numeriu, išgirdo patarimą rašyti raštą ir per 10 darbo dienų laukti atsakymo.     

 „Jau rašėme raštus. Ir kas iš to? Šiandien parodėme praktinį darbo rezultatą: su plačia technika – nepravažiuojama. Yra ūkininkų, kurie net neturi galimybės, nepravažiavę miesto, į savo laukus pakliūti, dalis turės daryti ir 30 km lankstą. Situacija tokia. Labai liūdna, kad Lietuvoje tokių pavyzdžių daug. Net nežinia, ką toliau daryti. Raštą parašėme, praktiškai įrodėme. Belieka laukti“, – nusivylęs kalbėjo M. Puidokas. Į Kelmę, apsižiūrėti, įvertinti situacijos antradienį buvo atvykęs „Via Lietuva“ atstovas Agnius Kundrotas.

Kelmėje įrenginėjamos penkios saugaus eismo salelės. Ūkininkus nustebino ir vienos salelės įrengimo kaina – 25 tūkst. Eur. R. Vaičiulis sakė žinantis ūkininką, kuriam už tokią sumą buvo išbetonuota 1000 m2 grindų...

 

Viršelyje: Kombainas netelpa pėsčiųjų perėjose, kuriose įrenginėjamos saugaus eismo salelės, ir negali tvarkingai pravažiuoti.  Martyno Puidoko nuotr.

M. Puidoko vaizdo įrašas

 

Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.

Dalintis