Ashburn +16,9 °C Dangus giedras
Antradienis, 23 Bal 2024
Ashburn +16,9 °C Dangus giedras
Antradienis, 23 Bal 2024

Išmaniosios padangos: ar tai įmanoma?

2022/06/20

Padangos pačios praneša apie savo būklę. Dar neseniai tai buvo panašu į tolimą viziją, tačiau jau netrukus naujausios technologijos, nustačiusios padangų nusidėvėjimą, pačios užregistruos automobilį vizito pas pageidaujamą padangų platintoją, o ABS sistema pailgins stabdymo kelią, kol padangos bus pakeistos.

servisas, vasarines padangos, ziemines padangos

Taupo laiką ir pinigus

„Išmaniosios padangų sistemos nėra naujiena. Jos įprastos specialiosios paskirties automobiliuose, tačiau dabar atėjo metas, kad jos taptų prieinamos  kiekvienam vairuotojui ir visoms transporto priemonėms“, – sako naujojo „Goodyear“ projekto „SightLine“ specialistė Sosia Causeret Josten.

„Goodyear“ padangų išmaniųjų technologijų paketas „SightLine“ padeda identifikuoti problemas, kol jos dar nėra pastebimos. Tai įmanoma naudojant sistemas, kurios gauna duomenis realiu laiku ir juos jungia su padangų dinamikos dėsniais. Iki 2027 metų visuose naujuose gaminiuose siekiama įdiegti dirbtinio intelekto pagrindu veikiančią įrangą. Išmaniosios ir prijungtos prie tinklo padangos taupo mūsų laiką, pinigus bei padidina saugumą kelyje.

Aptinka nesandarumą

Pirmiausia ši sistema bus diegiama krovininių mikroautobusų parkams. Ji operatoriams ir vairuotojams teiks apžvalgos duomenis, padės išvengti su padangomis susijusių prastovų ir sumažins gedimų šalinimo sąnaudas. Pirmajame etape bus įdiegtos sistemos, kurios aptiks padangų nesandarumą, stebės stovinčios transporto priemonės padangų būklę ir kontroliuos padangų slėgį. Sistema taip pat nustatys padangų lokaciją, skaičiuos padangų apkrovas, ridą, kontroliuos protektoriaus nusidėvėjimą ir kt.

Netolimoje ateityje „Goodyear“ planuoja  šią sistemą integruoti ir į lengvuosius automobilius. Tuomet, susidėvėjus padangoms, programėlė užregistruos transporto priemonę vizito pas pageidaujamą padangų platintoją. Tą dieną, kai transporto priemonė bus atgabenta į servisą, padangos jau bus ten. Vairuotojams tuo rūpintis ar imtis kokių priemonių nebereikės, viskas bus suorganizuota už juos.

Padės sumažinti avarijų riziką

Šios technologijos užtikrina ir saugesnį vairavimą.  ABS sistema kas kartą veikia vienodai ir neatsižvelgia į tai, kokios padangos sumontuotos. Jei ABS žinotų, kad automobilis važiuoja nudilusiomis vasarinėmis padangomis, ji galėtų reaguoti greičiau, kad sumažintų stabdymo kelią. Tai bus ypač svarbu ateityje, kai atsiras autonominių transporto priemonių, kurios privalės reaguoti pačios.

Beje, ateityje gali nepavykti paleisti automobilio, jei jo padangos bus nusitrynusios. Autonominėse transporto priemonėse tokia funkcija gali būti naudinga, nes padės sumažinti avarijų riziką. Naudojant šią technologiją galima rinkti kelio ir padangų būklės duomenis, pagal kuriuos bus diegiamos papildomos saugos funkcijos.

Apsieina be oro

Tai nepneumatinės padangos. Dažnai jos vadinamos beorėmis. Tokie ratai gaminami iš trijų komponentų: šlyties apkrovų perdavimo juostos (įskaitant protektorių), jungiamojo tinklo ir ratlankio. Svarbiausias čia – jungiamasis tinklas kurio konstrukcija kartu su šlyties apkrovų perdavimo juosta laiko visą transporto priemonės svorį ir užtikrina reikiamą padangos reakciją.

„Goodyear“ sukūrė specialios sandaros konstrukciją, kuri yra tampri ir gali išlaikyti ją iš viršaus slegiantį transporto priemonės svorį. Tai yra būtina, kad padanga būtų minkšta ir į kelio nelygumus reaguotų panašiai, kaip pripūsta oro padanga.

Nereikia techninės priežiūros

Beorės padangos yra komfortiškesnės esant didelėms apkrovoms, jos patikimos ir, svarbiausia, joms nereikia techninės priežiūros. Sumontavus tokias padangas nebereikia tikrinti oro slėgio, be to, transporto priemone galima važiuoti, net jei nutiktų kas nors nenumatyta. Jei padanga pripūsta oro, atsarginio varianto nėra. Orui staiga išėjus arba padangai praradus sandarumą transporto priemonė  važiuoti nebegali.

 Naudojant beores padangas tokios rizikos nėra. Jungiamojo tinklo konstrukcija ypatinga tuo, kad padanga savo funkciją atlieka įprastai, net jei jai kas nors nutinka. Net praradus kelis jungiamuosius elementus, su pažeista padanga be jokių rūpesčių galima nuvažiuoti dar daug  kilometrų.

Sumažės atliekų srautas

Pneumatinės padangos greitai neišnyks, tačiau beoris modelis atveria naujų galimybių. Tais pačiais keliais važiuoja įprastiniai nuosavi automobiliai, per dalijimosi paslaugas nuomojami automobiliai ir autonominės transporto priemonės. Joms visoms beorės padangos gali pailginti naudojimo laiką, pagerinti technines charakteristikas ir komfortiškumą. „Goodyear“ sukūrė beores padangas, skirtas konkrečiam poreikiui, pavyzdžiui, autonominiams autobusams, kursuojantiems nedidelėje konkrečioje teritorijoje, tarkim, miesto centre.

Daugelis įprastinių padangų tampa netinkamos naudoti jų eksploatavimo laikotarpio pradžioje dėl to, kad praduriamos arba, pavyzdžiui, per mažai jas pripūtus.  Nepneumatinėms padangoms tokios problemos nebūdingos, todėl jų eksploatavimas nenutrūksta. Taip sumažinamas padangų atliekų srautas.

„Goodyear“ yra užsibrėžusi tikslą šios technologijos pirmas padangas, kurioms nereikia techninės priežiūros, į rinką išleisti iki 2030 metų.

  Redakcijos nuotrauka 2022.o6.20

Kristina JUGULYTĖ

Susijusios temos - skaitykite: padangos, Goodyear
Dalintis
2024/04/22

Jurginių išvakarėse – žiemos sugrįžimas

Jurginių išvakarėse į Lietuvą sugrįžo žiema. Pirmadienį sniegas, šlapdriba ir lietus maišėsi tarpusavyje, lydimi smarkoko ir šalto vėjo. Mišrūs krituliai nesiliovė iki vakaro. Ūkininkams vėl nemalonus gamtos pok&...
2024/04/22

Mėsa ir paukštiena prekiaujantiems gyventojams supaprastinta pajamų apskaita – tik e. būdu

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) informuoja, kad individualią veiklą su pažyma ar verslu liudijimu vykdantys gyventojai, kurie turgavietėse ir viešose prekybos vietose prekiauja mėsa, paukštiena ir jų gaminiais, nuo gegužės 1 d. ...
2024/04/22

D. Trumpa: pasitraukus „Fonterrai“ naujo investuotojo „Rokiškio sūris“ neieškos

Iš vienos didžiausių pieno perdirbimo įmonių „Rokiškio sūris“ pasitraukus 10 proc. jos akcijų turėjusiai strateginei investuotojai – didžiausiai pasaulyje pieno eksportuotojai – Naujosios Zelandijos „Fon...
2024/04/22

Vietos maisto produktai – mūsų stiprybė, kurią mokomės įvaldyti

(VDU ŽŪA langas) Gyvename sparčiai kintančiomis išorinės aplinkos sąlygomis. Pokyčius spartina kompleksas priežasčių, tarp kurių – klimato kaita ir neatsinaujinančių išteklių brangimas; geopolitinė aplinka, galinti transformuot...
2024/04/22

Per savaitę pigo nafta ir šoktelėjo elektros energijos kainos

Praėjusią savaitę didmeninės elektros kainos Lietuvoje pakilo net 186,8 proc. – iki 78,6 Eur/MWh, po ankstesnę savaitę fiksuotų rekordiškai žemų kainų – 27,4 Eur/MWh. Elektra brango visame Baltijos jūros regione. Kainų kilimui į...
2024/04/22

Agrarinės aplinkosaugos veiklose dalyvaujantiems ūkininkams trumpėja įsipareigojimų laikotarpis

Žemės ūkio ministerijai patikslinus Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ įgyvendinimo taisykles (AGRO taisyklės), ūkininkams sutrumpintas paskutinių metų įsipareigojimų lai...
2024/04/22

VRK parengė informaciją apie rinkimus ir referendumą lengvai suprantama kalba

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK), siekdama užtikrinti informacijos apie rinkimus sklaidą kiekvienai rinkėjų grupei, parengė ir išleido specialų leidinį supaprastinta kalba (ang. Easy to Read).
2024/04/22

Atskleidė vitamino D ir žarnyno mikrobiotos svarbą atopinio dermatito ir astmos išsivystymui

Alerginės ligos – plačiai paplitusios visame pasaulyje. Jų išsivystymo mechanizmai siejami su genetiniais veiksniais, aplinkos poveikiu, mityba. Šiuo metu daug dėmesio teikiama žarnyno mikroflorai ir vitaminui D. „Vitamin...
2024/04/22

„Galinta“ įmonių grupei – 14,8 mln. eurų injekcija

„Citadele“ bankas ir viena didžiausių grikių kruopų, dribsnių, ryžių bei kitų kruopų gamintojų ir prekybininkių Baltijos šalyse, įmonių grupė „Galinta“, susitarė dėl 14,8 mln. eurų finansavimo. Lėšos  bus...