Ashburn +17,5 °C Debesuota
Pirmadienis, 29 Geg 2023
Ashburn +17,5 °C Debesuota
Pirmadienis, 29 Geg 2023

Išmaniosios padangos: ar tai įmanoma?

2022/06/20

Padangos pačios praneša apie savo būklę. Dar neseniai tai buvo panašu į tolimą viziją, tačiau jau netrukus naujausios technologijos, nustačiusios padangų nusidėvėjimą, pačios užregistruos automobilį vizito pas pageidaujamą padangų platintoją, o ABS sistema pailgins stabdymo kelią, kol padangos bus pakeistos.

servisas, vasarines padangos, ziemines padangos

Taupo laiką ir pinigus

„Išmaniosios padangų sistemos nėra naujiena. Jos įprastos specialiosios paskirties automobiliuose, tačiau dabar atėjo metas, kad jos taptų prieinamos  kiekvienam vairuotojui ir visoms transporto priemonėms“, – sako naujojo „Goodyear“ projekto „SightLine“ specialistė Sosia Causeret Josten.

„Goodyear“ padangų išmaniųjų technologijų paketas „SightLine“ padeda identifikuoti problemas, kol jos dar nėra pastebimos. Tai įmanoma naudojant sistemas, kurios gauna duomenis realiu laiku ir juos jungia su padangų dinamikos dėsniais. Iki 2027 metų visuose naujuose gaminiuose siekiama įdiegti dirbtinio intelekto pagrindu veikiančią įrangą. Išmaniosios ir prijungtos prie tinklo padangos taupo mūsų laiką, pinigus bei padidina saugumą kelyje.

Aptinka nesandarumą

Pirmiausia ši sistema bus diegiama krovininių mikroautobusų parkams. Ji operatoriams ir vairuotojams teiks apžvalgos duomenis, padės išvengti su padangomis susijusių prastovų ir sumažins gedimų šalinimo sąnaudas. Pirmajame etape bus įdiegtos sistemos, kurios aptiks padangų nesandarumą, stebės stovinčios transporto priemonės padangų būklę ir kontroliuos padangų slėgį. Sistema taip pat nustatys padangų lokaciją, skaičiuos padangų apkrovas, ridą, kontroliuos protektoriaus nusidėvėjimą ir kt.

Netolimoje ateityje „Goodyear“ planuoja  šią sistemą integruoti ir į lengvuosius automobilius. Tuomet, susidėvėjus padangoms, programėlė užregistruos transporto priemonę vizito pas pageidaujamą padangų platintoją. Tą dieną, kai transporto priemonė bus atgabenta į servisą, padangos jau bus ten. Vairuotojams tuo rūpintis ar imtis kokių priemonių nebereikės, viskas bus suorganizuota už juos.

Padės sumažinti avarijų riziką

Šios technologijos užtikrina ir saugesnį vairavimą.  ABS sistema kas kartą veikia vienodai ir neatsižvelgia į tai, kokios padangos sumontuotos. Jei ABS žinotų, kad automobilis važiuoja nudilusiomis vasarinėmis padangomis, ji galėtų reaguoti greičiau, kad sumažintų stabdymo kelią. Tai bus ypač svarbu ateityje, kai atsiras autonominių transporto priemonių, kurios privalės reaguoti pačios.

Beje, ateityje gali nepavykti paleisti automobilio, jei jo padangos bus nusitrynusios. Autonominėse transporto priemonėse tokia funkcija gali būti naudinga, nes padės sumažinti avarijų riziką. Naudojant šią technologiją galima rinkti kelio ir padangų būklės duomenis, pagal kuriuos bus diegiamos papildomos saugos funkcijos.

Apsieina be oro

Tai nepneumatinės padangos. Dažnai jos vadinamos beorėmis. Tokie ratai gaminami iš trijų komponentų: šlyties apkrovų perdavimo juostos (įskaitant protektorių), jungiamojo tinklo ir ratlankio. Svarbiausias čia – jungiamasis tinklas kurio konstrukcija kartu su šlyties apkrovų perdavimo juosta laiko visą transporto priemonės svorį ir užtikrina reikiamą padangos reakciją.

„Goodyear“ sukūrė specialios sandaros konstrukciją, kuri yra tampri ir gali išlaikyti ją iš viršaus slegiantį transporto priemonės svorį. Tai yra būtina, kad padanga būtų minkšta ir į kelio nelygumus reaguotų panašiai, kaip pripūsta oro padanga.

Nereikia techninės priežiūros

Beorės padangos yra komfortiškesnės esant didelėms apkrovoms, jos patikimos ir, svarbiausia, joms nereikia techninės priežiūros. Sumontavus tokias padangas nebereikia tikrinti oro slėgio, be to, transporto priemone galima važiuoti, net jei nutiktų kas nors nenumatyta. Jei padanga pripūsta oro, atsarginio varianto nėra. Orui staiga išėjus arba padangai praradus sandarumą transporto priemonė  važiuoti nebegali.

 Naudojant beores padangas tokios rizikos nėra. Jungiamojo tinklo konstrukcija ypatinga tuo, kad padanga savo funkciją atlieka įprastai, net jei jai kas nors nutinka. Net praradus kelis jungiamuosius elementus, su pažeista padanga be jokių rūpesčių galima nuvažiuoti dar daug  kilometrų.

Sumažės atliekų srautas

Pneumatinės padangos greitai neišnyks, tačiau beoris modelis atveria naujų galimybių. Tais pačiais keliais važiuoja įprastiniai nuosavi automobiliai, per dalijimosi paslaugas nuomojami automobiliai ir autonominės transporto priemonės. Joms visoms beorės padangos gali pailginti naudojimo laiką, pagerinti technines charakteristikas ir komfortiškumą. „Goodyear“ sukūrė beores padangas, skirtas konkrečiam poreikiui, pavyzdžiui, autonominiams autobusams, kursuojantiems nedidelėje konkrečioje teritorijoje, tarkim, miesto centre.

Daugelis įprastinių padangų tampa netinkamos naudoti jų eksploatavimo laikotarpio pradžioje dėl to, kad praduriamos arba, pavyzdžiui, per mažai jas pripūtus.  Nepneumatinėms padangoms tokios problemos nebūdingos, todėl jų eksploatavimas nenutrūksta. Taip sumažinamas padangų atliekų srautas.

„Goodyear“ yra užsibrėžusi tikslą šios technologijos pirmas padangas, kurioms nereikia techninės priežiūros, į rinką išleisti iki 2030 metų.

  Redakcijos nuotrauka 2022.o6.20

Kristina JUGULYTĖ

Susijusios temos - skaitykite: padangos, Goodyear
Dalintis

Advertisement

Advertisement

2023/05/29

Aurimas Valujavičius: kiek žmonės myli, tiek jie ir gins savo kraštą

„Užsikodavau galvoje, kad nėra tų delnų degančio skausmo ir dar stipriau pradėjau kapoti paskutinius metrus. Buvo žvėriškai sunku, bet, šypsodamasis per sukąstus dantis, Atlantui sakiau: seniuk, šiandien tu manęs nepaims...
2023/05/29

Dviejų trečdalių įstaigų vidaus kontrolė neapima su viešaisiais pirkimais susijusių rizikų vertinimo

Valstybės kontrolės (VK) vertintų įstaigų sukurta viešųjų pirkimų srities vidaus kontrolė atitinka ne visus vidaus kontrolės elementus ir jiems taikomus principus. Trūkumų nenustatyta ketvirtadalio vertintų įstaigų viešuosiuose pirki...
2023/05/29

Per klastą – į antrarūšes šeimas

Šią savaitę politinių įvykių užderėjo kaip niekada daug, tad temą teko rinktis atsižvelgiant į galimas jų pasekmes. Pirmalaikių Seimo rinkimų galimybė ir Vyriausybės atsistatydinimas normaliomis aplinkybėmis tikrai būtų dėmesio centre, bet ...
2023/05/29

FNTT ir Europos prokuratūra atlieka tyrimą dėl siekio sukčiavimo būdu įgyti per 750 tūkst. eurų ES paramos lėšų

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT), vadovaujant Europos prokuratūrai, atlieka itin didelės apimties ikiteisminį tyrimą dėl, kaip įtariama, sukčiaujant įgytų Europos Sąjungos (ES) ūkio fondo ir Lietuvos valstybės biudžeto lėšų, kur...
2023/05/29

Dėmesys ir parama trumpoms tiekimo grandinėms nemažėja

Nuo birželio 1 iki liepos 31 d. laukiama paraiškų pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos (KPP) priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti v...
2023/05/29

Įspėjimai apie žalą ant alkoholio taros: vieni mato prasmę, kiti – naivumą

Airijai ketinant tapti pirmąja šalimi pasaulyje, kur ant alkoholio produkcijos būtų pateikiami įspėjimai apie žalą, kai kurie Lietuvos parlamentarai mano, kad tai gera pradžia Europoje, kiti sako, jog tai tik simbolinė priemonė, o verslo at...
2023/05/29

Ant prekystalių atkeliavo lietuviškos braškės

Šiauliai („Šiaulių kraštas“). „Braškės kioskelis atmerkė savo akis“, – paskelbė Šiaulių rajone esantis Norkų ūkis apie prasidėjusią prekybą šiųmetėmis braškėmis. &Scaro...
2023/05/29

Violetinis įgulos gyvenimas

Žurnalistė, biografinių ir istorinių knygų autorė, kelionių organizatorė, gidė Aurelija Arlauskienė yra ir sodybos „Levandų uostas“ šeimininkė. Ji svečiams mielai pasakoja apie išskirtinius Pietry­čių Lietuvos kultūro...
2023/05/29

Tauragiškių nuomonė: žaliasis kursas svarbus

Tauragės rajono savivaldybės administracija užsakė tyrimą, kurios tikslas buvo įvertinti Tauragės rajono gyventojų nuostatas, elgseną bei požiūrį į klimato kaitą ir Tauragės žaliąją politiką. Apklausoje dalyvavo 570 respondentų, kurių buvo pra&sca...