Apie tai, kodėl dabar siūlomas NT mokesčio modelis yra visiškai blogas ir neteisingas piliečių atžvilgiu, jau rašiau daugybę kartų. O dabar atėjo laikas parašyti, kodėl šis NT mokesčio modelis bus labai blogas ir Lietuvos regioniniam vystymuisi.
Nors niekas iš valdžios taip ir nepasako, kurių galų šio NT mokesčio reikia (kad „Briuselis reikalauja“, praėjusią savaitę jau paneigė Europos komisaras Virginijus Sinkevičius), bet atsakymą galime numanyti – per paskutinius keliasdešimt metų dėl Europos Sąjungos (ES) finansavimo Lietuvoje yra prikurta labai daug visokiausios infrastruktūros, reikėjo jos ar nereikėjo. ES davė pinigų, vadinasi, reikia juos įsisavinti ir „sutrinkelizuoti“. Dabar gyventojų mažėja, visą infrastruktūrą išlaikyti reikia, o ES sukurtai infrastruktūrai išlaikyti pinigų jau nebeduoda. Todėl dabar valdžia, kaip tas biblinis Poncijus Pilotas, ketina sukurti instrumentą ir nusiplauti rankas nuo savivaldybių infrastruktūros išlaikymo.
Žiūrėkit, gerbiamieji, įvedus tokį siūlomą NT mokesčio modelį, kuriam dabar entuziastingai pritaria ir liberalai, Lietuva iš karto arba ne visai iš karto, bet pasidalytų į trijų greičių Lietuvas. Pirmoji Lietuva būtų tos savivaldybės, kuriose yra labai daug vertingo NT, ir (arba) tos savivaldybės, kuriose labai daug NT, kuris nėra pagrindinis gyvenamasis būstas. Tai būtų penki didieji Lietuvos miestai ir kurortinės savivaldybės, kuriose dabar NT ne tik labai pabrangęs, bet ir kuriose labai daug vadinamųjų antrųjų būstų, kuriuos perka pasiturintys vilniečiai, kauniečiai ir kt. atostogoms. Antrieji būstai šioje formulėje ypač svarbūs dėl to, kad jie bus apmokestinti nuo pat pirmo vertės euro, be jokių medianų. Todėl paminėtos savivaldybės, kuriose daug vertingo NT ir (arba) daug nepagrindinių būstų, net ir pagal siūlomas žirkles taikydamos nuosaikų NT mokesčio tarifą, vis tiek susirinks daug, nes jose yra labai daug ir labai brangių NT objektų, nuo kurių tą NT mokestį bus galima rinkti.
Paminėtose savivaldybėse greičiausiai bus nuosaikūs NT mokesčio tarifai ir pavyks daug sutrinkti, o tai reiškia, kad bus daug investuojama į infrastruktūrą, dėl to NT vertė dar labiau kils ir bus surenkama dar daugiau NT mokesčio.
Toliau jau eis keliasdešimt savivaldybių, kurios strugglins. Jose vertingo NT daug nėra, tad, norint kažką surinkti, tektų taikyti gerokai didesnius NT mokesčio tarifus. Kai kurioms jų gali pavykti išnaudoti vieną ar kitą savo turimą pranašumą ir prisijungti prie pirmaujančių savivaldybių, o kai kurios gali nusmukti ir prisijungti prie depresinių savivaldybių.
Sąrašą užbaigtų koks 10 vadinamųjų depresinių savivaldybių. Jose vertingo NT nėra, todėl jos, norėdamos bent kažką iš to NT mokesčio susirinkti, bus priverstos taikyti maksimalius NT mokesčio tarifus, tačiau vis tiek nieko nesurinks, o jų infrastruktūra ir toliau degraduos. Arba dar kitaip – šios savivaldybės ekonomiškai bus tiesiog „užmuštos“. Aukšti NT mokesčio tarifai ir degraduojanti infrastruktūra reiškia, kad niekas šiose savivaldybėse NT nepirks, o priešingai – iš šių savivaldybių bėgs visi, kas tik gali pabėgti, taip pat jokios investicijos į šias savivaldybes neateis. Tokioms sąlygoms esant, gali susidaryti net tokios kuriozinės situacijos, kai kokios nors šeimos iš senelių paveldėta sodyba kur nors Ignalinoje (t. y. nepagrindinis būstas) taps su neigiama rinkos verte (būtent rinkos, o ne mokestine verte). Nes už šią sodybą jos savininkams gali tekti mokėti po kokius 300–500 Eur NT mokesčio per metus, sodybos rinkos kaina ir iki dabartinio NT mokesčio modelio didelė nebuvo, tai tam, kad kažkas sodybos šeimininkus išlaisvintų nuo prievolės mokėti NT mokestį už šią sodybą ją perimdamas, sodybos savininkui gali tekti net primokėti. Va taip va.
Trumpai tariant, priėmus siūlomą NT mokesčio modelį, gautųsi beveik kaip Biblijoje aprašytas principas: „Kas turi, tam bus duota dar daugiau ir jis turės su pertekliumi, o iš neturinčio bus atimta ir tai, ką jis turi.“ Klestinčios savivaldybės klestės dar labiau, o NT vertė jose dar labiau augs, o depresinių savivaldybių ir taip neklestinti NT rinka gali būti ir visai sunaikinta.
Redakcijos nuotrauka
Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.