Columbus +16,4 °C Mažai debesuota
Penktadienis, 14 Kov 2025
Columbus +16,4 °C Mažai debesuota
Penktadienis, 14 Kov 2025

Kas pakeis populiarumą prarandantį alų?

2024/02/17


Vokietijos federalinės statistikos tarnybos Destatis duomenimis, šalyje alaus pardavimai pernai buvo 4,2 proc. mažesni nei 2022 m., o eksportas per metus susitraukė 5,9 proc. Pardavimų kreivė krito ir alaus mišinių prekyboje. Pasirodo, ši tendencija būdinga ne tik Vokietijoje, ne tik Europoje, bet ir Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV). Ar žmonės pradėjo mažiau vartoti alkoholinių gėrimų, o gal alų keičia kiti produktai?

Pardavimų mažėjimas – ilgalaikė tendencija

Vokiečių aludariai ir prekybininkai pernai vidaus rinkoje pardavė 6,9 mlrd. litrų alaus, dar 1,4 mlrd. litrų eksportavo į užsienį, o 11,3 mln. litrų nemokamai išdalijo savo darbuotojams (1,2 proc. daugiau nei metais anksčiau). Skaičiai, regis, nemaži, tačiau, palyginus su 2022-ųjų, vaizdas nedžiugina. Pasak Destatis, vidaus paradavimai smuko 4,2 proc., eksportas susitraukė – 17,1 proc.

Panaši situacija ir prekyboje alaus mišiniais. Su limonadu, kokakola, vaisių sultimis ir kitais nealkoholiniais priedais maišyto alaus parduota 9,2 proc. mažiau nei 2022 m. Pernai iš viso šio produkto parduota 403 mln. litrų, apie 4,8 proc. visų alaus pardavimų.

Vis tik alaus gamintojams didesnį rūpestį kelia tai, kad alaus vartojimas mažėja jau ne vienerius metus iš eilės. Viena vertus, šios rūšies alkoholinio gėrimo paklausą stipriai įtakoja sezoniškumas. Pavyzdžiui, pavasario ir vasaros mėnesiais pardavimai akivaizdžiai išauga, o rudenį ir žiemą – susitraukia. Tokia dinamika kartojasi kasmet ir nieko nestebina.

Vokietijos alaus gamybos rinkos analitikai su nerimu atkreipia dėmesį į ilgalaikę tendenciją. Metiniai alaus pardavimai šalyje nuolat mažėja: 2023 m. jo parduota 11,5 proc. mažiau nei 2013 m. (9,5 mlrd. litrų) ir 25,3 proc. mažiau nei 1993 m. (11,2 mlrd. litrų).

Lygindama skirtingų metų duomenis Federalinė statistikos tarnyba neįtraukė nealkoholinio alaus ir salyklo gėrimų pardavimų, taip pat alaus, kuris buvo importuotas iš Europos Sąjungai nepriklausančių šalių.

Mažiau nei pusė JAV gyventojų renkasi alų

Prasti signalai fiksuojami ir JAV alaus rinkoje. Šalies Aludarių asociacijos duomenimis, per pirmąjį 2023 m. pusmetį kraftinio alaus pardavimai sumažėjo 2 proc. Beje, prekyba, kaip ir Vokietijoje, traukiasi ne vienerius metus, tik 2020 m. buvo šioks toks atsigavimas. "Wall Street Journal" ataskaitoje, kurios rezultatais pasidalijo naujienų platforma "News.yahoo", prognozuojama, kad 2023 m. pardavimai bus žemiausi per 25 metus.

Alaus populiarumo mažėjimą amerikiečiai sieja su kitokiais jaunosios kartos įpročiais. Atlikusi metų vidurio tyrimą Aludarių asociacija pastebi, kad dalis respondentų dažniau renkasi stipresnius alkoholinius gėrimus nei alų, kita dalis teigė gerianti mažiau alaus, nes pasirinko sveikesnį gyvenimo būdą ir nori vartoti mažiau kalorijų turintį maistą bei gėrimus, dažniau renkasi nealkoholinius gėrimus.

Neseniai atlikta „Gallup“ apklausa parodė, kad alus vis dar išlieka dažniausiai vartojamas alkoholinis gėrimas – 37 proc. respondentų teigė, kad alų geria dažniausiai, 31 proc. – kitus alkoholinius gėrimus ir 29 proc. – vyną. Tačiau alaus gėrėjų skaičius gerokai sumažėjo nuo 1990-ųjų ir 2000-ųjų, kai beveik pusė apklaustųjų teigė, kad alus yra jų mėgstamiausias gėrimas.

Tradicinį gėrimą keičia naujas produktas

Pastaraisiais metais mažėjant alaus vartojimui, pastebima, kad daugiau išgeriama neseniai rinkoje pasirodžiusio naujo produkto – stipriojo selterio (angl. hard seltzer). Jį dažniau renkasi jaunoji karta. Prieš dešimtmetį pasiūlytas amerikiečių rinkai gėrimas, regis, sparčiai ėmė plisti ir Europoje. Savų šios rūšies gaminių jau siūlo prancūzai ir vokiečiai.

Tai nestiprus (iki 6 proc. alk.) vaisių skonio gazuotas vanduo. Jo atėjimas į rinką siejamas su klientų poreikiu rinktis sveikesnius, mažiau kalorijų ir alkoholio turinčius, šventiškai atrodančius gėrimus. Visuose stipriojo selterio prekės ženkluose vidutiniškai yra 100 kalorijų (apie 1,5 karto mažiau nei aluje ir apie 2,5 karto mažiau nei vyne), 2 g angliavandenių, 0–2 g cukraus, išlaikant 5–6 proc. alkoholio. Beje, dalis šių gėrimų yra be glitimo, tad jį gali rinktis ir šiai medžiagai jautrūs pirkėjai.

Aromatizuotų salyklo gėrimų koncepcija išpopuliarėjo nuo 1990 m., tačiau stipriojo selterio atsiradimas 2013 m. sukėlė tikrą prekybos sprogimą. Populiariausio prekės ženklo ‘White Claw‘ pardavimai išaugo 85 proc. vos per vienerius metus ir vien 2020 m. sudarė daugiau nei 4 mlrd. JAV dolerių.

Suprantama, kol kas naujojo gėrimo pardavimų apimtys nei Naujajame, nei Senajame žemyne negali lygintis su alaus pardavimais, tačiau vyraujančios tendencijos byloja ne alaus naudai.

 

ŪP portalo informacija

ŪP redakcijos nuotr.

Dalintis