Bus atviri
„Juokauju, kad yra likę 100 dienų mano vadovavimui ministerijai ir per tas 100 dienų norime padaryti labai daug darbų“, – prisipažino ministras. Anot K. Starkevičiaus, iki šiol viena labiausiai apleistų ŽŪM sričių buvo bendravimas su socialiniais partneriais. „Todėl, atėjęs net ir trumpam vadovauti ministerijai, tokią tradiciją ketinu keisti iš esmės. Aš jau po pokalbio su premjere ir prezidentu siunčiau žinutę, kad mūsų durys bus atviros visiems. Todėl kviečiu visus socialinius partnerius atvykti, teikti savo pastabas, pasiūlymus, diskutuoti rūpimais klausimais“, – ragino K. Starkevičius. Pasak jo, nebus apsiribojama vien tik ŽŪM vykstančiais susitikimais su socialiniais partneriais, bet ir tiek ministras, tiek ir kiti ministerijos vadovai vyks į susitikimus su žemdirbiais, kitais socialiniais partneriais. „Keisime nusistovėjusią tradiciją, kad į susitikimus vyksta tik ministras. Važiuos ir specialistai. Tad kvieskite juos ir jie problemas sužinos iš pirmų lūpų“, – žadėjo naujasis žemės ūkio ministras, tikindamas, kad specialistai turės važiuoti ir į išvažiuojamuosius KRK posėdžius, sekti KRK posėdžių eigą ir atsakinėti į visus iškilusius klausimus. O jei negalės atsakyti iš karto, tai turės padaryti kuo greičiau.
Mažins biurokratizmą
Žemės ūkio ministras K. Starkevičius minėjo, kad yra labai svarbu mažinti žemdirbiams tenkančią administracinę naštą ir išaugusį biurokratizmą bei didinti pasitikėjimą valstybės žemės ūkio srityje dirbančiomis institucijomis. „Esame numatę stiprinti kontroliuojančių tarnybų konsultavimo funkcijas, supaprastinti pareiškėjų teikiamos informacijos valstybės institucijoms – registracijos ir įvairių kitokių žurnalų – pildymą, plačiau diegti informacijos skaitmeninimą. Ketiname supaprastinti ir paramą administruojančių institucijų vidaus procedūras. Aiškiai siunčiame žinutę, kad visos administruojančios ir kontroliuojančios institucijos – Nacionalinė mokėjimo agentūra (NMA), Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Valstybinė augalininkystės tarnyba – yra ir konsultuojančios. Todėl jos privalėtų ne tik kontroliuoti, bet ir padėti. Turėtų būti laikomasi ne baudimo ir draudimo principo, o būtent konsultavimo ir pagalbos“, – dėstė K. Starkevičius.
Jo teigimu, sankcijos turėtų būti taikomos tik išimtiniais atvejais, kai tai daroma piktybiškai. Deja, iki šiol administruojančiose institucijose buvo įtvirtinta praktika, kad kuo daugiau patikrų vykdoma, kuo daugiau nustatoma pažeidimų, tuo yra geriau, tuo tikrintojai parodo geresnius rezultatus, už kuriuos buvo skatinami. „Turėtų būti atvirkščiai – skatinami pareigūnai galėtų būti tik tuomet, kai geri rezultatai bus pas ūkininką. Būtent toks principas turėtų būti įdiegtas, juolab kad kai kuriose valstybės institucijose jis jau yra įgyvendintas“, – KRK nariams aiškino ministras.
Jo tvirtinimu, apie patikras žemės ūkio subjektai privalės būti informuojami iš anksto, nurodant, kas bus tikrinama ir kada. Be to, patikros privalės būti kompleksinės – vienu ir tuo pačiu metu ūkį turės tikrinti kelios, tarpusavyje susitarusios institucijos, kad nebūtų tokių atvejų, kai vienus tikrintojus keičia kiti ir ūkininkai ilgam būna atitraukiami nuo tiesioginės savo veiklos, ypač darbymečių metu.
„Visos patikros galės būti atliekamos tik dalyvaujant ūkininkui ar ūkio atstovui, nes nė viena iš žemės ūkį kontroliuojančių institucijų nevykdo operatyvinės veiklos, todėl jų atstovai negali įeiti į privačią teritoriją be savininko žinios. Iki šiol taikyta praktika kirtosi su įstatymų normomis. Tai buvo sisteminė klaida, ir tokios praktikos privalu atsisakyti“, – neabejojo ministras.
Vieniems susiję, kitiems – ne
K. Starkevičiaus tvirtinimu, numatyta peržiūrėti susijusių asmenų paramos administravimo procese apibrėžtį, supaprastinti paramos teikimo taisykles. „Kaime vyksta intensyvi kartų kaita. Tie ūkininkai, kurie 1990 m. ryžosi imtis ūkininkavimo ir buvo jauni, dabar jau pamažu ūkius perleidžia savo atžaloms. Tačiau čia prasideda linksmi dalykai – savo atskirą ūkį įkūręs ir už paramą įsigijęs technikos sūnus negali jos laikyti tėvo technikos kieme net ir tada, kai savo technikos kiemo neturi. Tėvas negali talkinti sūnui technika, kuriai yra gavęs paramos lėšų. Bet taip negali būti“, – tvirtino ministras, pastebėdamas, jog visose institucijose yra rizikų vertinimo grupės, kurios privalo objektyviai vertinti situacijas. Juolab kad europiniai tyrimai rodo, jog tik apie 5 proc. paramos gavėjų bando kaip nors piktnaudžiauti gauta parama, todėl dėl 5 proc. neturėtų kentėti 95 proc. ūkininkų.
„Kai pradėjau galvoti apie susijusių asmenų paramos administravimo procese apibrėžtį, svarsčiau apie reikalingumą keisti įstatymus. Tačiau paaiškėjo, kad to daryti visai nereikia. Tereikia tik tarpusavyje suderinti įvairius poįstatyminius aktus, suvienodinant reikalavimus susijusių asmenų apibrėžtims, pavyzdžiui, kaip yra numatyta žemės įsigijimą ribojančiuose teisės aktuose. Ten 500 ha žemės gali turėti ir tėvas, ir dukra ar sūnus“, – tvirtino K. Starkevičius.
Bus paprasčiau ir aiškiau
KRK nariams ministras aiškino, kad ŽŪM yra numatyta sudaryti įkainių katalogą, įgyvendinant investicines paramos priemones, kuris pasitarnautų tiek pretenduojantiems į paramą, tiek ir paramos skirstytojams. Ministerijoje jau yra skaičiuojami įkainiai kai kurioms investicijoms – mėšlo kratytuvams, traktorių priekaboms ir puspriekabėms, šienapjovėms, skutikliams, krautuvams, presams, purkštuvams, trąšų barstytuvams. „Keista, kad tokių įkainių katalogų iki šiol nebuvo. Panašūs katalogai kitose srityse jau seniai paruošti. Būtų nustatyta aukščiausia paramos riba, o įsigyjant už brangiau – jau būtų paramos gavėjo reikalas. Be to, parengus katalogus, sumažės galimybių pasireikšti korupcijai, atsirastų sveika konkurencija tarp technikos tiekėjų, supaprastėtų projektų rengimas“, – aiškino ministras.
Anot jo, vienas iš svarbiausių uždavinių – patobulinti 2025 m. plotinių priemonių deklaravimo taisykles, optimizuojant deklaruotinų daugiamečių pievų plotus bei suvienodinant terminus vykdyti įsipareigojimams. K. Starkevičiaus pastebėjimu, aiškėja, kad prieš keletą metų daugiamečių pievų plotai buvo didinami dirbtinai – NMA kai kuriuose plotuose fiksuodavo daugiametes pievas, nors realūs stebėjimų duomenys rodo, kad ten daug metų žemė buvo ariama. „Taip būti neturėtų. Todėl kviesčiau visų partijų atstovus KRK susitarti, kokia turėtų būti deklaravimo tvarka ne tik 2025 m., bet ir bent metus ar trejus į priekį, ir išgyvendinti dabartinę praktiką, kai tvarka keičiama jau prasidėjus deklaravimo procesui“, – kalbėjo žemės ūkio ministras. Jo teigimu, yra numatyta peržiūrėti ir įsipareigojimams vykdyti nustatytus terminus. Šiuo metu jų yra 10. Siekiama, kad jų liktų tik 4. Tai ketinama padaryti per spalio mėnesį.
Neūkininkaujantiems – šnipštas
Galite prenumeruoti „Ūkininko patarėjo“ elektroninę leidinio versiją
arba popierinę: el. paštu: platinimas@up.lt,
tel. +370 603 75 963
https://ukininkopatarejas.lt//katalogas/popieriniu-leidiniu-prenumerata/, www.prenumerata.lt, www.prenumeruoti.lt, www.prenumeruok.lt
bei Perlo terminaluose.
Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.