Telšių rajono ūkininkų sąjunga (TRŪS) kreipėsi į teismą su skundu, kuriame prašė panaikinti Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2024 m. kovo 7 d. įsakymo punktą, kurio pagrindu TRŪS įpareigota užtikrinti, kad į 2024 m. kovo 14 dieną prie Žemės ūkio ministerijos organizuojamą ūkininkų protesto akcijos susirinkimą atvažiavę traktoriai būtų be priekabų, puspriekabių, kitos žemės ar miškų ūkio technikos. Toks ribojimas nebuvo argumentuotas, be to, jis nepagrįstai apriboja saviraiškos bei susirinkimų laisvę, teisę pasirinkti protesto formą, teismui nurodė TRŪS. Jos manymu, šiuo atveju traktorių priekabų arba puspriekabių naudojimas proteste niekaip nepažeistų valstybės ar visuomenės saugumo, viešosios tvarkos, žmonių sveikatos ar dorovės arba kitų asmenų teisių ir laisvių. Ūkininkų naudojamos traktorių priekabos ir puspriekabės yra modernios, atitinkančios visus aplinkosaugos reikalavimus, todėl jų naudojimas protesto akcijoje niekaip nepažeistų reikalavimo užtikrinti, kad protesto akcijos metu teritorija nebūtų užteršta mėšlu, srutomis, kitomis organinėmis ar neorganinėmis trąšomis, medžiagomis ar kitaip teršiama. Be to, priekabos ir puspriekabės yra sudedamosios traktorių dalys, ant jų protesto dalyviai kabintų plakatus, kitą vaizdinę medžiagą, kuria sieks atkreipti visuomenės ir valdžios institucijų dėmesį į jų keliamas problemas, jų sprendimo vilkinimą, biurokratizmą.
Teismas, išnagrinėjęs visas bylos aplinkybes, konstatavo, kad ginčijama įsakymo dalimi, kuriuo suderintas planuojamas susirinkimas, susirinkimo laisvė iš dalies buvo apribota.
Teisėjų kolegija pažymėjo, kad skundžiamame įsakyme nėra nurodyta, dėl kokių priežasčių nebuvo patenkinta TRŪS pasirinkta protesto forma (protesto akcijos metu ūkininkai prie Žemės ūkio ministerijos atvyks žemės ūkio technika – traktoriais su prikabinama technika).
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) yra pažymėjęs, kad Konstitucijos 36 straipsnio 2 dalyje kaip susirinkimų laisvės ribojimo pagrindai nustatyti valstybės ir visuomenės saugumas, viešoji tvarka, žmonių sveikata ar dorovė, kitų asmenų teisės ir laisvės (2013 m. liepos 23 d. LVAT nutartis administracinėje byloje Nr. A858-2475/2013). O atsakovės minėtas apribojimo tikslas, kad į susirinkimą atvažiavę traktoriai būtų be priekabų, puspriekabių, kitos žemės ūkio technikos, yra visiškai nemotyvuotas. Teismas pabrėžė, kad individualaus administracinio akto motyvų nenurodymas pačiame akte ir jų papildymas ginčą nagrinėjant teisme iš principo nėra toleruotini, kadangi kliudo suinteresuotam asmeniui pasirinkti būdus bei priemones dėl savo teisių ar interesų gynimo, o galbūt apskritai sutikti ir pripažinti pagrįstu viešojo administravimo sistemos subjekto kad ir neigiamą atsakymą.
Sprendimas per dvi darbo dienas nuo jo paskelbimo gali būti skundžiamas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.
Regionų administracinio teismo informacija
Asociatyvi ŪP redakcijos archyvo nuotr.