Didžiausio įsitraukimo socialiniuose tinkluose sulaukusios naujienos
Visą šių metų vasario mėnesį, Lietuvos socialiniuose tinkluose buvo matomas didelis vartotojų aktyvumas. Socialinės medijos stebėjimo įrankis nustatė, kad didžiausią auditorijos įsitraukimą sužadinusios istorijos buvo šios:
Karo Ukrainoje metines lydėjo antiukrainietiškų naratyvų suintensyvėjimas
Kadangi 2024 m. vasario 24 d. žymi dvejus metus nuo Rusijos plataus masto invazijos į Ukrainą pradžios, tą dieną taip pat išaugo straipsnių, susijusių su Ukraina, skaičius Kremliui palankioje medijoje. Skelbtuose straipsniuose buvo kalbama esą „Lietuva į karą Ukrainoje stos kartu su lenkais, siųsdama savo karius“. Straipsniai kritikavo vyriausybę, teigdami, kad „Lietuvai nereikia karo su rusais, kurį ruošia ši išdavikiška vyriausybė“, Ukrainos pergalė straipsniuose buvo vaizduojama kaip sunkiai įmanoma, o jos valdžia – kaip „nepatikima“. Straipsniuose diskredituota ir lietuvių teikiama parama Ukrainai, hipotetiškai klausiant „kas iš tikrųjų gauna naudos iš visų šių lėšų rinkimo akcijų", referuojant į tą pačią dieną finišą pasiekusią „Radarom“ kampaniją. Per šį ataskaitinį mėnesį Kremliui artimos žiniasklaidos priemonės taip pat plačiai nušvietė JAV žurnalisto Tuckerio Carlsono interviu su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu. Straipsnių autoriai tvirtino, kad pokalbyje buvo aptariamos tokios svarbios temos kaip karo su NATO grėsmė, „tikroji“ padėtis Ukrainoje, bei galimas pasaulinis branduolinis konfliktas.
Vasario mėnesį, iš viso buvo tikrinami 527 straipsniai iš keturių Lietuvoje vis dar veikiančių Kremliui palankių žiniasklaidos priemonių: 77.lt, bukimevieningi.lt, ekspertai.eu ir laisvaslaikrastis.lt. Aktyviausias iš jų buvo naujienų portalas 77.lt, per vasario mėnesį išleidęs 325 straipsnius arba net 62% visų patikrintų straipsnių. Oficialus tos pačios žiniasklaidos priemonės „Facebook“ puslapis taip pat išlaikė aukštą intensyvumo tempą – išleido 152 įrašus, t.y. vidutiniškai daugiau nei penkis įrašus per dieną. Svarbu pažymėti, kad išsiskiriantis portalo reguliarumas ir aktyvumas reikalauja atidžios stebėsenos ir analizės.
Antiukrainietiški naratyvai – ir „Facebook“ socialiniame tinkle
Įdėmiau analizuojant „Facebook“ platformą, tarp aktyviausių jos puslapių – vienas pagrindinių antivalstybinių veikėjų ir žinomas įvairių protestų dalyvis Antanas Kandrotas, viešai žinomas Celofano slapyvardžiu. Svarbu pažymėti, kad žiniasklaidos priemonė 77.lt taip pat yra stipriai susijusi su tuo pačiu asmeniu. Savo „Facebook“ puslapyje „Celofanas LIVE“ jam pavyko išlaikyti stulbinamą tempą – per vasarį paskelbė net 74 įrašus. Nors tai buvo kiek mažiau, lyginant su 105 įrašais per sausį, verta priminėti, kad Celofanas šiuo metu yra laikomas įkalinimo įstaigoje, o jo puslapis vis dar sugeba išlaikyti pabrėžtiną aktyvumą.
Vienas įrašas iš vasario mėnesio „Celofanas LIVE“ puslapio įrašų išsiskyrė paramą Ukrainai menkinančiu naratyvu: jame matoma susirašinėjimo ekrano kopija su Trakų pilies nuotrauka ir žinute „jau pašalinta“, referuojančią į ten kabėjusią Ukrainos vėliavą. Pokalbio ekrano kopija buvo pasidalinta su trumpu įrašo autoriaus komentaru: „Mums pavyko! Ačiū drąsiems žmonėms!" Daugiau nei 400 komentarų išreiškė masinį pritarimą tokiam žingsniui, „didžiulę pagarbą“, gyrė „tokią drąsą“, tvirtino, kad „pagaliau susigrąžinome Trakus“. Panašus turinys, menkinantis Lietuvos paramą Ukrainai ir pabrėžiantis gerai žinomą Kremliaus naratyvą apie Ukrainos prioretizavimą aptinkamas visame „Celofanas LIVE“ puslapyje.
Neigiami sentimentai ir Lietuvos žiniasklaidoje
Analizuojant kasdienį turinio pasiskirstymą Lietuvos žiniasklaidoje, verta paminėti, kad vasario 24 d., minint dvejus metus nuo visapusiškos Rusijos invazijos į Ukrainą, matomas šios tematikos straipsnių išaugimas: jie per dieną pasiekė beveik 500 000 medijos vartotojų. „Awario“ medijų stebėjimo priemonė atskleidė, kad 16% šiuo įrankiu užfiksuotų straipsnių buvo stipriai neigiamo sentimento. Analizės metu pastebimas nuoseklumas Rusijos karo Ukrainoje kontekste platinant anti-ukrainietiškus ir anti-valstybinius naratyvus. Taip pat, verta paminėti, kad žiniasklaidos stebėjimo įrankiai negali atpažinti sarkazmo, kurį labai dažnai naudoja Kremliui palankūs veikėjai, todėl neigiamo sentimento procentas gali būti daug didesnis nei nurodo automatizuoti įrankiai.
Partnerio turinys
Asociatyvi 123rf iliustracija