Planuojami taršos mokesčio ir akcizo degalams pokyčiai

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) Lietuvos aplinkosaugos veiksmingumo vertinimo pristatyme Vyriausybės atstovai užsiminė apie ketinimus didinti akcizo mokestį degalams, registravimo mokestį taršiausiems automobiliams bei įvesti metinį taršos mokestį.

Progresyvūs, bet ne visur

Pasak Vyriausybės vadovės Ingridos Šimonytės, Lietuva pasiryžusi judėti žaliojo kurso kryptimi, tačiau pirmiausia labai svarbu įvertinti esamą situaciją, išgryninti tikslus ir sutarti dėl veiksmingiausių žingsnių tikslo link.

EBPO ataskaita glaustai ir aiškiai apibūdina aplinkos politikos priemones bei jų efektyvumą ir pateikia vertingų rekomendacijų. I. Šimonytė pasidžiaugė, kad šios rekomendacijos ne tik nesikerta su dabartinės Vyriausybės programos nuostatomis, bet veikiau galima kalbėti apie EBPO ataskaitos ir Vyriausybės programos sinergiją.

„Lietuvos aplinkosaugos sektorių šiandien galima apibūdinti kaip saikingai progresyvų, bet pakankamai ambicingą. Galime pasidžiaugti, kad esame tarp labiausiai šiltnamio efektą sukeliančių dujų sumažinusių Europos Sąjungos (ES) valstybių narių, turime vieną efektyviausių užstato sistemų tarp EBPO šalių, atskyrėme vandens išteklių naudojimą nuo ekonomikos augimo, taip pasiekdami vieną esminių darnaus vystymosi rodiklių. Tačiau reikia pripažinti ir įsisenėjusias problemas: tik apie pusė vandens telkinių yra geros būklės, mūsų transporto sektorius, vertinant taršą, yra žemiau ES vidurkio, vis dar naudojame pernelyg daug mineralinių trąšų“, – sakė premjerė.

Šiuo metu mineralinės trąšos, vis dar gausiai naudojamos žemės ūkyje, turi ypač destruktyvų poveikį Lietuvos vandens ištekliams ir Baltijos jūrai. Yra susidariusi paradoksali situacija, kai organinių trąšų naudojimas ribojamas, o mineralinių, kurios teršia aplinką kur kas labiau, – ne.

Didės akcizai

Premjerės I. Šimonytės teigimu, dabartiniai Lietuvoje veikiantys akcizai benzinui ir dyzelinui atitinka tik minimalius ES reikalavimus ir skatina žmones toliau naudoti taršias transporto priemones. „Savo mokesčių sistema, balansuodami ant minimalių ES akcizo tarifų, mes iš esmės kažkiek sukuriame parankesnes sąlygas žmonėms, kurie kurą perka, tačiau taip pat kreipiame ir jų elgesį tam tikra linkme“, – sakė ministrė pirmininkė. Pasak jos, sprendimas didinti akcizo mokesčius degalams skirtas ne papildyti valstybės biudžetą, o keisti žmonių elgesį bei įpročius.

„Šitie mokesčiai skirti ne šiaip papildyti biudžetus, bet keisti žmonių elgesį ir jie tą žmonių elgesį turėtų keisti. Jei valstybės, ES kryptis yra judėti mažiau taršių transporto priemonių link ir nesudaryti mokestinių preferencijų tam elgesiui, kuris vertinamas kaip kenksmingas žaliajam kursui arba aplinkosaugai, tai atitinkamai tie mokesčiai turėtų būti koreguojami“, – EBPO Lietuvos aplinkosaugos politikos vertinimo renginyje kalbėjo premjerė. „Pati kryptis, pati problema labai aiški – mokesčių sistema subsidijuoja žmones, kurie važinėja taršiausiais degalais“, – apibendrino ji.

Vietoj vieno – du

Aplinkos ministro Simono Gentvilo teigimu, dabartinės taikomos priemonės nėra pakankamos siekiant mažinti transporto priemonių taršą. Tą savo ataskaitoje pabrėžė ir EBPO. Anot ministro, naujasis transporto priemonių mokestis bus dvilypis – didės atvežamų automobilių registracijos mokestis taršiems automobiliams, turėtų būti įvestas metinis taršos mokestis.

„Čia turi būti priemonės ne tik skatinimo, o subsidijos jau yra tiek viešajam transportui, tiek elektromobiliams įsigyti, tačiau reikia siųsti signalą dėl taršos mokesčio pakeitimo, ir jis bus dvilypis. Viena vertus, registravimo mokestis dėl pirmo importo į šalį bus pakeistas ir padidintas taršiausiems automobiliams, išlaikytas tam pačiam lygmenyje dabartinės taršos. (…) Atsiras metinis mokestis, kuris apmokestins virš vidurkio taršesnius automobilius“, – sakė S. Gentvilas.

Ministras tikino, kad dėl mokesčio pakeitimų ekonominės galimybės įsigyti automobilį nepasunkės. Pakeitimus ministras vadina signalu pirkti mažiau taršesnius automobilius. „Esminės lengvatos senjorams, daugiavaikėms šeimoms nenumatytas, automobilių įperkamumas nepasikeis, tiesiog signalas rinkai pirkti mažiau taršius automobilius“, – teigė S, Gentvilas.

Lietuvoje vis dar turime ganėtinai seną automobilių parką ir atsiliekame nuo ES vidurkio (LT vidurkis – 13,9 metų, ES – 10,5 metų). Esą svarbu jį atnaujinti ir sukurti žmonėms motyvacinę sistemą. Tam yra skirtas bendro bilieto projektas, viešojo transporto atnaujinimas, elektromobilių infrastruktūros plėtra, skirtingų rūšių transporto jungtys. Šiomis priemonėmis bus prisidedama prie vieno taršiausių sektorių atnaujinimo.

ŪP, Eltos informacija

2021-09-28

 

 

 

 

 

 

 

akcizas degalams, taršos mokestis