Kurdama naujus modelius apie gamtos taršos mažinimą galvoja ne tik lengvųjų automobilių pramonė, tačiau ir sunkiosios darbo technikos gamintojai.
Permirkę degalų ir tepalų kvapais, juodomis rankomis, taip daugelis, iki šiol klaidingai įsivaizduoja ekskavatoriaus vairuotojus. Tačiau naujausios technologijos, tokios kaip pusiau automatinis mašinos valdymas pagal 2D ar 3D elektroninį projektą, berakčio variklio užvedimo mygtuku funkcija, standartinei įrangai priklausantis 203 mm įstrižainės liečiamas monitorius su klaviatūra ir įvedimo ratuku. Taip dirba šių dienų ekskavatoriaus vairuotojai. „Seniau sunkioji darbo technika pirmiausiai turėjo būti patvari ir naši. Tačiau technologijoms tobulėjant, vis daugiau dėmesio imama skirti pažangiausioms technologijoms, ypač gamtos taršos mažinimui. Nenustebčiau sužinojęs, jog po keletos metų bus pradėta kalbėti apie autonominius elektroekskavatorius. Technologiškai tai dar sunku įgyvendinti, mat ekskavatoriams reikia daug galios, bet esu įsitikinęs, kad tai tik laiko klausimas“, - sako Mindaugas Lapienis, Avesco BCP produktų grupės vadovas Baltijos šalyse. Spalio pradžioje gamintojas „Caterpillar“ pristatė tris naujos kartos ekskavatorius, kurie išvysto nuo 90 iki 121 kW galią, o efektyvios naujos kartos mašinos sunaudoja sunaudoja iki 25 proc. mažiau degalų ir atlieka iki 45 proc. daugiau darbo. Naujas išmanus mašinos valdymo režimas automatiškai optimizuoja degalų sąnaudas ir našumą. Dar labiau nustebins žinia, jog ekskavatoriai, kaip ir lengvieji automobiliai, skirstomi pagal komforto kategorijas. Ekskavatoriuose įdiegta 360 laipsnių matomumo funkcija, sujungianti įvairių išorinių kamerų transliuojamus vaizdus ir pagerinanti operatoriaus matomumą visomis kryptimis. Be to, sumontuota automatinė klimato kontrolė, radijas su „Bluetooth“ ir USB jungtimis. „Dažnai tenka matyti žmonių, nesusidūrusių su naujais ekskavatoriais, veidus, kai papasakoju kas juose įdiegta. Pasauliniai gamintojai žengia koja kojon su progresu ir bando sklaidyti stereotipus, kurie gajūs statybų ir kitose pramoninėse šakose, kur naudojama sunkioji technika. Sunku įsivaizduoti kaip viskas atrodys po 10 ar 20 metų“, - teigia M. Lapienis. Nauji „Cat Grade“ turi ir 2D arba 3D sistemą, indikuojančią gylio, lygio ir atstumo rodiklius. Be to, sistema turi virtualaus barjero funkciją, kuri leidžia saugiai dirbti intensyvaus eismo ar ribotos erdvės darbo vietoje. Technologija neleidžia jokiai ekskavatoriaus daliai išlįsti pro operatoriaus nustatytas ribas.