Neįkandama „GILĖS“ savitarna

Sujungus akcines bendroves „Lesto“ ir „Lietuvos dujos“, naujadaras – AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) veiklą pradėjo šiais metais. Privačių vartotojų paslaugų kokybei gerinti ir išsamiai informacijai suteikti, be visą parą veikiančio klientų aptarnavimo telefono (KAT) 1802, sukurta internetinė savitarnos svetainė www.manogile.lt.
Metams įpusėjus, „Ūkininko patarėjo“ redakciją pasiekė kelių rajonų gyventojų skundai: norint prisiregistruoti prie „GILĖS“ svetainės, reikia sugaišti ne vieną pusvalandį, bet dažniausiai prisijungti nepavyksta. Tad ir tariamų konsultacijų bei informacijos konkrečiais atvejais nėra. Gyventojams prikišamai siūlomos svetainės paslaugos tampa absurdiška užmačia.

Kiekvienam internautui po spausdintuvą ir skenerį
Kodėl sodiečiams (ir ne tik jiems) „GILĖS“ svetainės paslaugos stringa tarsi ašaka gerklėje? Mat rajonuose buvę elektros tinklų skyriai panaikinti seniai, dirba tik po kelis elektrikus avariniams gedimams pašalinti. ESO skyriai likę tik apskrityse ir konkretūs jų rekvizitai svetainėje nenurodyti.
Tad jei sodiečiai namų rekonstrukcijos metu nori įsirengti požeminį elektros įvadą ar atlikti sudėtingesnius su elektra susijusius darbus, bet neturi sveikatos, laiko ar transporto ESO skyriams apskrityse pasiekti, privalo skambinti KAT 1802, kur patariama pasinaudoti internetinės svetainės „GILĖ“ paslaugomis. Čia pateikiamas prašymas, kai kurie vartotojo duomenys ir atitinkamas ESO skyrius elektroninu paštu atsiunčia sutartį bei reikiamas technines darbų sąlygas.
Atrodytų, viskas sklandu, bet „Ūkininko patarėjas“ nutarė sodiečių skundą patikrinti. Paskambinus į KAT 1802, kelias minutes zirzeno melodija, o atsiliepusi operatorė patarė prisijungti prie „GILĖS“. Pasiekti tikslą pavyko ne iš karto, tačiau reikalavimai suteikiamoms paslaugoms vertė iš kojų. Jeigu nesinaudoji buhalterinėmis operacijomis ir elektroniniu parašu, reikiamiems dokumentams sutvarkyti, be kompiuterio, privalu turėti ir mokėti naudotis spausdintuvu bei skeneriu (?). Ir tai vadinama „kokybiškomis GILĖS paslaugomis“?

Skaičiai iš fantastikos skrynios?
Mėginant išsiaiškinti minėtų „GILĖS“ reikalavimų pagrįstumą, „ŪP“ redakcija bendruoju elektroniniu paštu pateikė ir daugiau klausimų, susijusių su amžinomis sodiečių ir ūkininkų bėdomis (dėl laukuose styrančių nebereikalingų elektros stulpų ir kt). Tuoj pat sekė automatinis atsakymas: „Į Jūsų užklausimą ESO specialistai atsakys per 2 darbo dienas.“ Deja, atsakymo negauta nei po dviejų dienų, nei po dviejų savaičių. Klausimus teko perduoti asmeniškai ESO atstovui ryšiams su visuomene, bet į klausimus buvo atsakyta tik po trijų savaičių.
Juose bendromis frazėmis apibūdinta ESO veikla atnaujinant elektros tinklus, spartaus gedimų taisymo galimybės, įvardytos minėtiems darbams skirtos lėšos, pateikti migloti atsakymai ir į kitus „ŪP“ klausimus. Itin palankiai vertinama trumpojo telefono numerio 1802 veikla ir tik keli sakiniai apie „GILĖS“ svetainę: „Klientų aptarnavimo paslaugos teikiamos savitarnos svetainėje www.manogile.lt ir klientų aptarnavimo ESO centruose, kurie veikia devyniuose šalies miestuose (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Panevėžyje, Šiauliuose, Alytuje, Marijampolėje, Visagine ir Utenoje). Klientai internetu gali konsultuotis elektros ir dujų klausimais, valdyti savo sutartis, deklaruoti rodmenis, atsiskaityti už elektrą ir dujas bei visas kitas komunalines paslaugas, pervesti greitojo kredito ar draudimo įmokas. Šiuo metu „GILĖ“ surenka įmokas iš daugiau nei 1 750 komunalinių ir kitokių paslaugų teikėjų. Teigiama, kad ji jau aptarnauja daugiau kaip 1,6 mln.(?) klientų, o per pirmąjį pusmetį užsiregistravo daugiau nei 225 tūkst. (?) vartotojų.“

Nelygu klausimai, nelygu atsakymai
„ŪP“ klausimais susidomėjo ir ryšių su visuomene agentūra „VRP Hill+Knowlton Strategies“. Ji „ŪP“ vyriausiojo redaktoriaus elektroniniu laišku paklausė: „…dėl žurnalistės Vandos Baronytės rašomo straipsnio apie „Gilę“: gal galite patikslinti, kokia straipsnio tema ir kokiu tikslu jis rengiamas?“
Veiksmas vystėsi toliau: negailėdami veltui praleistos darbo dienos, netaupydami kuro, vilniečiai ESO specialistai sumanė Kauno skyriuje korespondentei „praplauti smegenis“. Kai ši užmačia nepavyko, ESO atstovas ryšiams su visuomene M. Burba tėškė: „Visiems korespondentams mūsų atsakymai tinka, tik ne jums.“
Na, nelygu klausimai, nelygu atsakymai. Belieka apibendrinti, kad, „Ūkininko patarėjo“ žiniomis, KAT 1802 padalinyje darbuotojų kaita didžiulė – dažniausiai keliems mėnesiams įsidarbina studentai. Tad operatoriams parengtos specialios klausimų ir atsakymų anketos. Bet koks konkretesnis klausimas anksčiau likdavo be loginio atsakymo, o šiemet siūloma prisijungti prie „GILĖS“.
Ir kas gi ta stebuklingoji svetainė „GILĖ“, kuriai sukurti, tikėtina, išleistas ne vienas tūkstantis eurų? Panaršius po minėtą svetainę nesunku susidaryti nuomonę, jog ją rengę IT darbuotojai vadovaujasi kompiuterizuoto jaunimo gebėjimais ir supratimo neturi, kaip gyvenama už didmiesčių ribų. Daugumai sodiečių ir ypač pensininkams „tobulos“ GILĖS paslaugos neįkandamos arba ir nežinomos. Įdomus M. Burbos teiginys, jog, norint naudotis „GILĖS“ paslaugomis, reikiama kompiuterinė įranga yra bibliotekose arba seniūnijose. Deja, dažname kaime bibliotekos nėra… O ir iki seniūnijų atstumai matuojami ne vienu kilometru. Kitas klausimas, ar bus leista seniūnijose šia įranga kiekvienam naudotis?

Vanda BARONYTĖ
„ŪP“ korespondentė

Algimanto SNARSKIO piešinys

UP Peržiūrėti visą numerį galite ČIA.