Inovatyvus gamtą tausojantis biometano dujomis varomas „New Holland“ traktorius jau AB „Lytagra“

Sparčiai didėjant pasaulio gyventojų skaičiui, ūkininkai susiduria su iššūkiu pagaminti daugiau produkcijos, tam, kad patenkinti nuolat didėjantį maisto produktų poreikį. Tačiau norint ir toliau išlaikyti aukštą produktyvumo lygį, labai svarbu, kad būtų tausojama aplinka, o turimi ištekliai būtų naudojami atsakingai. Sumažindami ūkininkavimo poveikį aplinkai ir taupiai naudodami esamus išteklius užtikrinsime, kad ir ateinančios ūkininkų kartos galės sėkmingai ir efektyviai dirbti  žemę ir išmaitinti žmoniją.

Prieš 15 metų „New Holland“ kompanija paskelbė savo siekį būti „Švarios Energijos Lydere“, įsipareigodama kurti aplinką tausojančias žemės ūkio mašinas, naudojančias atsinaujinančius energijos šaltinius, diegti pažangias išmetamų teršalų mažinimo sistemas, ir tvarias žemės ūkio technologijas.

Praėjus vos trejiems metams, kompanija sukūrė „Energetiškai Nepriklausomo Ūkio“ koncepciją, pagal kurią ūkyje dirbančios mašinos naudoja energijos šaltinius, gaunamus iš augalų, auginamų tame pačiame ūkyje. 2009 metais „New Holland“ pademonstravo pirmąją alternatyviais degalais varomą traktoriaus prototipą „New Holland“ NH2. Šis traktorius „Agritechnika“ parodoje buvo apdovanotas aukso medaliu.

2013 metais „New Holland“ pristatė metano dujomis varomą traktoriaus prototipą, kaip sekantį nuoseklų žingsnį link nusibrėžto tikslo.

Šiandien įvariuose ūkiuose visoje Europoje,  dirba keli biometano dujomis varomų „New Holland“ T6.180 „Methane Power“ modelio traktorių prototipų. Šie traktoriai – galutinio išbandymų etapo sudėtinė dalis,  prieš pradedant serijinę gamybą. „New Holland“ planuoja, kad pirmieji serijiniai traktoriai nuriedės nuo konvejerio 2022 metais ankstyvą pavasarį.

Džiugu, kad vienas iš priešserijinių, bandomųjų T6.180 „Methane Power“ traktorių jau yra Lietuvoje. Šio traktoriaus laukia serija lauko bandymų, dirbant įvairius darbus.

Taigi, kas tas „New Holland“ T6.180 „Methane Power“, 2019 metais „Agritechnikoje“ Hanoveryje pelnęs „Tvaraus Metų Traktoriaus 2020“ titulą?

Išoriškai  T6.180 „Methane Power“  yra labai panašus į standartinį dyzelinu varomą T6 serijos „New Holland“ traktorių. Nieko keisto, nes „Methane Power“ kabina, tiltai ir netgi transmisija yra tokie patys kaip ir „tradiciniuose“ T6 traktoriuose.  Esminiai pastebimi skirtumai – degalų bakai, o pakėlus variklio gaubtą – viršutinė variklio dalis.

Nors variklio blokas niekuo nesiskiria nuo 6 cilindrų 6,75 l darbinio tūrio NEF serijos standartinio variklio bloko ir net tepalų keitimo intervalai išliko tie patys (kas 600 valandų), metanu varomo variklio cilindrų galvutė skiriasi ženkliai: vietoje dyzelino purkštukų įtaisyti dujų purkštukai ir uždegimo žvakės. Dujos įpurškiamos atskirai į kiekvieną cilindrą, taip užtikrinant pastovų, švarų ir maksimalų degimą. Metanu varomame variklyje žymiai paprasčiau užtikrinti griežčiausius TIER V etapo emisijos reikalavimus – nereikia jokių sudėtingų (bet jau tapusių įprastomis) papildomų sistemų, tokių kaip deginių recirkuliacijos sistema  (EGR), arba katalitinė redukcijos sistema (SCR), nei kietųjų dalelių filtro (DPF). Net be šių papildomų sistemų, metanu varomo T6.180 išmetamų teršalų emisija yra žymiai mažesnė negu leidžia griežti TIER V etapo reikalavimai:  anglies monoksido dalelių yra 75 proc. mažesnė, angliavandenilių 90 proc. mažesnė, kietųjų dalelių 98 proc. mažesnė, azoto oksidų mažesnė 62 proc., o anglies monoksido emisija 11 proc. mažesnė.

Kai „New Holland“ ėmėsi kurti metanu varomą traktorių, esminė sąlyga buvo – nepabloginti variklio charakteristikų lyginant su standartiniu to paties darbinio tūrio dyzeliniu varikliu. Nepaisant ženkliai sumažėjusių išmetamų teršalų, T6.180 „Methane Power“ turi tokią pačią 175 AG didžiausią galią ir sukuria maksimalų 740 Nm sukimo momentą kaip ir jo dyzelinu varomas „pusbrolis“. Be to, „Methane Power“ eksploataciniai kaštai yra net 30 proc. mažesni, o triukšmo lygis net 5 decibelais mažesnis, lyginant su analogiškos galios dyzeliniu varikliu.

Tradiciniai dyzelino bakai buvo nuimti, o juos pakeitė 10 skirtingos talpos dujų bakai, sukonstruoti taip, kad išlaikytų slėgio pusiausvyrą kai dujos sunaudojamos. Ant priekinės tritaškės pakabos gali būti montuojamas „intervalo prailginimo“ blokas, kuris tuo pačiu veikia kaip balastas, sveriantis 850 kg. Beje šis blokas gali būti perkeltas ant galinės tritaškės pakabos, dirbant su frontaliniu krautuvu.

Degalų pildymas atliekamas per vožtuvą, esantį kairėje pusėje, šalia kabinos laiptelių, naudojant NGV1 įpylimo „pistoletą“, kuris gerai pažįstamas daugumai gamtinių dujų transporto savininkų, o užpylimas trunka apie 5 minutes. Pilnai užpildytais 453 litrų tūrio bakais (kas atitinka maždaug 79 kg suslėgtų metano dujų) traktorius turi pakankamai degalų dirbti iki 8 valandų transporte, arba darbuose su įjungtu GTV dirbant maksimalia galia, arba iki 14 valandų lengvesniuose darbuose, tokiuose kaip darbas su pašarų dalytuvu.

Metano koncentracija ūkiuose išgaunamose biodujose siekia apie 75 proc., o  norint šias dujas naudoti kaip „Methane Power“ traktoriaus degalus, pirmiausia reikėtų jas išgryninti bent iki 83 proc.. Tam tikslui reikėtų panaudoti specialią išgryninimo įrangą. Tada, įtaisius dujų užpylimo stotelę jau galima būtų ir pasigirti, kad „traktoriui naudoju tvarumą užtikrinančius, ūkyje užaugintus degalus“.

Pritrūkus biometano degalų, galima drąsiai naudoti ir suslėgtas arba suskystintas gamtines dujas. Šių dujų kolonėlių tinklas Lietuvoje sparčiai plečiasi.

Visus, norinčius iš arti pamatyti ir prisiliesti prie bene didžiausios šių dienų inovacijos „New Holland“ T6.180 „Methane Power“ traktoriaus, kviečiame į AB „Lytagra“ stendą parodoje „Ką pasėsi 2021“.

Parengė „New Holland“ Pardavimų grupės vadovas Rolandas CHOSITAŠVILI

Nr. 150/7

2021-09-12

 

 

 

 

New Holland, Lytagra, alternatyvūs degalai