Columbus +4,4 °C Debesuota
Penktadienis, 26 Bal 2024
Columbus +4,4 °C Debesuota
Penktadienis, 26 Bal 2024

Apie bepiločių orlaivių ateitį Lietuvoje: ruošiant specialistus, jaučiamas dėstytojų trūkumas

2023/05/01


Dar 1999-iasiais dronų idėją į Lietuvą pirmasis atvežęs Kauno technologijos universiteto (KTU) Transporto inžinerijos katedros docentas Saulius Japertas kartais vadinamas bepiločių orlaivių tėvu Lietuvoje. Pirmąją knygą lietuvių kalba apie juos parašęs S. Japertas pasakoja, jog Lietuva jau dešimtmetį kuria profesionalius dronus, o kai kurie iš jų jau išbandyti ir Rusijos kare prieš Ukrainą.
Saulius Japertas.

Dėl dronų gebėjimo skraidyti, gabenti ir atlikti įvairias užduotis ši technologija pakeitė gyvenimą daugeliu atžvilgių. Dronai palengvina kasdienes užduotis įmonėms, viešosioms tarnyboms ir privatiems asmenims. Kai kurie iš dronų yra naudojami net medicininių priemonių pristatymui į atokias vietoves, kuriose žmonių gyvybėms gresia pavojus, o kitomis priemonėmis pasiekti sudėtinga.

„Bepiločio orlaivio apibrėžimas, kuris labiau paplitęs inžinerinėje sampratoje, yra toks, jog bepilotis orlaivis – tai skraidantis robotas, kurį galima valdyti nuotoliniu būdu, arba jis gali skristi savarankiškai, naudojant programine įranga valdomus skrydžio planus, veikiančius kartu su borto jutikliais ir pasauline padėties nustatymo sistema – GPS“, – teigia doc. S. Japertas pabrėždamas, jog bepiločiai orlaiviai šiandien dažniau vadinami dronais.

Buvęs kariškis, KTU docentas teigia, jog pirmą kartą su bepiločiu orlaiviu „Sojka III“ buvo supažindintas Čekijoje, besimokydamas karo akademijoje Brno.

„Nuo to laiko pradėjau jais domėtis“, – apie pažintį su dronais pasakoja docentas.

Lietuva jau dešimtmetį gamina dronus

Kaip parodė karas Ukrainoje, dronų, tiek oro, tiek antžeminių naudojimo perspektyvos yra pakankamai didelės. „Dar 2003 metais išleistoje knygoje rašiau, kad tuo metu daugiau negu 30 šalių gamino įvairios paskirties dronus. Tame tarpe ir tokios šalys, kurios technine ir technologine prasme, drįstu teigti, stovi ant žemesnio laiptelio, negu Lietuva“, – teigia doc. S. Japertas.

Anot KTU Transporto inžinerijos docento, jau dešimtmetį Lietuva kuria profesionalius dronus, o kai kurie Lietuvoje pagaminti dronai yra išbandyti ir Rusijos kare prieš Ukrainą.

Šiuo metu daugėja įmonių, kurios užsiima dronų gamyba. Docentas suskaičiuoja iki dvidešimt tokių įmonių, o tarp jų ir „AeroDiagnostika“, „Altus technicus“, „Aviatic MRO“, „Unmanned Defence Systems“.

„Dronai yra jutiklių platformos, o jutiklių gamyba ir integravimas į sistemą nereikalauja milžiniškų indėlių, lyginant su pilotuojamų orlaivių kūrimu. Antra, dronų nuotolinis valdymas ar pilnai autonominis skrydis reikalauja gerų valdymo ir kontrolės sistemų, t.y. iš esmės programuotojų, elektronikos ir telekomunikacijų specialistų indėlio“, – teigia docentas.

Anot S. Japerto, kadangi dronų kūrimas nereikalauja investicijų, o šiam procesui reikalingi plataus profilio inžinieriai, kurių Lietuvoje yra gausu, tokios gamybos vystymui Lietuva turi pakankamai stiprų potencialą.

Ar bepiločiai orlaiviai galėtų tapti bepiločiais lėktuvais?

Bepiločiai orlaiviai šiuo metu skirti gabenti jutiklius ir tam tikrus krovinius. Tačiau jau kelerius metus kuriami ir tokie bepiločiai orlaiviai, kuriais galima gabenti žmones. S. Japertas vardija tokius pavyzdžius, kaip „Tesla“ įmonės „Drone taxi“, ir kitos inovacijos, tokios kaip „Flying taxi“, ar vienas pirmųjų žmones gabenantis taksi „Enhang 184“, JAV „Maker“ – jų vis daugėja.

Šiuo metu didžiausia kliūtis tokių bepiločių orlaivių, kurie gali gabenti žmones, vystymui yra tarptautiniai ir vietiniai teisiniai reikalavimai. Oro transportas, gabenantis keleivius, turi praeiti labai griežtas licencijavimo ir sertifikavimo procedūras, kurios užtrunka ne vienerius metus.

„Kalbant apie civilinę aviaciją, naujovės į ją patenka santykinai negreitai. Iš kitos pusės, be pačių orlaivių sertifikavimo ir licencijavimo iššūkių yra ir neišspręstų klausimų, susijusių su oro erdvės naudojimu: kokiais oro keliais skraidyti, kaip jie bus identifikuojami, kas vykdys kontrolę ir panašiai“, – tikina docentas.

Anot jo, yra tam tikrų etinių ir moralinių iššūkių, į kuriuos šiai dienai taip pat nerandama atsakymų. Todėl artimiausiu metu tikėtis tokių taksi bumo neverta.

Dronų inžinerija turi daugiau perspektyvų nei pilotuojamų orlaivių

S. Japertas teigia, jog universitetuose ir kolegijose, kuriose yra viena ar kita su aviacija susijusios studijos, būtinai bus dėstomi ir dalykai, susiję su bepiločiais orlaiviais.

Šiuo metu KTU Mechanikos fakultete II-os pakopos Aeronautikos inžinerijos studijose galima gilinti žinias bepiločių orlaivių ar kosmoso technologijų srityse.

S. Japertas pabrėžia, jog bepiločių orlaivių technologijų sritis turi daug iššūkių: „Visų pirma, ruošiant specialistus jaučiamas dėstytojų trūkumas, ypatingai mokslo daktarų. Gabus jaunimas, žiūrėdamas į finansines perspektyvas skuba įsidarbinti, todėl dažnai pasirenka ne tęsti studijas universitete, o karjerą versle“.

Docento teigimu, bepiločių orlaivių srityje privalumų daugiau nei iššūkių. Anot S. Japerto, KTU turi gerą studijų bazę, tai pažymėta ir neseniai vykusiame studijų krypčių išoriniame vertinime.

„Turime ne tik puikų iniciatyvų ir žingeidų jaunimą, bet ir bepiločių orlaivių vystymosi perspektyvas. Šiuo metu jos kai kurių ekspertų vertinamos net geriau, negu pilotuojamu orlaivių“, – akcentuoja docentas.

 

KTU informacija

Dalintis

Advertisement

Advertisement

2024/04/26

Kas išgelbės Agrocheminių tyrimų laboratoriją?

Beveik 60 metų veikiančią, daug duomenų per tą laiką sukaupusią, vienintelę Lietuvoje akredituotą Agrocheminių tyrimų laboratoriją, kurios patikimi dirvožemio, vandens, trąšų, mėšlo, pesticidų likučių, pašarų, nuotekų ir kiti ...
2024/04/26

VRK pasirūpino priemonių paketu į rinkimus atvykstantiems rinkėjams su regos negalia

Leidiniai Brailio raštu, padidinamieji stiklai, įgarsinta informacija apie rinkimus ir balsavimo biuletenių įmautės – tokį specialiųjų priemonių paketą rinkėjams, turintiems regėjimo negalią, parengė Vyriausioji rinkimų komisija (VRK)...
2024/04/26

„Agrifac“ savaeigiai purkštuvai: alternatyva dyzelinui – HVO

Siekdami tvariai ir veiksmingai prisidėti prie maisto produktų gamybos pasaulyje savaeigių purkštuvų gamintojas „Agrifac“ skelbia apie naujausią inovaciją, kuri prisidės prie pasaulinio judėjimo už tvarų žemės ūkį ir anglies pėd...
2024/04/26

EŽTT teisėjas G. Sagatys: „Žmogaus teisių apsauga nebus tvari, jeigu bus nuleidžiama iš viršaus”

Balandžio 21-ąją dr. Gediminas Sagatys iškilmingai prisiekė ir pradėjo eiti Europos Žmogaus Teisių Teismo (EŽTT) teisėjo pareigas. Į jas buvo išrinktas šių metų sausio 23 d. Europos Tarybos Parlamentinės asamblėjos sprendimu.
2024/04/26

Dvi retos gegužraibinių augalų rūšys bus saugomos

Lietuvos Respublikos saugomų gyvūnų, augalų ir grybų rūšių sąrašas papildytas dviem gegužraibinių (Orchidaceae) augalų rūšimis – į jį įrašytas trumpalapis skiautalūpis ir paelbinis skiautalūpis.
2024/04/26

Europos prokuratūros ir FNTT tyrimas: dėl galimai apgaule įgytų 4 mln. eurų ES fondų lėšų – įtarimai 9 asmenims

Devyni asmenys įtariami apgaule galėję įgyti per 4 mln. eurų Europos Sąjungos (ES) struktūrinių fondų bei Lietuvos biudžeto lėšų. Ikiteisminiame tyrime, kurį kuruoja Europos deleguotųjų prokurorų biuras Lietuvoje, o atlieka Finansinių nusik...
2024/04/26

Bronis Ropė: „Mano darbai Europos Parlamente, kad Lietuvos žemės ūkis klestėtų“

Nuo pirmos savo darbo dienos Europos Parlamente dar 2014 m. dirbau Žemės ūkio ir kaimo plėtros (AGRI) komitete. Keista, kad tada buvau vienintelis parlamentaras iš Lietuvos, kuris pasirinko dirbti šiame itin svarbiame, už bendrosios ...
2024/04/26

Lazdynų ligoninės direktorės vyras – įtariamasis jau antrame korupcijos tyrime

Vadinamosios Lazdynų ligoninės direktorės Jelenos Kutkauskienės sutuoktiniui pareikšti įtarimai antrame pastaraisiais metais vykdomame su sveikatos priežiūros sistema susijusiame korupcijos tyrime, nurodo prokuratūra ir BNS šaltiniai.
2024/04/26

Kėdainių rajone – žvėriškas mokesčio už komunalines atliekas augimas

Kėdainiai („Rinkos aikštė“). Nuo balandžio pirmosios Kėdainių rajono gyventojams žvėriškai padidėjo mokestis už komunalinių atliekų tvarkymą. Nuo šiol mokėti teks bene dvigubai daugiau. Paskutines kelnes žmonėms to...