Kaunas +22,3 °C Dangus giedras
Trečiadienis, 16 Lie 2025
Kaunas +22,3 °C Dangus giedras
Trečiadienis, 16 Lie 2025
arla.com nuotr.

Europoje – pieno rinkos koncentracija

2025/07/16


Jungiasi didieji Europos pieno kooperatyvai. Jeigu rinkos reguliavimo institucijos patvirtins šį akcininkų sprendimą, pieno sektorius taps labiau koncentruotas - naujas kooperatyvas apjungtų daugiau nei 12 000 pieno ūkių, o bendros metinės pajamos siektų apie 19 mlrd. eurų.

Jungtinis kooperatyvas

„Arla Foods“ ir „DMK Group“ išplatino pranešimą spaudai, kad kooperatyvų direktorių valdybos balsavo už planuojamą susijungimą. Dabar laukiama, ar šis visam Europos pieno sektoriui svarbus veiksmas bus patvirtintas reguliavimo institucijų.

Pranešama, jog šis „Arla Foods“, taip pat „DMK“ ir „DOC Kaas“ kooperatyvų, kurie kartu ir sudaro „DMK Group“, sprendimas turėtų užtikrinti pieno sektoriaus augimą, o „jungtinis kooperatyvas turės unikalią poziciją, leidžiančią teikti dar didesnę vertę, siūlydamas platesnį pieno produktų asortimentą, didindamas produktų inovacijas ir užtikrindamas stabilų rinkos dalyvavimą“.

Abu besijungiantys kooperatyvai jau ir taip vysto bendrą projektą – jie turi sukūrę įmonę  „ArNoCo“, kuri DMK išrūgas perdirba į baltymų koncentratus „Arla“ kompanijai.

Ką norima pasiekti?

Abiejų kooperatyvų valdybų ir tarybų skelbiami pagrindiniai principai – stabilizuoti pieno gamintojų pajamas, kurios nuolat mažėja vis nepalankesnėje ekonominėje aplinkoje, ir stiprinti jų konkurencinę poziciją pasaulinėje rinkoje.

Kaip skelbia tygodnik-rolniczy.pl., susijungus „Arla“ ir DNK, numatomas pieno supirkimo kainų stabilumas pirmiausia bus pasiektas didinant gamybos apimtis. Tai taip pat palaikys investicines sąlygas tiek gamyklose, tiek ūkiuose. Be to, mažmeninės prekybos sektoriuje gaminamų produktų skaičius didės.

Iš tiesų, naujasis subjektas turės didelius gamybos pajėgumus kiekvienoje produktų kategorijoje – nuo brandintų sūrių iki galanterijos ir funkcinių produktų. Pardavimai bus vykdomi praktiškai visuose segmentuose, tiek kaip aukščiausios kokybės prekių ženklai, tiek kaip mažmeninės prekybos tinklų nuosavi prekių ženklai.

Svarbu pastebėti, jog dar prieš planuojamą susijungimą abiejų kooperatyvų produktai jau buvo platinami 160 pasaulio šalių.

Konsolidacija įsibėgėja

Beje, pieno sektoriuje panašūs bendrovių susijungimai jau buvo patvirtinti, įskaitant Nyderlandų kooperatyvų „Friesland“ ir „Campina“ konsolidaciją.

O praėjusiais metais įvyko jau bendro Nyderlandų kooperatyvo „Friesland Campina“ susijungimas su Belgijos „Milcobel“. Nors šis procesas oficialiai baigtas, kai kurie organizaciniai klausimai vis dar neišspręsti ir tikimasi, kad jie bus išspręsti šiais metais. Šių dviejų bendrovių susijungimas sukūrė subjektą, kurio pardavimo pajamos siekia 14 mlrd. eurų, kuriame dirba apie 22 000 žmonių ir kuris perdirba 10 mlrd. kilogramų pieno.

Tarp mažesnių sandorių galima paminėti praėjusių metų birželį Vokietijos pieno gamintojos „Ehrmann“ įsigytą bendrovę „Trewithen Dairy“ Jungtinėje Karalystėje.

Europoje vykstantys pieno sektoriaus konsolidacijos procesai galimai paskatins permainas ir Lietuvos pieno sektoriuje – galbūt panašūs procesai prasidės ir pas mus?

Tolimesni veiksmai

Tokio masto susijungimams yra būtinas Europos Komisijos pritarimas. Todėl gavus atstovų valdybų pritarimą, susijungimą vertins ir nagrinės ES rinkos reguliavimo tarnyba, o pats procesas teoriškai turėtų būti baigtas 2026 m. pirmąjį ketvirtį. Per šį laiką bus standartizuota bendrovės vidinė struktūra, taip pat turėtų būti išspręsti tokie klausimai, kaip mokėjimo už kooperatyvui pristatomą pieną modeliai.

Kol nebus gauti galutiniai šio nagrinėjimo rezultatai, abu kooperatyvai ir toliau veiks kaip dvi nepriklausomos bendrovės.

Susijungusi bendrovė išsaugos pavadinimą „Arla“, o jos būstinė bus Viby mieste, Danijoje. Po susijungimo Janas Toftas Nørgaard‘as turėtų tapti jungtinio kooperatyvo pirmininku, Pederis Tuborgh‘as liks generaliniu direktoriumi, o dabartinis „DMK Group“ generalinis direktorius Ingo Müller‘is taps „Arla“ vykdomosios vadovybės komandos nariu kaip integracijos vykdomasis viceprezidentas.

Faktai apie kooperatyvus

„Arla Foods“ yra tarptautinė pieno produktų bendrovė, priklausanti daugiau nei 7600 ūkininkų iš Danijos, Švedijos, Jungtinės Karalystės, Vokietijos, Belgijos, Liuksemburgo ir Nyderlandų. „Arla Foods“ yra viena iš pirmaujančių tarptautinės pieno produktų rinkos dalyvių, turinti tokius žinomus prekių ženklus kaip „Arla“, „Lurpak“, „Puck“ ir „Castello“.

„Arla Foods“ daugiausia dėmesio skiria geros pieno maistinės vertės tiekimui iš tvaraus ūkininkavimo ir veiklos, taip pat yra didžiausia pasaulyje ekologiškų pieno produktų gamintoja.

Kooperatyvo metinės pajamos siekia 13,8 mlrd. eurų. „Arla Foods“ oficialiai turi 7 600 savininkus ir 21 900 darbuotojų. Per metus perdirba 13,7 mlrd. kg.

Didžiausia Vokietijos pieno kooperatyvinėje bendrovėje „DMK Group“ yra 4600 savininkai ir čia dirba 6800 žmonių daugiau nei 20 vietų Vokietijoje, Nyderlanduose bei kituose filialuose. Bendrovė perdirba pieną į aukščiausios kokybės maisto produktus. Produktų portfelį sudaro sūris, pieno produktai ir kūdikių maisto ingredientai, ledai, išrūgų produktai ir veganiški produktai.

Tokie prekių ženklai kaip „MILRAM“, „Oldenburger“, „Uniekaas“, „Alete bewusst“ ir „Humana“ pelnė vartotojų pasitikėjimą tiek šalyje, tiek užsienyje ir pavertė bendrovę įsitvirtinusia žaidėja savo vidaus rinkose ir pasirinktose tikslinėse rinkose visame pasaulyje.

„DMK Group“, būdama viena didžiausių Vokietijos maisto produktų mažmeninės prekybos tiekėjų, kurios bendra apyvarta siekia 5,1 milijardo eurų, yra viena iš pirmaujančių pieno bendrovių Europoje. Per metus perdirba 5,3 mlrd. kg pieno.

 

Parengė Ričardas Čekutis

Dalintis