„Dekoratyvinis apželdinimas dažnai suprantamas tik kaip veikla, kuomet parengiamas želdynų projektas, parenkami ir pasodinami derantys augalai. Toks įsivaizdavimas toli gražu neatspindi to, kaip atrodo dirbančiųjų su augalais kasdienis darbas. Reikia mylėti augalus ir mėgti žemės darbus, išmanyti augalų poreikius, daug dirbti fiziškai, nešiojant substrato maišus ar augalus vazonuose, nebijoti prasto oro, susitepti ar sušlapti. Kaip juokauju, pradėjusios dirbti su augalais, moterys turi pamiršti aukštakulnius“, – komentuoja ūkio „Sodo rožė“ vadovė Audronė Virbickienė.
Labai svarbu motyvacija
Pašnekovė sako jau daug metų bendradarbiaujanti su Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centru ir priimanti į praktiką šio centro ugdytinius.
„Su augalais darbų yra ištisus metus, tik jie skiriasi priklausomai nuo metų laiko, sezoniškumo. Praktiką atliekantys mokiniai gauna užduotis augalus palaistyti, pakarpyti, paruošti sodinimui, paruošti substratą ir panašiai. Be to, jie visada dirba šalia mūsų, mato, ką mes darome, tad papildomai mokosi ir stebėdami, taip pat visada gali klausti, kas neaišku ar kas domina“, – pasakoja A. Virbickienė.
Jos nuomone, jeigu mokinys nori išmokti, jam bet kokia praktika būna naudinga, nes dirbant su augalais praktinė patirtis yra labai svarbi, vien teorijos nepakanka, be to, motyvuotiems mokiniams paprastai ir daug geriau sekasi.
Daugiau motyvuotų žmonių gėlių augintoja sako pastebinti tarp vyresnių mokinių, jie labiau nori kažką pabandyti, daugiau sužinoti. Tarp jaunų irgi yra smalsių ir besidominčių, bet apskritai jaunimas dažnai dar būna neapsisprendęs, ar tai tikrai jų sritis, o vyresni renkasi mokslus, jau žinodami, ko konkrečiai nori.
„Kai kurie šiuos mokslus renkasi kaip veiklą akiračio plėtimui ar hobį, nes turi kitą darbą, o papildomai nori išmokti apželdinimo paslapčių. Yra ir tokių, kurie mokėsi, atliko praktiką, pabaigę pradėjo dirbti savarankiškai, ir vis dar atvažiuoja pas mus augalų įsigyti ar šiaip pasitarti rūpimais klausimais“, – teigia pašnekovė.
Paklausta, ko reikia, kad būtų galima sėkmingai dirbti dekoratyvinio apželdinimo srityje, A. Virbickienė sako, kad žmogus turi neturėti rimtų sveikatos problemų, nes, pavyzdžiui, nuolatos skaudanti nugara ar maudžiantys sąnariai neleis dirbti žemės darbų, taip pat negalėtų dirbti tie, kas turi alergijų žiedadulkėms.
„Be to, reikia atsidavimo, nes tenka dirbti įvairiomis oro sąlygomis – ir per šalčius, ir per karščius, dažnai neskaičiuojant darbo valandų, ypač aktyviausio sezono metu. Taip pat reikia domėtis augalais, jų priežiūra, naujovėmis, būti smalsiam, kantriam, nebijoti nesėkmių, nes dirbant su augalais jų būna“, – vardija verslininkė.
Mokėti taikytis prie gamtos
Pasak Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centro Grožio paslaugų skyriaus vedėjos dr. Daivos Abromavičienės, įgyti dekoratyvinio apželdinimo darbuotojo specialybę dažniausiai renkasi labai motyvuoti mokiniai. Praktika įvairiose dekoratyvinio želdinimo srityje dirbančiose įmonėse jiems yra vienas laukiamiausių ir svarbiausių dalykų, nes būtent jos metu mokiniai mokosi atlikti svarbiausius dekoratyvinio apželdinimo darbuotojo darbus.
„Įvertinant tai, kad šis darbas yra labai sezoniškas, daugiausia praktinis mokymas įmonėse vyksta rugsėjo-lapkričio mėn. ir kovo-birželio mėn. Mokinių laukia gėlininkystės ūkiai, medelynai, Botanikos sodas. Šie socialiniai partneriai suteikia ne tik praktinio mokymo erdves, bet ir profesines žinias, kurias mokiniams perduoda ten dirbantys specialistai“, – sako dr. D. Abromavičienė.
Ją džiugina bendradarbiavimas su verslo atstovais, tačiau norėtų, kad būtų daugiau galimybių atsižvelgti į kiekvienos mokymo grupės individualumą.
A. Virbickienė savo ruožtu pastebi, kad daugiau naudos iš praktikų būtų, jei jos būtų organizuojamos lanksčiau.
„Darbo su augalais sąlygas dažnai diktuoja gamta, todėl reikia reaguoti greitai, iš anksto viską susiplanuoti gali būti sudėtinga. Profesinės mokyklos dažnai turi prieš mėnesį ir daugiau suplanuoti, kokią dieną į kokį konkrečiai objektą mokiniai vyks atlikti praktikos, nuo tvarkaraščio nukrypti negalima. Dažnai būna, kad tokius planus sujaukia oras – pavyzdžiui, numatytas augalų sodinimas, o tą dieną pliaupia lietus ir toks darbas tampa neįmanomas. Reikėtų daugiau lankstumo, nes dirbant su gamta tenka išmokti taikytis prie jos, o ne tikėtis, kad ji prisitaikys prie žmonių sukurtų tvarkų“, – sako pašnekovė.
Anot A. Virbickienės, bendradarbiavimas su profesinio mokymo įstaigomis organizuojant praktinį mokymą sudaro puikias galimybes abipusiam tobulėjimui: gali padėti mokiniams geriau suprasti darbo rinkos poreikius, profesinėje veikloje ir darbe laukiančius iššūkius, būtinų kompetencijų svarbą. Specifines žinias ir įgūdžius mokiniai gali tobulinti praktinio mokymo vietose bei tęsdami mokslus kolegijose ar universitetuose.
Partnerio turinys
Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centro nuotr.