Kaunas +16,1 °C Dangus giedras
Ketvirtadienis, 22 Geg 2025
Kaunas +16,1 °C Dangus giedras
Ketvirtadienis, 22 Geg 2025

Pirmasis vandeniliu varomas Fendt traktorius, pristatytas Vokietijos parodoje, fendt.com nuotr.

Vandeniliu varomi traktoriai tobulėja

2025/04/06


„Massey Ferguson“ traktorių  gamykloje Beauvais mieste, Prancūzijoje, kompanija AGCO kuria mobilius kuro bakus, skirtus traktoriui, kuris gali važiuoti vandeniliu. Planuojama, kad naujovė bus galutinai įdiegta 2026 m.

Naujas gaminys

Jungtinių Valstijų žemės ūkio technikos kompanija AGCO yra pagrindinė traktorių „Massey Ferguson“, „Fendt“ ir „Valtra“ gamintoja. AGCO dirba su Prancūzijos įmonių konsorciumu „Arhystote“. Kompanijos dabar dirba ties mobiliomis talpyklomis, kurios esant aukštam sėlgiui kaupia vandenilį, praneša gamykla.

Tokios talpyklos turi būti pritaikytos naudoti traktoriuje, kuris varomas vandeniliu. Siekiama, kad jau iki 2026 m. pasirodytų pirmasis vandeniliu varomas „Massey Ferguson“. Prancūzijos vyriausybė projektui skiria 4,4 mln. eurų subsidijų.

„Ši variklio koncepcija leis gerokai sumažinti viso traktoriaus kūrimo išlaidas, nes jis projektuojamas pagal žinomą dizainą ir architektūrą“, – sakė vienas iš Beauvais gamyklos inžinierių Frederic‘as Cavoleau.

Naujo gaminio pagrindas bus standartinis 65 serijos „Massey Ferguson“, o jo variklio aušinimo, transmisijos ir hidraulinės sistemos išliks nepakeistos ir identiškos standartinei dyzelinei versijai. Vandenilio bakai nebus montuojami pačioje kabinoje, kaip įprasta, bet turės būti patalpinami į specialiai tam pritaikytą nedidelę erdvę po kabina, praneša AGCO.

Beje, dar 2023 m. balandį kompanija Vokietijoje vykusiame „H2Agrar“ renginyje pristatė savo pirmuosius vandeniliu varomus traktorius „Fendt“.

Kas yra AGCO?

AGCO yra pasaulinė žemės ūkio technikos ir tiksliųjų technologijų projektavimo, gamybos ir platinimo lyderė.

AGCO tiekia savo produkciją ūkininkams ir originalios įrangos gamintojams, naudodama savo skirtingų ir gerai pasaulyje žinomų prekių ženklų portfelį, įskaitant pirmaujančius prekių ženklus „Fendt“, „Massey Ferguson“, PTx ir „Valtra“. Visa AGCO įrangos linija, išmanieji ūkininkavimo sprendimai ir paslaugos, kaip teigia kompanija, padeda ūkininkams tvariai maitinti mūsų pasaulį.

Kompanija įkurta 1990 m., o jos būstinė yra Dulute, Džordžijos valstijoje, JAV. AGCO grynieji pardavimai 2024 m. siekė maždaug 11,7 mlrd. JAV dolerių.

Šiuo metu AGCO jau kuria vandenilio degimo variklius ir atlieka jų tyrimus variklių gamykloje Nokijoe, Suomijoje.

Naujausias kompanijos gaminys – 5 litrų darbinio tūrio CORE50 variklis, kuris buvo pakeistas vandenilinio variklio prototipu. Siekiant padidinti galią ir sukimo momentą, jame sumontuoti akumuliatoriaus elektrinės pavaros komponentai. Ši „eHydrogen mild“ hibridinė koncepcija sujungia geriausias vandenilio ir elektros savybes.

Kiti gamybos partneriai

„Cetim“ prisidės prie projekto savo techniniais įgūdžiais, ypač kuriant ir gaminant aukšto slėgio kompozitines termoplastines talpyklas.

RAIGI prisidės prie projekto vandenilio įdėklų gamyboje. Šios dalys yra gyvybiškai svarbios siekiant užtikrinti vandenilio saugojimą, kad tai vyktų maksimaliai efektyviai ir saugiai.

IFTH yra atsakinga už termoplastinių kompozicijų, integruojančių pigmentus, gamybą, funkcinių jungčių (jutiklio, detektoriaus ir kt.) projektavimą bei gaminimą.

CT-IPC prisidės kuriant novatoriškus vandeniliui skirtus įdėklus – novatorišką techninį centrą, skirtą pažangių įdėklų kūrimui, naudojant naujus termoplastinius junginius.

„OliKrom“ prisidės savo įgūdžiais fotochemijos srityje ir savo patirtimi kuriant medžiagas su kalibruotomis savybėmis. Tikslas – sukurti vandeniliui ir smūgiams jautrius pigmentus.

Pirmieji buvo olandai

„New Holland“ kompanija pirmoji dar 2009 m. pristatė pirmąjį vandeniliu varomą žemės ūkiui skirtą traktorių „NHHydrolic“, o 2011 m. –  antrosios kartos traktorių „NH2“ su nuline anglies dvideginio emisija. Šis traktorius nesukuria kenksmingų išmetamųjų teršalų - tik šilumą ir vandens garus, pristatydama rinkos naujieną didžiavosi gamintojas, taip pat pabrėždamas, kad pirmasis toks alternatyvių degalų traktorius išsiskiria dvigubai didesne galia ir sukimo momentu nei bet kuris kitas panašios kategorijos traktorius.

Konceptualus šios žemės ūkio mašinos modelis aukso medaliu už inovacijas buvo įvertintas dar 2009 metais, o 2011 m. realus modelis jau buvo pristatytas agrotechnikos parodoje Hanoveryje. „NH2“ be sustojimo gali dirbti iki 3 valandų, priklausomai nuo darbo pobūdžio, o jo charakteristikos neatsilieka nuo modernių traktorių su vidaus degimo varikliais.

Dar vieną „mišrų“ varianta 2020 m. spalį „New Holland“ pristatė Nyderlanduose. Šiame kompanijos sukurtame traktoriuje naudojamas vandenilio ir dyzelino derinys, dėl kurio CO2 sumažėja maždaug penkiasdešimt procentų.

Mėgindama pasiekti šį vandenilio ir dyzelino mišinio derinį, bendrovė pridėjo montavimo bloką ir saugyklą, kurioje yra penki vandenilio bakai, kurių vandens talpa yra 470 litrų ir kuriame galima laikyti 11,5 kg vandenilio.

Į degalus įmaišomas vandenilio kiekis svyruoja nuo 30 iki 60 procentų. Esant lengvam apkrovimui jo yra santykinai daug, o esant didelei apkrovai – sumažėja. Tai padaryta specialiai, kad vandenilį būtų galima naudoti visą dieną.

 

Parengė Ričardas Čekutis

Dalintis