Šių metų pradžioje Airijos vyriausybė paskelbė Žaliųjų kelių išlaidų programą, pagal kurią vietos valdžios institucijos turi įgyvendinti 70 projektų visoje šalyje. Skyrus finansavimą šiemet taip pat planuojama baigti daugiau Žaliųjų kelių, kovą atidaryta pirmoji Midleton–Youghal Greenway atkarpa.
Vyriausybės nurodymu lėšos taip pat naudojamos kurti Nacionalinį dviračių tinklą, kuris visoje šalyje sudaro 3500 km dviračių koridorių ir turi sujungti miestus bei miestelius, kuriuose gyvena per 5000 žmonių.
„Džiaugiuosi galėdamas paskelbti 2024 m. Greenways išlaidų programą (...). Nors šie projektai puikiai tinka turizmui, Žalieji keliai pirmiausia skirti vietiniams, kad jie galėtų saugiai aplankyti kaimynus, patekti į mokyklą ar į artimiausius miestus“, – vasario pabaigoje sprendimą pranešime žiniasklaidai komentavo Transporto ministras Eamonas Ryanas.
Idėja graži, bet neseniai atlikta ūkininkų apklausa parodė, kad žemdirbių bendruomenė jai anaiptol nelikusi pritarti. Viena svarbiausių priežasčių ta, kad projektas yra susijęs su žemių išpirkimu visuomenės poreikiams.
Ūkininkai nesutinka, kad kelias būtų tiesiamas per jų žemes
Airijos gamtos ir kalnų ūkininkų asociacija (INHFA) atliko internetinę apklausą, kurioje 258 ūkininkai pasidalijo savo nuomone apie Žaliuosius kelius. Rezultatai parodė, kad 128 ūkininkai neabejotinai prieštarautų, kad per jų žemes driektųsi Žaliasis kelias, dar 86 teigė, kad galbūt prieštarautų tokiai kelių tinklo plėtrai.
Daugiau nei pusė ūkininkų nemato jokios naudos iš tokio kelio savo vietovėje. Ketvirtadalis buvo įsitikinę, kad jis bendruomenei naudingas, dar mažiau jų įžvelgė ekonominę naudą ir tik 6 proc. tikėjo, kad toks projektas padėtų užimtumui.
Beveik pusė ūkininkų tvirtino, kad dėl kelio praras privatumą, kiek mažiau teigė, kad bus nepatogu patekti į dirbamus laukus ir namo. Vos 5 proc. žemdirbių nemanė, kad projektas sukels rūpesčių.
Pasiteiravus, ką mano ūkininkai apie žemės išpirkimą Žaliesiems keliams, net 80 proc. apklausos dalyvių pareiškė, kad nesutinka.
Komentuodamas apklausos išvadas, INHFA viceprezidentas Johnas Joe Fitzgeraldas paragino vyriausybę „pripažinti ūkininkų bendruomenių susirūpinimą ir iš naujo įvertinti planus“. Pasak jo, šių lėšų naudojimas Žaliesiems keliams prilygsta „žemės užgrobimui“ ir „niekada neturėtų būti naudojama žemės rekreacinei veiklai įsigijimui“.
...INHFA viceprezidentas Johnas Joe Fitzgeraldas paragino vyriausybę „pripažinti ūkininkų bendruomenių susirūpinimą ir iš naujo įvertinti planus“. Pasak jo, šių lėšų naudojimas Žaliesiems keliams prilygsta „žemės užgrobimui“...
Gyventojai: nuvertės nuosavybė
Tai ne pirmas signalas politikams dėl Žaliųjų kelių projekto naudos ir funkcionalumo. Prieštaraudami apie 6 km atkarpos kelio tiesimui tarp Belklaro ir Murisko miestelių vietos gyventojai dar pavasarį įkūrė specialų komitetą, nes, pasak jų, naujas kelias jiems apsunkintų ūkininkavimą. Daugelis gyventojų naudojasi senu dviračių ir pėsčiųjų taku, juo yra patenkinti. Vietos ūkininkai baiminasi, kad nuvertės jų nuosavybė, atsiras kliūčių ūkininkauti. Gyventojai taip pat skundėsi, kad valdininkų planus žemės savininkai iš anksto nebuvo informuoti, kol nebuvo paskelbti žemėlapiai, kuriuose pavaizduoti planuojamais maršrutais perkirsti jų sklypai.
ŪP portalo informacija
Asociatyvi 123rf nuotr.