Gegužė ir birželis – egzaminų metas. Įtampą moksleiviams ir studentams dažnai kelia ne pats intensyvus mokymasis, bet baimė, ar pasiseks. Kaip sumažinti nerimą ir padėti savo vaikams sunkiu laikotarpiu, kalbamės su psichologe Lina Gudaite.
Egzaminų baimę, didesnę ar mažesnę, jaučia dauguma, bet vis dėlto ne visi. Nuo ko tai priklauso? Egzaminai sukelia stresinę situaciją ir vargu ar yra bent vienas, nejaučiantis jokio nerimo ir baimės. Prieš egzaminus imame abejoti savimi, savo žiniomis ir gebėjimais – tai normalu. Kuo egzaminas svarbesnis asmeniškai, tuo baimė didesnė. Nedidelis jaudulys, nerimas naudingi, padeda mobilizuoti jėgas, tačiau kartais jie gali apimti taip stipriai, kad ima trukdyti mokytis ir susikaupti. Kartais nuo didelio streso per egzaminą užmirštama viskas, ko buvo išmokta. Egzaminų baimės stiprumas priklauso nuo daugelio veiksnių: asmenybės psichikos savybių, bendravimo šeimoje, mokykloje, tėvų, mokytojų formuojamo požiūrio į egzaminus ir mokinio nuostatų egzaminų atžvilgiu. Baimės dydis priklauso ir nuo to, kokia reikšmė suteikiama egzaminams, nuo pasitikėjimo savimi, nuo išmoktų reakcijų į stresines situacijas. Dažnai tėvai, mokytojai mokinius gąsdina egzaminais, tikėdamiesi, kad baimė juos motyvuos, paskatins sistemingai mokytis. Tačiau jautresniems vaikams (net ir gerai besimokantiems) toks „paskatinimas“ gali turėti priešingą poveikį ir sukelti kaustantį egzaminų siaubą. Dėl ko dažniausiai nerimaujama? Dažniausiai bijoma nesėkmės, neobjektyvaus įvertinimo, prarasti reputaciją, nepateisinti savo, tėvų, mokytojų lūkesčių, blogai pasirodyti, apsijuokti prieš kitus. Baimė gali kilti dėl menkos savivertės, pasitikėjimo stokos, perfekcionizmo – noro tobulai pasiruošti, gauti geriausią įvertinimą. Taip pat baiminamasi dėl įsivaizduojamos ar realios žinių stokos, likusio trumpo pasiruošimo laiko, bijoma viską užmiršti per egzaminą. Kyla ir neigiamų gąsdinančių minčių, susijusių su egzaminais („sutriksiu, užmiršiu, nieko nežinosiu, ištrauksiu sunkiausią bilietą“ ir t. t.) Visuomenėje, mokyklose vyrauja klaidinga mokymosi rezultatų ir žmogaus vertingumo sąsaja – kuo geresni rezultatai, tuo žmogaus vertė tarsi didesnė. Ir šeimose tai dažnai atsispindi: jei vaiko pasiekimai dideli – jis labiau vertinamas, mylimas, jei jam nesiseka ar yra ne toks uolus mokinys – kritikuojamas, nuvertinamas, baramas ir pan. Taip neturėtų būti. Žmogus juk vertingas savaime, o mokymosi, egzaminų rezultatai tėra balai, kurie gali būti objektyvūs arba ne. Nedidelė įtampa, ko gero, naudinga, nes skatina stengtis, bet per didelė paralyžiuoja ir gali tapti rimta kliūtimi. Kur yra ta riba ir kaip jos neperžengti? Reikėtų pirmiausia pažinti normalią savo reakciją į stresą ir mokytis pastebėti pirmuosius jo signalus, atskirti normalų stresą nuo didesnio, trukdančio. Ta riba kiekvienam skirtinga, nes žmonės nevienodai reaguoja į stresą. Jis atpažįstamas iš įvairių požymių: gali stipriau plakti širdis, padažnėti kvėpavimas, šlapinimasis, tuštinimasis, sustiprėti prakaitavimas, pykinti, apimti nuovargis, sutrikti miegas, sumažėti ar padidėti apetitas, pasikeisti valgymo įpročiai. Kartais stresas sukelia įtampą, nerimą, irzlumą, pyktį, darosi sunku susikaupti, atsiranda neigiamų minčių. Atpažinus požymius galima laiku imtis efektyvių streso, neigiamų emocijų, minčių valdymo būdų ir neleisti šioms būsenoms peraugti iki kenksmingų. Kaip tėvai gali padėti savo vaikams? Tėvų vaidmuo didelis: jie padeda arba dar labiau sustiprina baimę, jaudulį. Labai svarbu, kad tėvai neapsikrėstų vaiko emocijomis ir nepradėtų bijoti labiau už jį. Tėvų ramybė ir savitvarda vaikui gali padėti nusiraminti, nes jis mokosi įveikti stresą, baimes stebėdamas, kopijuodamas tėvų reakcijas, elgesį. Svarbu suprasti savo vaiko emocinę būseną. Jis bus tėvams dėkingas, jeigu išgirdę, kaip jaučiasi, nepuls kritikuoti, nuvertinti ir patarinėti, ką turėtų daryti. Tiesiog išklausykite, priimkite visus jo jausmus, baimę, nerimą. Kai leidžiame jausti, jausmai keičiasi. Pasikalbėkite, nuraminkite papasakodami apie savo, kitų pažįstamųjų patirtį, kaip jie jautėsi prieš egzaminus ir jų metu, kaip įveikė baimę ir pan. Būtina siųsti žinią, kad egzaminai gali būti gana malonus, jaudinantis iššūkis, o ne vien grėsmė ir didžiulis stresas. Tėvai vaikams gali pasiūlyti efektyvią mokymosi sistemą, atsipalaidavimo būdų, pabūti „egzaminuotojais ar klausytojais“, žinoma, jeigu vaikas sutinka. Jei atžala nenori pagalbos mokantis, tėvai neturėtų kištis ir trukdyti. Jie palengvintų situaciją, jei nekeltų vaikui didelių lūkesčių, nereikalautų labai gerų egzaminų rezultatų. Vien žinojimas, kad tėvai palaikys ir mylės net ir nesėkmės atveju, – didžiulė pagalba. Labai svarbi pagarba, pasitikėjimas vaiko gebėjimais.