Kaunas +2,9 °C Rūkas
Penktadienis, 17 Sau 2025
Kaunas +2,9 °C Rūkas
Penktadienis, 17 Sau 2025

Asociatyvi freepik.com nuotr.

Tęsiasi ES ir Kinijos „brendžio karas“

2024/11/25


Europos Komisija oficialiai užginčijo Kinijos nustatytas laikinąsias antidempingo priemones ES brendžio importui, prašydama konsultacijų Pasaulio prekybos organizacijoje (PPO).

Gina ES interesus

Praėjusį mėnesį Kinijos prekybos ministerija paskelbė, kad pradės rinkti laikinuosius antidempingo muitus nuo 30,6 iki 39 procentų alkoholiniams gėrimams, daugiausia konjako siuntoms iš Prancūzijos.

Tai buvo vertinama kaip atsakas prieš Europos Komisijos (EK) taikomus 35,3 proc. muitus Kinijoje pagamintoms elektrinėms transporto priemonėms.

Tačiau šiandien EK praneša, kad Kinijos laikinosios priemonės dėl ES brendžio neatitinka PPO taisyklių, be to, Kinija neįrodė, nei kad jos brendžio pramonei gresia žala, nei kad yra priežastinis ryšys tarp tariamos žalos grėsmės ir brendžio importo iš ES. Be to, Kinija inicijavo bylą, remdamasi nepakankamais įrodymais, o tai prieštarauja PPO teisės normoms.

EK vicepirmininkas Valdis Dombrovskis sakė: „ES labai rimtai žiūri į bet kokį nesąžiningą ar abejotiną prekybos apsaugos priemonių naudojimą bet kuriam mūsų ekonomikos sektoriui. Prašydama konsultacijų su Kinija dėl jos laikinųjų antidempingo priemonių ES brendžiui, Komisija vykdo savo įsipareigojimą apsaugoti mūsų pramonę nuo nepagrįstų kaltinimų ir piktnaudžiavimo prekybos apsaugos priemonėmis“.

Pirmasis etapas

Šiandien Ženevos institucijai buvo oficialiai pateiktas prašymas dėl konsultacijos. Tai pirmas žingsnis ginčų sprendimo procese, į kurį Kinija turi atsakyti per 10 dienų. Jei ginčas nebus išspręstas konsultacijomis, jis bus perduotas ginčų komisijai, kuri, jei bus pateikta apeliacija, gali užtrukti daugelį metų.

Nors PPO apeliacinis teismas buvo nustumtas į šalį, nes Jungtinės Valstijos užblokavo naujus teisėjus, Kinija ir ES yra pasirašiusios alternatyvų daugiašalį laikinąjį apeliacinį arbitražo susitarimą, o tai reiškia, kad byla gali būti nagrinėjama iki jo  galiojimo pabaigos.

Kinijos prekybos ministerija pareiškė, kad „gavo ES prašymą konsultuotis ir nagrinės jį pagal atitinkamas PPO taisykles“.

Šiandien išplatintame pranešime Kinijos atstovas teigė, kad priemonės buvo „teisėtos... pagal Kinijos įstatymus ir reaguojant į vidaus pramonės paraiškas po sąžiningų ir nešališkų tyrimų“.

Prekybos karo atgarsiai

Keršydama už didelio atgarsio sulaukusius ES muitus, Kinija taip pat pradėjo ES kiaulienos ir pieno sektorių dempingo tyrimus. Briuselis jau spėjo apskųsti PPO pieno sektoriaus tyrimą dar pirminiame jo etape – pirmą kartą byla apskųsta tokioje ankstyvoje stadijoje.

Kinijos prekybos ministerija pareiškė, kad „gavo ES prašymą konsultuotis ir nagrinės jį pagal atitinkamas PPO taisykles“.

Atstovas spaudai pirmadienį sakė, kad Kinijos priemonės buvo „teisėtos... pagal Kinijos įstatymus ir atsakas į vidaus pramonės prašymus po sąžiningų ir nešališkų tyrimų“.

Ginčas dėl brendžio sukėlė ūkininkų protestus Prancūzijoje, o pramonė skundėsi, kad tai yra „netiesioginė žala“ prekybos kare. Praėjusią savaitę brendžio gamintojos „Hennessy“ darbuotojai pradėjo streiką dėl sprendimo išpilstyti konjaką Kinijoje, siekiant apeiti Kinijos muitus.

Šis klausimas taip pat buvo svarbus politinėje darbotvarkėje. Praėjusią savaitę Rio de Žaneire vykusio Didžiojo dvidešimtuko viršūnių susitikimo kuluaruose Prancūzijos prezidentas Emanuelis Makronas paragino Kinijos kolegą Xi Jinpingą atsisakyti muitų.

Alkoholis ir elektromobiliai

Kinijos alkoholio rinka buvo labai pelningas verslas Europos konjako gamintojams, nors pastaraisiais mėnesiais atrodė, kad politiniai veiksniai vis dėlto sumažino prekybą.

Remiantis Kinijos muitinės duomenimis, spalį prancūziško alkoholinio gėrimo eksportas į Kiniją sumažėjo 39,5 proc. iki 115 mln. eurų.

Per pirmuosius dešimt 2024 m. mėnesių jos vertė sumažėjo 26,4 proc., iki šiek tiek daugiau nei 1 mlrd. eurų.

Tuo tarpu ES ir Kinijos tęsiasi derybos dėl susitarimo, kuris sušvelnintų elektromobilių tarifų poveikį. Šalys nesutaria dėl įsipareigojimo dėl kainų susitarimo, pagal kurį būtų nustatyta minimali transporto priemonių importo į ES kaina.

 

Parengė Ričardas Čekutis

Dalintis
Mano ūkis